کد خبر: ۳۴۱۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - 2024March 22
متخصص زنان، زایمان و نازایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هشدار داد: در دوران بارداری بسیاری از زنان اصرار به رنگ کردن موهای خود، لاک زدن یا اپیلاسیون دارند. زیباتر بودن می تواند تاثیر نامطلوبی بر مادر و جنین بگذارد.

شفا آنلاین>سلامت>دکتر زهرا نایجی به تشریح برخی از عمل های زیبایی غیر ضروری و ممنوع برای بانوان پرداخت و اظهار داشت: دوران بارداری یکی از حساس ترین و مهم ترین دوران زندگی مادر و جنین است و عمل های زیبایی در دوران بارداری باید با دقت و حساسیت بیشتری انجام شود.

آیا تزریق ژل و کلاژن در بارداری مضر است؟

به گزارش شفا آنلاین: وی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات احتیاطی برای زنان باردار در دوران حساس بارداری برای محافظت از جنین، عدم انجام برخی مراقبت های زیبایی یا تغییراتی در پوست و مو است که از موارد ممنوعیت زیبایی در دوران بارداری محسوب می شود، در صورت سوال در مورد تزریق بله. ژل و کلاژن در بارداری مضر است؟ وی افزود: برخی از خانم ها از ژل و فیلر به عنوان یکی از روش های رفع چین و چروک پوست استفاده می کنند. یکی از کاربردهای تزریق ژل زیبایی، جوانسازی و حجم دادن به صورت و رفع عوارض پیری یا پیشگیری از آن است، نکته اینجاست که تزریق کلاژن به پوست روشی آسان، ایمن و غیرتهاجمی است که همیشه نتایج مثبتی دارد. . اما حدود سه درصد از افراد به کلاژن حساسیت دارند و هنگام تزریق دچار خارش، درد مفاصل و تورم می شوند.

به گفته این استاد دانشگاه، قبل از تزریق کلاژن ابتدا باید آزمایش کلاژن انجام شود و اگر بعد از چهار ماه فرد واکنشی نشان ندهد می تواند این تزریق را انجام دهد در حالی که پزشکان و جراحان پلاستیک نمی توانند این کار را انجام دهند. این آزمایش را انجام دهید، آنها برای زنان باردار تجویز نمی شوند.

یکی از مواد تشکیل دهنده ژل ها اسید هیالورونیک است که به طور طبیعی در بدن تولید می شود و افزود: ژل های تزریق شده در بدن حرکت نمی کنند و درصد جذب ژل در جریان خون نیز کم است. تزریق ژل در دوران بارداری برای زنان باردار و جنین خطرناک به نظر نمی رسد، اما توصیه می شود در دوران بارداری از تزریق ژل خودداری شود و زنان باردار تزریق ژل را به پایان بارداری و شیردهی موکول کنند تا رعایت تمام نکات ایمنی برای مادر و جنین باید رعایت شود.

فوق تخصص زنان و زایمان دانشگاه با تاکید بر اینکه اگر پس از تزریق فیلر به زودی باردار شوید جای نگرانی نیست، افزود: تزریق فیلر قبل از سلامت جنین خطری برای بارداری ندارد.

آیا تزریق بوتاکس در بارداری مضر است؟

وی همچنین در مورد تزریق بوتاکس در دوران بارداری توضیح داد و گفت: بوتاکس یا سم بوتولینوم برای نرم شدن پوست و رفع چین و چروک استفاده می شود، اعصاب آن اثر می گذارد و با از بین بردن اثر واسطه های عصبی از انقباض عضلانی که باعث ایجاد چین و چروک در صورت می شود جلوگیری می کند.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه هشدار داد: تزریق بوتاکس در دوران بارداری می تواند عوارضی مانند زایمان زودرس، کاهش وزن جنین هنگام تولد، محدودیت رشد داخل رحمی و حتی مرده زایی را به همراه داشته باشد.

دکتر نایجی با بیان اینکه اگر قبل از بارداری یا در پایان سه ماهه اول بارداری بدون اطلاع از بارداری خود بوتاکس تزریق کرده باشید، خطر کمی برای جنین شما وجود دارد، افزود: با یک نوبت تزریق زیر جلدی، بوتاکس وارد بدن می شود. سیستم گردش خون خونریزی ندارد و به طور کلی هیچ تاثیری بر روی جنین ندارد، پس نگران نباشید، اما پس از اطلاع از بارداری خود، تزریق بوتاکس انجام ندهید.

خطر خالکوبی در دوران بارداری

این فوق تخصص زنان و زایمان دانشگاه با تاکید بر اینکه زنان باردار در دوران بارداری نباید خالکوبی کنند، ادامه داد: در دوران بارداری جریان و حجم خون در بدن افزایش می یابد، در دوران بارداری متورم می شوند و پر از آب می شوند، اما پس از تورم بدن پوست ناپدید می شود، بنابراین در حالی که محل جوهر و خطوط کشیده شده توسط متخصص زیبایی تغییر می کند، ورود این مواد به جریان خون می تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد.

ممنوعیت لیزر درمانی در دوران بارداری موضوع دیگری بود که دکتر نایجی به آن پرداخت و افزود: در دوران بارداری پوست زنان باردار بیش از هر زمان دیگری حساس است به همین دلیل از لیزر درمانی برای رفع لک و خال های قهوه ای یا قرمز استفاده می شود. مطلقاً ممنوع است و زنان باردار نباید از لیزر درمانی برای از بین بردن موهای زائد استفاده کنند.

خطرات مانیکور و پدیکور، قرار دادن ناخن و لاک زدن در دوران بارداری.

وی با بیان اینکه مانیکور یکی از روش های مراقبت از زیبایی دست، انگشتان و ناخن است که شامل مراحل مختلفی از جمله سوهان دادن و فرم دادن به ناخن ها، برداشتن پوست اضافی و سایر اقدامات زیبایی است، ادامه داد: انجام مانیکور یا پدیکور در دوران بارداری مشکلی ایجاد نمی کند. . اما نکته اینجاست که برای انجام این روش در دوران بارداری، حتما آرایشگر بعد از اتمام کار برای هر مشتری، وسایلش را استریل کند یا وسایل مانیکور و پدیکور خود را از خانه ببرید تا دچار عفونت پوستی نشوید. استفاده از مواد مانیکور و پدیکور باعث سردرد و حالت تهوع در دوران بارداری می شود.

به زنان باردار توصیه می شود: در دوران بارداری، پس از کاشت ناخن، لاک نزنند، زیرا فتالات موجود در لاک ناخن می تواند باعث نقص مغزی جنین شود، مواد شیمیایی موجود در لاک ناخن، پاک کننده ناخن و مانند آن، یعنی متیل متاکریلات و استونیتریل. مواد شیمیایی که پس از بلع به سیانید تجزیه می‌شوند، خطرناک هستند و می‌توانند مشکلات زیادی از جمله تحریک پوست، درماتیت تماسی، بثورات پوستی یا مسمومیت‌های خطرناک و همچنین محلول‌ها و مرطوب‌کننده‌های تقویت‌کننده برای از بین بردن خشکی و شکنندگی ایجاد کنند. ناخن های شما در دوران بارداری

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه کاشت ناخن به طور مستقیم سلامت زنان باردار و جنین را تهدید نمی کند، تصریح کرد: بهتر است از کاشت ناخن در دوران بارداری خودداری شود زیرا هر عامل شیمیایی می تواند بر رشد تاثیر بگذارد. و رشد سلول ها تاثیر می گذارد و منجر به نتایج نامناسب می شود. علاوه بر این، در صورت مواجهه مکرر با حلال های مورد استفاده در کاشت ناخن در دوران بارداری، رشد جنین را تحت تاثیر قرار داده و احتمال تاخیر در رشد و اختلالات یادگیری را ایجاد می کند.

رنگ کردن مو در دوران بارداری

وی خاطرنشان کرد: رنگ مو ترکیبی از مواد شیمیایی مختلف است و اکثر پزشکان توصیه می کنند که زنان باردار در سه ماهه اول بارداری که زمان تشکیل و رشد سلولی جنین است، موهای خود را رنگ نکنند. : در صورت لزوم بهتر است در ماه های بالاتر از رنگ موی طبیعی بدون مواد شیمیایی استفاده شود.

مضرات استفاده از روشن کننده پوست در دوران بارداری

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: در دوران بارداری برای روشن شدن پوست از سفید کننده های پوست مانند هیدروکینون استفاده نکنید. وی گفت: هیدروکینون ضایعات رنگدانه ای را درمان می کند و از تولید ملانین جلوگیری می کند. مصرف موضعی آن جذب می شود و مصرف در دوران بارداری می تواند عوارضی مانند نقص مادرزادی و وزن کم هنگام تولد ایجاد کند.

آیا در دوران بارداری از عطر استفاده کنیم؟

دکتر نایجی با بیان اینکه استفاده از عطر برای خوشبو کردن بدن در دوران بارداری آسیبی به مادر و جنین نمی رساند، یادآور شد: البته زنان بارداری که به بوی عطر حساسیت دارند و دچار آسم و مشکل تنفسی هستند نباید نفس بکشند. از آن استفاده کنید. عطرها



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: