معترضان که پزشکان آموزش‌دیده و حیاتی برای حفظ بیمارستان‌ها هستند، می‌گویند کمبود پزشک در همه قسمت‌ها نیست، بلکه محدود به تخصص‌های خاصی مانند مراقبت‌های اورژانسی است. آنها می‌گویند که دولت مسائلی را نادیده می‌گیرد که کار در آن مناطق را غیر جذاب کرده است: «شرایط سخت کار و دستمزد پایین برای انترن‌ها و رزیدنت‌ها.» بررسی‌ها نشان داده است که در یک هفته معین، پزشکان در حال آموزش، به‌طور منظم چندین شیفت کار می‌کنند که بیش از ۲۴ساعت طول می‌کشد و بسیاری از آنها بیش از ۸۰ساعت در هفته مشغول به کار هستند. پارک دان، رئیس انجمن مقیمان انترن‌های کره که روز دوشنبه از شغل خود در بخش اورژانس بیمارستانی در سئول استعفا داد، گفت: «سیستم پزشکی مدتی است که در حال فروپاشی است. من نمی‌توانستم آینده‌ای برای خودم ببینم که در شرایط اضطراری برای ۵ یا ۱۰ سال آینده کار کنم.» پارک افزود: «سیستم فعلی بیمه و سیستم‌های پرداخت دولتی، به پزشکان تنها در بخش‌های معدودی مانند جراحی زیبایی، اجازه می‌دهد تا زندگی مناسبی داشته باشند.»

پزشکان معترض همچنین می‌گویند که با افزایش تعداد پزشکان، دولت خطر ایجاد رقابت بیشتر را فراهم می‌کند که در نهایت می‌تواند منجر به درمان غیر ضروری یا بیش از حد بیماران شود. در اوایل این ماه، دولت یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی برنامه‌ای را برای افزایش ۶۵درصدی سهمیه پذیرش دانشکده پزشکی کشور اعلام کرد. مجوزهای طبابت توسط وزارت بهداشت و رفاه این کشور تنظیم می‌شود. این طرح بلافاصله مورد انتقاد پزشکان قرار گرفت و با تابلوهایی که روی آن نوشته شده بود «پایان مراقبت‌های بهداشتی» به خیابان‌ها آمدند. انترن‌ها در پنج نقطه از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های شهر سئول، جایی که اکثر مردم این کشور در آن نقاط زندگی می‌کنند، روز دوشنبه استعفا و ساعت ۶ صبح روز سه‌شنبه پست خود را ترک کردند. یک مقام وزارت بهداشت روز سه‌شنبه گفت که بیش از ۶هزار پزشک در حال آموزش، بیش از نیمی از پزشکان جوان کشور، استعفا کرده‌اند؛ اما کارفرمایان آنها این استعفا را نپذیرفته‌اند. مراکز پزشکی از قبل از ظهر دوشنبه اختلالاتی را در عملیات بیمارستانی گزارش کرده بودند؛ از جمله بیمارستان «سوِرِنس» یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های کشور که گفت خدماتش را کاهش داده و نیمی از کل جراحی‌های برنامه‌ریزی‌شده را لغو کرده است.

مقامات از پزشکان خواسته‌اند در سمت‌های خود باقی بمانند و نسبت به عواقب قانونی برای کسانی که از رعایت آنها سر باز می‌زنند، هشدار داده‌اند. روز دوشنبه وزارت بهداشت اعلام کرد که مجوز دو عضو انجمن پزشکی کره را که از منتقدان جدی طرح دولت بودند، به حالت تعلیق درآورده است. این انجمن، بزرگ‌ترین گروه پزشکان کشور از اظهارنظر خودداری کرد. قوانین به دولت اجازه می‌دهد تا در صورت ترس از اختلال در مراقبت‌های پزشکی، برخی از پزشکان را مجبور به بازگشت به کار کند. مقامات گفته‌اند که تا حل شدن موضوع به اپراتورهای پزشکی از راه دور و حتی پزشکان نظامی تکیه خواهند کرد. / دنیای اقتصاد