کد خبر: ۳۴۰۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 27
متوسط دوره تأخیر برای اثرگذاری داروهای ضد افسردگی یک تا دو هفته است، اگرچه ممکن است سه تا چهار هفته طول بکشد تا اکثر آنها به حداکثر تأثیر برسند.

شفا آنلاین>سلامت>داروهای ضدافسردگی می توانند به شما کمک کنند تا تسکین پیدا کنید، اما یافتن موثرترین آنها برای نیازهایتان زمان می برد. چگونه می توانید کاری کنید که داروهای ضد افسردگی برای شما بهتر عمل کنند؟

به گزارش شفا آنلاین:متوسط دوره تأخیر برای اثرگذاری داروهای ضد افسردگی یک تا دو هفته است، اگرچه ممکن است سه تا چهار هفته طول بکشد تا اکثر آنها به حداکثر تأثیر برسند.

سیتالوپرام و اسیتالوپرام اثرات قابل توجهی در اوایل هفته اول دارند. کتامین می تواند در عرض چند ساعت پس از مصرف، علائم را تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از پزشکان ممکن است پس از هشت هفته داروها را تغییر دهند، اما برخی ممکن است در نهایت در دوازده هفته مزایایی را مشاهده کنند.

چرا داروهای ضد افسردگی برای اثربخشی به زمان نیاز دارند؟

افرادی که با علائم افسردگی مداوم کنار می آیند به طور قابل درک می خواهند سریعترین تسکین علائم ممکن را داشته باشند. داروهای ضد افسردگی می توانند بسیار موثر باشند، اما پاسخ درمانی تاخیری دارند.

داروهای ضدافسردگی با ایجاد یک پاسخ پیچیده عمل می کنند که آشکار شدن آن زمان می برد. آنها بلافاصله بازجذب دو انتقال دهنده عصبی، سروتونین و نوراپی نفرین را مسدود می کنند، اما این اثر بلافاصله قابل تشخیص نیست. در عوض، تغییرات در فعالیت انتقال‌دهنده‌های عصبی بر بیان انواع ژن‌های مرتبط با نوروپلاستیسیته در نواحی پردازش هیجانی مغز تأثیر می‌گذارد که به تدریج باعث کاهش علائم افسردگی می‌شود.

با افزایش تشکیل مدارهای عصبی، افراد علائم اولیه ای از کارکرد داروی ضد افسردگی را نشان می دهند. تغییر به سمت سوگیری مثبت در پردازش هیجانی اولین تأثیری است که آشکار می شود. این تغییر منجر به این می شود که افراد به نشانه های اجتماعی و محیطی مثبتی توجه کنند که خلق و خوی بهبود یافته آنها را تقویت می کند و به آنها کمک می کند تا دوباره یاد بگیرند که چگونه به دنبال فعالیت های لذت بخش باشند و از آنها لذت ببرند.

چطور از داروهای ضد افسردگی بیشترین سود را ببریم؟

مصرف داروهای ضدافسردگی طبق تجویز پزشک، تسکین مداوم علائم را تضمین می کند. توصیه های پزشک خود را به دقت مورد بحث قرار دهید و در مورد زمینه های نگرانی خود سؤال بپرسید.

زمان بندی دارو و حذف دوزها

فراموش کردن یک نوبت یا مصرف آن در زمان های مختلف هر چند وقت یکبار نباید تاثیر قابل توجهی داشته باشد. با این حال، تغییرهای مکرر یا تغییر در برنامه دارویی شما ممکن است اثربخشی آن را کاهش دهد.

پرداختن به عوارض جانبی

عوارض جانبی با مصرف هر داروی ضد افسردگی قابل مشاهده است، اگرچه برخی از آنها با خطر کمتری از شدت عوارض جانبی همراه هستند.

مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) و مهارکننده‌های انتخابی بازجذب نوراپی نفرین (SNRI) به طور کلی عوارض جانبی کمی دارند. همراه با اثربخشی ثابت شده آنها، تحمل بالای آنها گزینه است که آنها را به یک درمان خط اول تبدیل می کند و اینکه چرا آنها را نسبت به داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای قدیمی توصیه می کنند، که عوارض جانبی آنها شامل بی نظمی ضربان قلب می شده است.

مهم است که به محض ظاهر شدن، عوارض جانبی نامطلوب را یادداشت کنید و با پزشک صحبت کنید تا در مورد تنظیم دوز، نکاتی در مورد به حداقل رساندن اثرات یا داروی دیگری در صورت عدم تحمل عوارض جانبی صحبت کنید.

تداخلات بالقوه با داروها یا مواد دیگر

برخی از داروهای ضد افسردگی ممکن است با مواد یا سایر داروها تداخل داشته باشند و اثرات نامطلوب را تشدید کنند.

به عنوان مثال، الکل ممکن است باعث خواب‌آلودگی بیش از حد شود و استفاده از چندین مهارکننده بازجذب سروتونین ممکن است منجر به سطح ناایمن سروتونین در خون شود که به آن سندرم سروتونین می‌گویند.

قبل از مصرف هردارویی با داروی دیگر درمورد تداخل جانبی آنها جست و جو کنید و یا از پزشک خود بپرسید.

تنظیم دوز به دلیل تسکین ناقص علائم

اگر بعد از چند هفته هنوز به اندازه کافی تسکین علائم را تجربه نمی کنید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که زمان بیشتری به آن بدهید یا دوز شما را مجدد تنظیم کند.

برخی از داروها ممکن است شش تا هشت هفته طول بکشد تا حداکثر اثر را ایجاد کنند.

داروهای ضد افسردگی را فقط با تجویز پزشک قطع کنید

مطمئن نیستید که اگر داروی ضد افسردگی شما دیگر اثر نگذارد چه باید بکنید؟ حتی اگر به نظر می رسد دیگر کمکی نمی کند، مصرف دارو را طبق تجویز پزشک ادامه دهید تا زمانی که بتوانید با او در مورد کاهش تدریجی دوز صحبت کنید. قطع ناگهانی دارو ممکن است ناامن باشد و منجر به اثرات ناخوشایند ترک شود.

عادات مثبت ایجاد کنید

افسردگی بر کل خود تأثیر می گذارد، بنابراین پایه ای از عادات سلامتی مثبت ایجاد کنید تا به کاهش علائم و به حداقل رساندن عوارض جانبی کمک کند.

یک برنامه خواب ثابت ایجاد کنید و از آن پیروی کنید، از نظر بدنی فعال بمانید، یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و از موادی مانند مواد مخدر و الکل اجتناب کنید.

چگونه اثربخشی داروهای ضد افسردگی را با درمان‌های اضافی سریع‌تر کنیم؟

داروهای ضدافسردگی برای بسیاری از افراد به خوبی اثر گذار هستند، اما برخی از افراد فقط پاسخ جزئی می گیرند. با این راهکارهای درمانی مفید، یاد بگیرید که چگونه داروهای ضدافسردگی بهتر اثرگذار می شوند:

روان درمانی را شروع کنید

روان درمانی یک درمان موثر برای افسردگی است، اغلب زمانی که با داروهای ضدافسردگی ترکیب می شود، بیشتر از هر یک از درمان ها به تنهایی اثر گذار می شود.

  • درمان شناختی رفتاری (CBT): CBT یک رویکرد کنش محور است که به تعاملات بین افکار، احساسات، علائم فیزیکی و رفتارها می پردازد. این کار به بیمار در یک محیط پیشگیرانه آنها را تشویق می کند تا با علائم خود روبرو شوند، در برابر اثرات شدید اولیه مقاومت کنند و به آرامی نقش آنها را در زندگی بیمار کاهش دهند.
  • درمان پذیرش و تعهد (ACT): ACT به جای تلاش برای ریشه‌کن کردن علائم نامطلوب از طریق منطقی‌سازی، افراد را تشویق می‌کند تا افکار و احساسات دردناک خود را از طریق رویکردی قابل درک بپذیرند و نقاط قوت شخصی را برای کمک به آنها در لحظه کنونی شناسایی کنند.
  • درمان روان پویا: این رویکرد درمانی به افراد کمک می‌کند تا تجربیات گذشته و حال و روابط شکل‌دهنده خود را به هم متصل کنند و از طریق تعاملات پیچیده‌ای که منجر به افسردگی آنها شده است، با آن روبرو شوند.

تقویت داروی ضد افسردگی

تقویت داروی ضد افسردگی یک درمان ترکیبی با استفاده از چندین دارو برای دستیابی به تسکین علائم در زمانی که پاسخ ضد افسردگی کافی نیست، می باشد. این گزینه ها یکی از موثرترین و رایج ترین تقویت کننده ها هستند.

بوسپیرون یک ضد اضطراب و ضدافسردگی است که می تواند به طور قابل توجهی شناخت را برای بیماران مبتلا به افسردگی بهبود بخشد.

بوپروپیون با رهش پایدار یک داروی ضد افسردگی غیر معمول با اثربخشی مشابه بوسپیرون اما با عوارض جانبی کمتر است.

داروهای ضد روان پریشی غیر معمول بیشترین شواهد را در مورد استفاده از داروهای ضد افسردگی دارند. بار عوارض جانبی آنها قابل توجه است، اما هم آریپیپرازول و هم کوتیاپین به عنوان تقویت کننده در درمان افسردگی مورد تایید FDA هستند.

تحریک مغناطیسی عمیق ترانس کرانیال (Deep TMS™)

هنگامی که داروهای ضد افسردگی به تنهایی اثربخشی کافی ایجاد نمی‌کنند، تقویت داروهای ضدافسردگی با تحریک مغناطیسی عمیق ترانس کرانیال (TMS) می‌تواند علائم افسردگی را کاملاً تسکین دهد. در این روش از کلاه ایمنی برای ارسال پالس های مغناطیسی عمیق به مناطقی از مغز که با علائم افسردگی مرتبط است استفاده می شود. در طی چند هفته، تحریک فعالیت عصبی را تثبیت می کند که به تدریج علائم شما را کاهش می دهد.

مزایای کلیدی Deep TMS

Deep TMS یک درمان غیر تهاجمی و تایید شده توسط FDA با سابقه ایمنی و اثربخشی است.

جلسات این روش درمانی 20 دقیقه طول می کشد و می تواند به راحتی در روال معمول روزانه برنامه ریزی شود.

TMS عمیق با عوارض جانبی طولانی مدت یا شدید همراه نیست. افراد ممکن است عوارض خفیفی مانند سردرد موضعی مختصر را تجربه کنند.

دلگرم بمانید

افسردگی یک بیماری بسیار قابل درمان با بسیاری از گزینه‌های مفید است و درک نحوه عملکرد بهتر داروهای ضد افسردگی می‌تواند به شما کمک کند از داروهای خود بهترین استفاده را ببرید. هرکسی به طور متفاوتی به داروهای ضد افسردگی واکنش نشان می دهد، بنابراین اگر در ابتدا تسکین پیدا نکردید ناامید نشوید. / سلامت نیوز


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: