کد خبر: ۳۳۹۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 15
این مشکل می‌تواند علت‌های ریز و درشتی داشته باشد که برخی از آن‌ها بسیار ساده و قابل حل هستند و برخی هم خبر از مشکلات جدی‌تری می‌دهند.
شفا آنلاین>سلامت>سرگیجه احساسی است که هر کسی حداقل یکی دوباری در طول زندگی خود تجربه کرده است. 

به گزارش شفا آنلاین:این مشکل می‌تواند علت‌های ریز و درشتی داشته باشد که برخی از آن‌ها بسیار ساده و قابل حل هستند و برخی هم خبر از مشکلات جدی‌تری می‌دهند. 

رابطه بین کمبود ویتامین B12 و سرگیجه

وقتی در بدن شما گلبول‌های قرمز به اندازه کافی تولید نشوند، اصطلاحا گفته می‌شود که دچار کم خونی شده‌اید. از طرفی این مسئله سبب می‌شود میزان اکسیژن منتقل شده در خون کمتر شود و در نتیجه علایمی را نشان دهید که از شایع‌ترین آن‌ها می‌توان به خستگی و سرگیجه اشاه کرد.

یکی از مهم‌ترین ویتامین‌هایی که در این پروسه نقش بازی می‌کند، همین ویتامین ب۱۲ است. این ویتامین عمدتا از منابع گوشتی به دست می‌آید و مصرف کافی تخم مرغ، ماهی و شیر می‌تواند به پیشگیری از این کمبود کمک کند.

البته که گیاهخواران در این زمینه در معرض ریسک بیشتری قرار دارند، اما محصولات مخصوصی مانند مواد بر پایه سویا وجود دارند که با ویتامین ب۱۲ غنی شده‌اند تا این گروه از افراد هم بتوانند کمبود آن را جبران کنند.

کی دیگر از اعضای خانواده ویتامین ب که در مسئله سرگیجه نقش بازی می‌کند، ویتامین B6 است. این ویتامین یکی دیگر از اجزای مورد نیاز برای تولید گلبول‌های قرمز سالم است و تاثیر این مسئله را هم توضیح دادیم. به جز این، به گزارش موسسه ملی بهداشت آمریکا، ویتامین ب۶ در سطح قند خون هم تاثیر ویژ‌ه‌ای دارد.

افت ناگهانی گلوکز و قند خون می‌تواند منجر به سرگیجه‌های مقطعی و گاها مزمن شود و عوامل مختلفی در این موضوع موثر هستند. ویتامین ب۶ برای تبدیل کربوهیدرات‌های ذخیره شده به انرژی و حفظ قند خون متناسب ضروری است.

البته این ویتامین همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و در تولید گلبول‌های سفید سالم هم نقش بازی می‌کند پس نباید آن را دست کم بگیرید. مهم‌ترین منبع ویتامین B6 غلات غنی شده هستند و از سایر منابع غذایی می‌توان به موز، سیب زمینی و سینه مرغ هم اشاره کرد.

کمبود کدام ویتامین باعث سرگیجه می‌شود؟ ویتامین D

نقش اصلی ویتامین دی در بدن کمک به حفظ سطح طبیعی کلسیم و فسفر خون است. ویتامین دی مسئول جذب کلسیم است که نقش‌های زیادی در حفظ سلامت بدن از جمله تقویت استخوان و کاهش شکستگی‌ها ایفا می‌کند.

این ویتامین مهم و حیاتی همچنین به محافظت در برابر پوکی استخوان، فشار خون بالا، سرطان و سایر بیماری‌ها کمک می‌کند. از طرفی جذب ویتامین دی عمدتا از طریق نور خورشید رخ می‌دهد و در بسیاری از افراد این اتفاق به میزان کافی نمی‌افتد، به همین دلیل هم کمبود ویتامین دی در افراد بسیار شایع است.

مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به BPPV یا همان سرگیجه وضعیتی خوش خیم شود. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که کسانی که BPPV دارند و همچنین کمبود ویتامین D دارند، علائم شدیدتری از سرگیجه دارند. به جز خورشید که منبع بسیار مهمی برای جذب ویتامین دی است، مصرف مواد خوراکی زیر هم می‌تواند در برطرف کردن کمبود این ویتامین یا جلوگیری از آن موثر باشد:

  • ماهی سالمون

  • شیر غنی شده

  • آب پرتقال

  • روغن کبد ماهی

  • ماهی تن

  • میگو

  • غلات و جو دو سر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: