کد خبر: ۳۴۰۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 29
رئیس اتاق بازرگانی تهران حال صنعت داروی کشور را بد توصیف و اعلام کرد که در صورت تداوم این رویه با کمبود دارو روبه‌رو خواهیم شد.

شفا آنلاین>سلامت>محمد نجفی‌عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران از حال بد صنعت داروی کشور گفت و توضیح داد: وزارت بهداشت برای واردات کالاهای حوزه سلامت، دارو و تجهیزات پزشکی ۴.۵‌میلیارد دلار ارز ترجیحی اختصاص داده‌است؛ بخش اندکی از این رقم ارز ۴۲۰۰‌تومانی و بیشتر آن ارز ۲۸هزار و ۵۰۰‌تومانی است، با این حال در تخصیص و تامین این ارز و زمان‌بندی عرضه آن مشکلاتی وجود دارد. 

به گزارش شفا آنلاین:وی افزود: علاوه‌بر این آنچه این روزها در صنعت دارو اهمیت بسزایی پیدا کرده تامین سرمایه‌درگردش است. برگشت منابع به دلیل تاخیرات بیمه‌‌‌‌‌‌‌ها و بیمارستان‌‌‌‌‌‌‌های دولتی در پرداخت‌های مربوط به خرید دارو از شرکت‌های پخش و به‌دنبال آن شرکت‌های تولیدی و شرکت‌های وارداتی جریان کار را به‌شدت دچار مشکل کرده‌است.

 نجفی‌عرب ادامه داد: بیمه‌‌‌‌‌‌‌ها گله دارند که سازمان مدیریت برنامه و بودجه ‌ارز را تخصیص نمی‌دهد و تامین نمی‌کند. اولویت سازمان تامین‌اجتماعی هم ابتدا تامین حقوق کارکنانش و پس از آن تامین حقوق بازنشستگان و پرداخت بدهی بیمارستان‌‌‌‌‌‌‌های این سازمان است، به‌همین‌دلیل بخش‌های خصوصی از جمله داروخانه‌‌‌‌‌‌‌های خصوصی در دریافت بدهی خود از سازمان تامین‌اجتماعی با مشکل روبه‌رو هستند. این‌گونه مسائل بخش‌خصوصی فعال در حوزه سلامت و دارو را در بازگشت سرمایه‌درگردش با مشکل روبه‌رو می‌کند. این کارشناس صنعت داروی کشور عنوان کرد: این مشکلات در حالی به‌وجود آمده که خریدهای بخش‌خصوصی به‌صورت نقد باید انجام شود و شرکت‌ها نمی‌توانند خریدهای مدت‌‌‌‌‌‌‌دار از تامین‌‌‌‌‌‌‌کننده‌‌‌‌‌‌‌های خارجی داشته باشند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: