کد خبر: ۳۴۰۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 09
مدل نويني از استفاده والدين از فرزندان به نام «كودك بلاگري» در جامعه امروز به وجود آمده‌ كه در ظاهر به نمايش گذاشتن عكس‌ها، تفريحات و انواع فعاليت‌هاي جذاب كودكانه است اما در باطن اين كودكان نوع ديگري از كودكان كار هستند كه پدر و مادرها فارغ از آسيب‌هاي روحي و رواني وارده فرزندان به بهره‌كشي از آنها مي‌پردازند.
شفا آنلاین>جامعه>اينفلوئنسرهاي كودك، كودكاني هستند كه زندگي و تجربيات خود را با مخاطبان خود به اشتراك مي‌گذارند؛ اين كودكان يا مهارت خاصي در يك زمينه مانند ورزش يا موسيقي داشته يا روزمرگي‌ها و زندگي معمولشان از سوي والدين به تصوير كشيده مي‌شود. البته بايد توجه داشت كه صفحه اينفلوئنسرهاي كودك معمولا توسط والدين يا يكي از اعضاي خانواده آنها اداره مي‌شود.گاهي در اين راستا شرايطي پيش مي‌آيد كه مطابق آن والدين از شخصي‌ترين و پنهاني‌ترين مسائل فرزندشان عكس و فيلم تهيه كرده و بدون در نظر گرفتن حقوق طبيعي يا نارضايتي كودك آن را به اشتراك گذاشته و تنها به جذب فالور بيشتر يا درآمدي كه از اين راه به دست مي‌آيد، فكر مي‌كنند. حتي مواردي مشاهده شده است كه پدر و مادر فقط به دليل جذب دنبال‌كننده (فالور) بيشتر تصميم به فرزندآوري كرده و از ابتدا به نسبت مقدس مادر شدن به چشم ابزاري براي درآمد بيشتر نگاه مي‌كنند.

 

تبديل كودك به يك نمايش‌دهنده كالا

به گزارش شفا آنلاین:پدر و مادرهاي بلاگر با اين باور را به كودك مي‌دهند كه ارزشمندي و عزت او در عوامل ظاهري چون لباس‌ها و عكس‌هاي زيبا است. دكتر حسين روزبهاني پژوهشگر و روانشناس كودك در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي ايرنا با برشمردن آسيب‌هاي رواني ناشي از كودك بلاگري گفت: اصلي‌ترين باورهاي هر كودك در سنين ۱تا ۷ سالگي و توسط خانواده ساخته مي‌شود. در واقع پدر و مادرهاي بلاگر با قراردادن فرزند خود به عنوان يك نمايش‌دهنده به كودكان خود اين باور را مي‌دهند كه حس ارزشمندي‌اش را در عوامل ظاهري چون لباس‌ها و عكس‌هاي زيبا دنبال كنند و اين كودكان در آينده و با ورود به جامعه متوجه مي‌شوند كه اين مسائل ارزش‌هاي واقعي نيست و در نتيجه دچار تناقض در ارزشمندي شده و به‌شدت آسيب مي‌بينند. روزبهاني در ادامه با توجه به زياده روي والدين در خريد لباس، ايجاد امكانات و رسيدگي به مسائل بي‌اهميت، به مصرف گرا بار آمدن كودك اشاره كرد و افزود: شكل‌گيري روحيه مصرف گرايي
مي‌تواند براي آينده كودك بسيار آسيب‌زا باشد.

 

كودك بلاگرها تفكر انتقادي ندارند

اين پژوهشگر حوزه كودك با بيان اينكه يكي از مهم‌ترين تاثيرات روند بلاگري كودكان نداشتن تفكر انتقادي است، گفت: نداشتن تفكر انتقادي يعني ممكن است كودك در سنين بزرگسالي از پخش شدن يكسري از محتواهاي خيلي شخصي خود احساس حقارت و پشيماني بسيار داشته باشد و حتي بابت آن تا سال‌ها مسخره شود اما حق اعتراضي ندارد و حتي اگر حقي داشته باشد، محتوا پخش شده و توانايي پاك كردن آن را ندارد. روزبهاني ادامه داد: اين كودكان ياد مي‌گيرند كه ديگران در هر شرايطي آنان را تاييد و تحسين كنند و اين باور را دارند كه در همه‌چيز بهترين هستند بر همين اساس بسيار خودشيفته بوده و ظرفيت هيچ انتقادي را ندارند. كودك بلاگرها اين باور را دارند كه در همه‌چيز بهترين هستند بر همين اساس بسيار خودشيفته بوده و ظرفيت هيچ انتقادي را ندارند.

 

حقوق مرتبط با كودكان كار اينستاگرامي

استفاده از كودكان در فضاي مجازي براي كسب درآمد است؛ به نوعي كه اين كودكان نيز كودك كار در شيوه‌اي مدرن‌تر محسوب مي‌شوند و البته ماده ۳۲ كنوانسيون حقوق كودكان كه ايران نيز جزو امضاكنندگان آن است، از دولت‌ها خواسته تا از استثمار اقتصادي كودك و هرگونه كاري كه برايش زيان‌بار بوده يا موجب توقف در تحصيل او شده يا براي بهداشت جسمي، روحي، اخلاقي و اجتماعي او مضر باشد، جلوگيري كنند. موضوع ديگري كه درباره كودكان كار مجازي اهميت دارد، نقض حقوق كودك با تجاوز به حريم خصوصي اوست. حريم خصوصي افراد در واقع همان حريمي ‌است كه در عرف و قانون بايد به آن احترام گذاشته شود و در برابر ورود و تعرض ساير افراد مصون بماند. ماده ۱۶ كنوانسيون حقوق كودك دو گروه از افراد شامل والدين و اشخاص بيگانه را از دخالت خودسرانه يا غيرقانوني در حريم خصوصي كودك منع كرده است. در چنين رويكردي ورود به فضاي خصوصي كودك و انتشار تصاوير او نقض حريم خصوصي او محسوب مي‌شود و مي‌تواند مورد پيگرد قانوني نيز قرار گيرد. حتي اگر قصد والدين درآمدزايي نباشد نيز انتشار تصاوير كودكان در شبكه‌هاي اجتماعي مجاز نيست و مصداق نقض حريم خصوصي به شمار مي‌آيد. در كشورهايي نظير اتريش، فرانسه و دانمارك كودكان با رسيدن به ۱۸ سالگي مي‌توانند به‌دليل نقض حريم خصوصي خود، ‌از والدين شكايت كنند. در ايران البته هنوز قوانين روشني در اين باره وجود ندارد اما بر اساس قانون حمايت از كودكان و نوجوانان مصوب ۱۳۸۱، هر نوع اذيت و آزار كودكان و نوجوانان كه موجب شود به آنان صدمه جسماني يا رواني و اخلاقي وارد شود و سلامت جسم يا روان آنان را به مخاطره بياندازد، ممنوع است و مجازات حبس و جزاي نقدي براي آن در نظر گرفته شده است./تعادل


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: