کد خبر: ۳۳۹۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۱ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 15
اثربخشی رژیم غذایی مدیترانه‌ای در برابر زوال شناختی به ماهیت متعادل آن نسبت داده می‌شود که باعث سیری و کاهش تمایل به میان وعده‌های ناسالم می‌شود.
شفا آنلاین>سلامت>نتایج تحقیق جدیدی که محققان دانشگاه راش در شیکاگو انجام دادند، نشان می‌دهد که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند تیزبینی ذهنی را در سنین بالاتر افزایش دهد و به‌طور بالقوه علائم زوال عقل را خنثی کند.

به گزارش شفا آنلاین:در این تحقیق افرادی که رژیم ‌غذایی مدیترانه‌ای را رعایت کردند، عملکرد شناختی بالاتری از خود نشان دادند. این مطالعه عوامل دیگری را در شیوه زندگی ازجمله عدم سیگار کشیدن، عدم مصرف الکل و ورزش منظم را به‌عنوان عوامل موثر در سلامت شناختی برجسته می‌کند.

اثربخشی رژیم غذایی مدیترانه‌ای در برابر زوال شناختی به ماهیت متعادل آن نسبت داده می‌شود که باعث سیری و کاهش تمایل به میان وعده‌های ناسالم می‌شود. این الگوی غذایی باعث افزایش وزن سالم می‌شود و مشکلات عروقی مرتبط با چاقی را که برای عملکرد مغز مضر است، کاهش می‌دهد. محتوای بالای میوه و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، از مزایای محافظت عصبی آن بیشتر حمایت می‌کند.

بررسی‌های مغزی پس از مرگ برای نشانگرهای آلزایمر نشان داد که سبک زندگی سالم به‌طور بالقوه کاهش شناختی را علی‌رغم وجود شاخص‌های فیزیکی این بیماری کاهش می‌دهد.

مجموعه‌ای از تحقیقات نقش رژیم‌ غذایی را در افزایش امید به زندگی و افزایش کیفیت زندگی تایید و بر اهمیت انتخاب‌های غذایی در مدیریت خطر زوال عقل، ازجمله آلزایمر که مجموعاً میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهند، تأکید می‌کنند.

مقاله مرتنط با این تحقیق در نشریه JAMA Neurology منتشر شده است و رژیم غذایی مدیترانه ای را به‌عنوان رویکرد تغذیه‌ای بهینه معرفی می‌کند.

نتایج تحقیقات به‌طور مداوم نشان داده است که رعایت این رژیم می‌تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، ازجمله حملات قلبی و سکته شود. این مورد تا حدی به این دلیل است که رژیم‌غذایی به مدیریت فشار خون، سطح کلسترول و التهاب کمک می‌کند که همگی از عوامل خطر بیماری قلبی هستند. رژیم‌ غذایی مدیترانه‌ای نقش بسزایی در مدیریت وزن و پیشگیری و کنترل دیابت دارد.

می‌توان از نتایج رژیم‌ غذایی مدیترانه‌ای در سلامت روان نیز بهره‌مند شود. برخی از نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که این رژیم غذایی ممکن است به کاهش خطر افسردگی و اضطراب کمک کند، اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک کامل این ارتباطات مورد نیاز است. / دیده بان ایران 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: