کد خبر: ۳۴۰۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 25
محققان دانشگاه پیتسبورگ آمریکا طی یک مطالعه دریافتند که مصرف زیاد پروتئین ممکن است سلول‌هایی را فعال کند که شریان‌ها را با پلاک مسدود می‌کنند، جریان خون را مختل می‌کنند و خطر سکته ناگهانی را افزایش می‌دهند.
شفا آنلاین>سلامت>نتایج تحقیقات نشان داد که مصرف مقادیر زیاد پروتئین باعث افزایش غلظت اسید آمینه خاصی به نام لوسین و افزایش جزئی ماده ای می‌شود که سیستم ایمنی را فعال می‌کند.
به گزارش شفا آنلاین:محققان دانشگاه پیتسبورگ آمریکا طی یک مطالعه دریافتند که مصرف زیاد پروتئین ممکن است سلول‌هایی را فعال کند که شریان‌ها را با پلاک مسدود می‌کنند، جریان خون را مختل می‌کنند و خطر سکته ناگهانی را افزایش می‌دهند.
 
«در بحبوحه محبوبیت روزافزون رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا همراه با دستورالعمل‌های ورزشی این تیم تحقیقاتی نشان داد که هنگامی که پروتئین مصرف می‌شود، در بدن به اسیدهای آمینه تجزیه می‌شود که برای ترمیم فیبرهای عضلانی پاره شده و رشد فیبرهای جدید کمک می‌کند، اما اگر فردی ورزش نکند، پروتئین‌های استفاده نشده توسط کلیه‌ها از بدن دفع و از طریق ادرار دفع می‌شود».

محققان افزایش فعالیت نوعی گلبول سفید را مشاهده کردند که مسئول حذف بقایای سلولی (ماکروفاژها) در هنگام تجزیه سطوح بالای پروتئین است که منجر به تجمع این سلول‌ها در دیواره رگ‌های خونی و تشکیل پلاک‌ها در طول زمان می‌شود.
 
نتایج تحقیقات نشان داد که مصرف مقادیر زیاد پروتئین باعث افزایش غلظت اسید آمینه خاصی به نام لوسین و افزایش جزئی ماده ای می‌شود که سیستم ایمنی را فعال می‌کند.
 
این تیم تحقیقاتی گفت که فعال کردن سلول‌های ایمنی بیشتر سطح التهاب را افزایش داده و خطر ایجاد پلاک را افزایش می‌دهد.
 
در بخش جداگانه‌ای از تحقیقات، محققان به موش‌ها با رژیم غذایی با پروتئین بالا تغذیه کردند و خون آن‌ها را آزمایش کردند و متوجه افزایش قابل‌توجهی در سطح لوسین و ماده‌ای شدند که گلبول‌های سفید را فعال می‌کند.
 
بابک رازانی، ناظر تحقیقات و متخصص قلب، هشدار داد که مصرف «فراوان» پروتئین «راه حل جادویی» برای یک رژیم غذایی خوب نیست. او یک رژیم غذایی «متعادل» حاوی کربوهیدرات، چربی و مواد مغذی حیاتی را پیشنهاد کرد.
 
بتینا میتندوفر، کارشناس متابولیسم در دانشگاه میسوری، گفت: «در مطالعات مکانیکی خود، ما نشان دادیم که آمینو اسیدها، که در واقع بلوک‌های سازنده پروتئین هستند، می‌توانند از طریق سیگنال‌های خاص باعث ایجاد بیماری شوند، سلول‌های ایمنی کوچکی به نام ماکروفاژها می‌تواند باعث ایجاد آترواسکلروز شوند».
 
سایر محققانی که در این تحقیق شرکت نداشتند، نتایج را رد کردند و گفتند تحقیقات بیشتری لازم است.
 
برایان ویلیامز نیز تأکید کرد که مطالعات بیشتر در یک دوره زمانی طولانی تر به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از تاثیر پروتئین بر قلب داشته باشیم. یک رژیم غذایی سالم، که شامل مصرف پروتئین در حد اعتدال است. / شفقنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: