کد خبر: ۳۴۱۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 14
کی از دغدغه‌های اساسی مردم در تامین کالاهای اساسی همزمان با فرا رسیدن ماه رمضان نمود پیدا می‌کند
شفا آنلاین>جامعه>دولت سیزدهم که همواره خود را دولت محرومان معرفی می‌کند، طی دو سال و نیم فعالیت خود در حوزه اقتصادی سیاست‌هایی را به اجرا گذاشته که گروه‌های کم‌درآمدتر جامعه که قشر محرومان را تشکیل می‌دهند، بیش از هر قشر دیگری تحت فشار اقتصادی و معیشتی قرار گرفته‌اند. نمود چنین ادعایی را می‌توان در تورم مواد غذایی اساسی از زمان روی کار آمدن ابراهیم رییسی در پاستور تا کنون مشاهده کرد؛ دولتی که قرار بود با جراحی اقتصادی سفره مردم را بزرگ‌تر از هر زمانی کند، اما با تیغ جراحی تورم جیب مردم را نشانه گرفته است. در این بین مسوولان دولت رییسی با پیش کشیدن مداوم موضوع «قطار پیشرفت» صرفا نمک بر زخمی می‌پاشند که دیگر به جراحتی عمیق تبدیل شده است؛ قطاری که به نظر می‌رسد تورم مواد غذایی اساسی مسافر اصلی آن است.

به گزارش شفا آنلاین: در این میان یکی از دغدغه‌های اساسی مردم در تامین کالاهای اساسی همزمان با فرا رسیدن ماه رمضان نمود پیدا می‌کند؛ به‌طوری که بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت اقلام و کالا‌های مصرفی در وعده افطار و سحر در ماه رمضان سال ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ بالاتر از قیمت‌ها در سال ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ است.

برخی کالا‌ها و اقلام خوراکی بیش از هر زمان دیگری در ماه رمضان مصرف می‌شوند. زولبیا و بامیه و حلیم و آش از جمله مهم‌ترین این کالا‌ها هستند. طبق اعلام رییس اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینی و کافه قنادی تهران، قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه برای فروش در ماه مبارک رمضان امسال در تهران برای واحد‌های درجه یک ۱۷۰ هزار تومان و واحد‌های درجه دو ۱۴۰ هزار تومان تعیین شد. همچنین، قیمت هر پرس حلیم بدون مخلفات ۷۵ هزار تومان و با مخلفات ۸۵ هزار تومان خواهد بود. هر پرس آش شله قلم‌کار ۷۵ الی ۱۰۰ هزار تومان و قیمت آش رشته ۵۵ الی ۶۵ هزار تومان خواهد بود.

نان نسبت به سال قبل افزایش قیمت زیادی نداشته است. هر عدد نان بربری ساده ۳ هزار تومان و نان بربری کنجدی ۵ هزار تومان خواهد بود. قیمت یک عدد نان سنگک ساده ۵ هزار تومان و قیمت یک عدد نان سنگک مخصوص (بزرگ و کنجدی) ۱۵ هزار تومان است. یک عدد نان تافتون ۶۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان است و نان لواش نیز ۲۰۰ تومان است.

قیمت اقلام مورد نیاز سحری

قیمت یک کیلو برنج ایرانی بین ۹۰ الی ۱۶۰ هزار تومان است. قیمت برنج خارجی پایین‌تر است. قیمت یک کیسه برنج باسماتی هندی ۳۳۵ هزار تومان است. قیمت برنج هندی ۱۰ کیلویی حدود ۵۰۰ هزار تومان است. قیمت هر کیلو مرغ کشتار روز بین ۷۶ الی ۸۰ هزار تومان است. قیمت دام زنده کیلویی ۲۶۰ هزار تومان است. قیمت هر کیلو دام در کشتارگاه هم ۵۰۰ هزار تومان است. لازم به ذکر است که قیمت‌های فوق‌الذکر حدودی هستند و براساس میانگین نرخ‌های اعلام‌شده در تاریخ ۱۵ اسفندماه سال ۱۴۰۲ به دست آمده‌اند. این در حالی است که هنوز یک هفته تا شروع ماه رمضان مانده و ممکن است قیمت‌ها در طول این هفته و در جریان ماه رمضان افزایش یابند.

هزینه سفره افطار و سحر

پهن کردن یک وعده سفره افطاری برای یک خانواده پنج‌نفره شامل ۳۰۰ گرم خرما، ۳۰۰ گرم زولبیا و بامیه، نیم کیلو آش، ۳۰۰ گرم پنیر، نیم کیلو سبزی خوردن، چهار عدد نان است. در سال ۱۴۰۱، تهیه این سفره در حداقلی‌ترین حالت ممکن حدود ۱۵۰ هزار تومان آب می‌خورد. این در حالی است که این مبلغ
در سال ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ بسیار بیشتر شده و در کنار هزینه چای، شکر، قند و‌… ممکن است حدود چند صد هزار تومان هزینه روی دست خانواده‌ها بگذارد. در واقع سرپرست خانوار برای تهیه افطار و سحر کل ماه رمضان باید حدود ۵ الی ۹ میلیون تومان هزینه کند. البته اگر بخواهیم به سفره افطار خود یک وعده غذای گرم مانند زرشک‌پلو یا کباب را اضافه کنیم، هزینه سفره افطار به مراتب بالاتر هم خواهد رفت.

قیمت جدید کالا‌های اساسی

بازرسی بازار کالا‌های اساسی با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و عید نوروز تشدید شده است. به گفته مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی، مانور نظارتی رمضان و نوروز ۱۴۰۳ از اول اسفند ماه آغاز شده و تا پایان فروردین ماه ادامه دارد.

با توجه به نیاز خانوار‌ها به خرما، حبوبات و شکر در ماه مبارک رمضان، طرح نظارتی ویژه در سراسر کشور آغاز شده است. افزایش تقاضا در بازار گوشت مرغ سبب شد تا در ۳ ماهه پایان سال تعداد جوجه‌ریزی از حدود ۱۳۲ میلیون قطعه به بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه برسد. این امر در مدت حدود دو ماه منجر به تثبیت قیمت در بازار گوشت مرغ شد. تا هفته گذشته هر کیلو‌گرم گوشت مرغ ۷۸ هزار تومان بود و این عدد در این هفته ۸۵ هزار و ۸۰۰ تومان شده است.

دولت در بازار گوشت قرمز سعی دارد با واردات این کالا آن را با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد. در حال حاضر فاصله قیمتی گوشت قرمز زیاد است و از ۲۹۹ تا بیش از ۸۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

بازار حبوبات هم معمولا در نیمه دوم سال افزایش قیمت زیادی دارد، به‌طوری که لوبیا سفید در هفته پایانی شهریور ۸۳ هزار تومان در هر کیلو‌گرم به فروش می‌رسید و این عدد امروز در روز‌های پایانی اسفند به ۱۰۳ هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت در بار‌های جدید حبوبات بسته‌بندی هم اعمال شده؛ به عنوان نمونه هر بسته لوبیا قرمز ۹۰۰ گرمی از ۹۰۰/۱۰۹ به ۹۰۰/۱۱۸ افزایش قیمت داشته است.

تغییرات قیمت مواد غذایی اساسی در دولت سیزدهم

بررسی‌ داده‌های رسمی مرکز آمار نشان می‌دهد از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رییسی قیمت کالاهای اساسی بین ۱۲۵ تا ۲۹۰ درصد رشد داشته است. چنانکه در قطار تورم دولت سیزدهم قیمت گوشت قرمز حدودا چهار برابر شده است.

برای بررسی این موضوع، قیمت‌ها از داده‌های رسمی مرکز آمار که نهادی دولتی است استخراج شده و مشاهدات میدانی که قیمت‌های متفاوت‌تری هستند دخالت داده نشده‌اند. اطلاعات دولتی هم نشان می‌دهند در بین مواد غذایی اساسی که نیاز روزانه مردم به حساب می‌آیند و سفره مردم به آن وابسته است نه‌تنها از شهریور ۱۴۰۰ تا پایان بهمن ۱۴۰۲ کاهش نداشته‌اند، بلکه تورم حداقل ۱۲۵ درصدی را تجربه کرده‌اند.

گوشت قرمز در صدر تورم مواد غذایی

مقایسه قیمت‌ها در آخرین روز بهمن با روزی که ابراهیم رییسی دولت را از حسن روحانی تحویل گرفت، نشان می‌دهد گوشت قرمز در رأس تورم مواد غذایی قرار دارد. میانگین قیمت گوشت گوسفندی که در روز تنفیذ رییسی ۱۴۱ هزار تومان، در پایان بهمن ۵۵۲ هزار تومان محاسبه شده تا رشد حدود چهار برابری را تجربه کند. همچنین میانگین قیمت گوشت گوساله از ۱۴۴ هزار تومان به ۵۳۱ هزار تومان رسید تا رشد ۲۶۹ درصدی را به ثبت برساند.

گوشت مرغ که به‌عنوان گوشت سفید و جایگزینی برای گوشت قرمز شناخته می‌شود و جزو اقلام اساسی سفره‌های مردم است، به‌طور میانگین ۵۸ هزار تومان افزایش داشته تا روی شاخص تورم نقطه‌ای (بهمن ۱۴۰۲- شهریور ۱۴۰۰) ۱۹۴ درصد بایستد.

گرچه بازار برنج در سال جاری تا حدودی آرام گرفت و از روند صعودی سال گذشته عقب نشست، اما این محصول اساسی هم در حال حذف از سفره خانوار است. چنانکه قیمت برنج خارجی و ایرانی در پایان بهمن امسال در مقایسه با روز تنفیذ رییسی به‌ترتیب ۱۲۵ و ۱۴۸ درصد رشد داشته است.

رشد ۲۶۵ درصدی قیمت روغن

بررسی گزارش ماهانه مرکز آمار از افت قیمت روغن در یک‌ماهه بهمن ۱۴۰۲ حکایت دارد. براساس گزارش‌های دولتی میانگین قیمت روغن مایع در پایان این ماه به ۶۳ هزار تومان رسیده است؛ رقمی که ۲۶۵ درصد بالاتر از ۱۷ هزار تومانی است که در زمان تنفیذ رییسی ثبت شده بود. روغن نباتی جامد نیز مسیر مشابهی را در پیش گرفته و ۲۲۳ درصد گران شده است.

تخم‌مرغ که معمولا به عنوان غذایی ارزان و جایگزین مواد غذایی اصلی شناخته می‌شود اکنون در هر کیلو ۶۹ هزار تومان به فروش می‌رسد تا میانگین هر دانه آن بیش از ۴۵۰۰ تومان رقم بخورد. با توجه به روند صعودی قیمت روغن اکنون باید یک وعده نیمرو را هم جزو غذاهای لاکچری به حساب آورد.

رب گوجه‌فرنگی هم که صرفا به‌عنوان یک افزودنی به حساب می‌آید و ارزش غذایی بالایی هم ندارد از قطار تورم رییسی عقب نمانده و با رشد ۱۵۳ درصد به میانگین قیمت ۶۲ هزار تومان دست یافته است.

قند و شکر هم جزو کالاهایی محسوب می‌شوند که گاه و بی‌گاه اخباری مبنی بر کمیاب‌شدن آنها در بازار به گوش می‌رسد. همین احتکارها قیمت قند و شکر را هم در دولت رییسی حدود ۱۵۰ درصد بالا برده است.

گرانی ۲۰۰ درصدی هندوانه و ۱۴۰ درصدی بادمجان

بررسی‌ داده‌های رسمی مرکز آمار نشان می‌دهد از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رییسی قیمت انواع میوه و سبزی بین ۱۳۲ تا ۲۰۱ درصد رشد داشته است. قطار تورم در دولت رییسی شتابان در حال حرکت است. پس از گذشت ۵/۲ سال از حضور ابراهیم رییسی در پاستور و آغاز به کار دولت سیزدهم، حال نشانه‌های تورم در بیشتر کالاها مشاهده می‌شود. قیمت انواع سبزیجات و صیفی‌جات در پایان بهمن ۱۴۰۲ در مقایسه با شهریور ۱۴۰۰ که اولین ماه فعالیت دولت رییسی بود، بین ۱۳۲ تا ۲۰۰ درصد رشد داشته است. صیفی‌جات که اصولا به محصولات زراعی تابستانی گفته می‌شود به همراه سبزیجات در قطار تورم دولت رییسی از پیشتازان به حساب می‌آیند. در این بین قیمت هندوانه با رشد بیش از ۲۰۰ درصدی بیش از هر صیفی و سبزی دیگری رشد داشته است.

بادمجان که در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم به نمادی برای رونق اقتصادی تبدیل شده بود حال زیر چرخ‌های تورم مانده و به‌رغم صبر مردم برای فرارسیدن فصل برداشت آن، اکنون حدود ۱۴۰۲ درصد گران‌تر به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.

پیاز نیز از مسافران اصلی قطار تورم در دولت رییسی شناخته می‌شود؛ چراکه نسبت به ۵/۲ سال پیش با ۱۵۳ درصد قیمت بالاتری در سبد هزینه خانوار قرار می‌گیرد. گوجه فرنگی نیز در این مدت ۱۳۲ درصد گران شده تا از هم‌کشت‌های خود عقب نماند. قارچ که روزی در سبد مصرف خانواده‌های به‌عنوان آخرین جایگزین گوشت مورد استفاده قرار می‌گرفت نیز در این مدت رشد حدود ۱۶۰ درصدی را تجربه کرده تا تقریبا هم‌قیمت گوشت در شروع فعالیت رییسی شود.

تورم ۳ رقمی نخود و لوبیا

مقایسه قیمت حبوبات در پایان بهمن ۱۴۰۲ با نرخ این محصولات در ابتدای دولت رییسی نشان می‌دهد که در قطار تورم دولت ابراهیم رییسی، قیمت بیشتر حبوبات دو برابر شده‌اند. پس از عبور تورم مواد غذایی اساسی از ارقامی در محدوده ۳۰۰ درصد، محصولاتی مانند حبوبات هم که ارزش غذایی چندانی ندارند و در گذشته مردم دغدغه چندانی برای تهیه آن نداشتند نیز حالا در حال تبدیل ‌شدن به کالایی لاکچری هستند؛ موضوعی که در داده‌های رسمی مرکز آمار که نهادی دولتی است نیز به‌وضوح مشاهده می‌شود و جزئیات آن را می‌توان در اینفوگرافیک پایین مشاهده کرد. برای محاسبه تورم حبوبات، قیمت‌ها از داده‌های رسمی مرکز آمار استخراج شده‌اند و مشاهدات میدانی که قیمت‌های متفاوت‌تری هستند، در اینجا نقشی ندارند.

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت حبوبات

به جز لپه، میانگین قیمت حبوبات دیگر در پایان بهمن ۱۴۰۲ در مقایسه با شهریور ۱۴۰۰ رشد بالای ۱۰۰ درصد را به ثبت رسانده‌اند. البته تورم لپه هم در این مقایسه به ۶۰ درصد نزدیک شده تا هیچ یک از حبوبات در هر کیلو دیگر قیمت پایین‌تر از ۷۰ هزار تومان نداشته باشند. لوبیا چیتی و عدس نیز دو قلم از حبوبات هستند که در این مقطع از سال دو برابر نرخ ابتدای روی کار آمدن رییسی به دست مصرف‌کننده می‌رسند.

سرعت افزایش قیمت لوبیا قرمز در این مدت بیش از لوبیا چیتی بوده و با رشد ۱۰۸ درصدی مرز ۸۰ هزار تومان را هم جا گذاشته است. نخود که روزی از ارزان‌ترین کالاهای خوراکی به حساب می‌آمد نیز در صدر گرانی حبوبات قرار گرفته تا این محصول نیز در آستانه ورود به ۸۰ هزار تومان قرار بگیرد. این اعداد و ارقام، داده‌هایی هستند که مرکز دولتی آمار منتشر کرده و طبیعتا گواه مناسبی برای شکست سیاست‌های دولت سیزدهم در کنترل تورم است. اینها فقط بخشی از کالاهایی است که سیاست‌های اقتصادی دولت رییسی منجر به اوج‌گیری قیمت آنها شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: