کد خبر: ۳۴۰۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 09
مصطفی کربلایی با اشاره به اینکه سیگارهای الکترونیک و ویپ‌ها واردات مجاز و قانونی ندارد، تصریح کرد: بر اساس قانون جامع کنترل دخانیات ورود هرگونه سیگار الکترونیک و ویپ به کشور ممنوع است.

شفا آنلاین>سلامت>دبیر انجمن تولیدکنندگان واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی ضمن ارائه پیشنهاداتی برای ساماندهی بازار سیگارهای الکترونیک، گفت: همه آنچه از انواع سیگارهای الکترونیک و حرارتی که در ایران است، به صورت قاچاق وارد می‌شود و تقلبی و ضرر آن‌ها بیشتر از سیگارهای سنتی است.

به گزارش شفا آنلاین: مصطفی کربلایی با اشاره به اینکه سیگارهای الکترونیک و ویپ‌ها واردات مجاز و قانونی ندارد، تصریح کرد: بر اساس قانون جامع کنترل دخانیات ورود هرگونه سیگار الکترونیک و ویپ به کشور ممنوع است. اما مشاهدات میدانی نشان دهنده اقبال جوانان به این نوع سیگارها و افزایش مصرف آنهاست.

به گفته وی زیان برخی از انواع سیگارهای الکترونیک از سیگارهای سنتی کمتر است. اما این موضوع درباره سیگارهایی که به ایران وارد می‌شود صدق نمی‌کند، چرا که با توجه به قیمت بالای سیگارهای الکترونیک از برندهای خوب، عمدتاً سیگارهای موجود در ایران از برندهای معروف نیستند. آنچه در ایران مصرف می‌شود عموماً ویپ‌های یک بار مصرف و سیگارهای الکترونیکی جعلی است که آسیب‌های آن بیشتر هم هست.

کربلایی با بیان اینکه در این شرایط لازم است نهادهای مرتبط با مبارزه با قاچاق به این موضوع ورود و کالاهای قاچاق را جمع کنند، تصریح کرد: همچنین با توجه به افزایش تقاضا برای سیگارهای الکترونیک، باید مصرف آن طی فرآیندی قانونمند شود. نمی‌توان یک واقعیت جامعه را که قشر عظیمی از جامعه به آن روبرو است را نادیده بگیریم و آن را رها کنیم.

وی با تاکید بر اینکه همه سیگارهای الکترونیک موجود در کشور به شکل غیرقانونی وارد شده، اظهار کرد: بنابراین در قدم اول سازمان‌ها و نهادهای ذیربط باید این کالاهای غیرقانونی را از بازار جمع کنند و بعد وزارت بهداشت با واقع نگری نسبت به این موضوع و با مشورت با وزارت صمت و انجمن‌های تخصصی، نسخه قانونی برای این موضوع بنویسد.

کربلایی با بیان اینکه توان تولید سیگارهای الکترونیک در کشور وجود دارد، گفت: می‌توانیم همانطور که شرکت‌های بین‌المللی را موظف به تولید سیگارهای سنتی در کشور کردیم، به تولید سیگارهای الکترونیک موظف کنیم. با این راهکار دولت می‌تواند بر تولید سیگارهای الکترونیک نظارت کند، آنها را قانونمند کند و از تولید مالیات دریافت کند. علاوه بر این مصرف کننده می‌داند که کالای مورد مصرف او استانداردهای جهانی دارد.

وی با بیان اینکه نوع نگاه مسئولان بهداشتی در وزارت بهداشت همیشه صفر و یک است، تصریح کرد: اما بهتر از مسئولان بهداشتی سری به بازار مولوی تهران بزنند و به این سوال پاسخ دهند که آیا می‌توانند چشم‌شان را به روی این حجم از سیگارها و ویپ‌های غیرقانونی و جعلی ببندند. از طرف دیگر وزارت بهداشت نباید استاندارد دوگانه داشته باشد؛ برای مثال وقتی همواره بر بالا بودن مالیات سیگار در اتحادیه اروپا تاکید می‌کند باید به این نکته هم توجه داشته باشد که سیگار الکترونیک در کل اتحادیه اروپا مجاز است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی با بیان اینکه برآوردی از میزان مصرف سیگارهای الکترونیک در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: سیگارهای الکترونیک چند نوع است و ضرر همه انواع آن از سیگارهای سنتی کمتر نیست. برای مثال سیگارهای الکترونیک با دود زیاد، ضرر بیشتری از سیگارهای سنتی دارد، اما سیگارهای حرارتی که فیلتر دارند و بدون احتراق نیکوتین را به بدن می‌رساند از سیگارهای سنتی ضرر کمتری دارند. اما همه آنچه از انواع سیگارهای الکترونیک و حرارتی که در ایران است، جعلی و ضرر آن‌ها بیشتر است. / ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: