کد خبر: ۳۳۹۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 14
یافته ها نشان می‌دهد که فتالات‌ها، مواد شیمیایی مرتبط با پلاستیک‌ها، می‌توانند از طریق بسته‌بندی و حتی از دستکش‌های پلاستیکی که توسط کارکنان مواد غذایی استفاده می‌شود، وارد مواد خوراکی شوند.
شفا آنلاین>سلامت>محققان هشدار می‌دهند که اگر در دوران بارداری فست فود مصرف شود، مواد شیمیایی ناشی از بسته بندی می‌تواند به جنین آسیب برساند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر «شیلا ساتیانارایانا»، نویسنده ارشد این مطالعه و متخصص اطفال و محقق در مؤسسه تحقیقات کودکان سیاتل واشنگتن، می‌گوید: «وقتی مادران در معرض این ماده شیمیایی قرار می‌گیرند، این مواد سمی می‌توانند از جفت عبور کرده و وارد گردش خون جنین شود.»

وی خاطرنشان کرد که فتالات ها می‌توانند باعث التهاب و استرس اکسایشی در جنین شوند؛ استرس اکسایشی یک عدم تعادل شیمیایی مضر در بدن است. تحقیقات قبلی قرار گرفتن در معرض فتالات در دوران بارداری را با خطر بیشتر زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و اختلالات در دوران کودکی مانند اوتیسم و اختلال بیش فعالی مرتبط دانسته است.

مطالعه جدید، داده‌های ۱۰۳۱ زن باردار را که در یک مطالعه جداگانه دیگر در مورد رشد ذهنی و یادگیری بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ ثبت نام کرده بودند، مورد بررسی قرار داد. سطوح فتالات در سه ماهه دوم بارداری اندازه گیری شد.

به طور متوسط، غذای فوق فرآوری شده ۳۹ درصد از رژیم غذایی شرکت کنندگان را تشکیل می‌داد. هر ۱۰ درصد افزایش در نسبت مواد غذایی فوق فرآوری شده با ۱۳ درصد سطح بالاتر دی (۲- اتیل هگزیل) فتالات، یکی از رایج‌ترین و مضرترین این مواد شیمیایی همراه بود.

شرکت‌های مواد غذایی مواد شیمیایی و نگهدارنده‌ها را برای افزایش عمر مفید یا جذاب‌تر کردن آن‌ها اضافه می‌کنند و تشخیص برخی از آنها از شکل اصلی‌شان سخت است. محققان بسته بندی انواع کیک‌ها، سیب زمینی سرخ کرده، نان همبرگر و نوشابه را به عنوان نمونه ذکر کردند.

با این حال، وقتی صحبت از فست فود به میان می‌آید، دستکش‌هایی که کارگران می‌پوشند و ابزارهایی که در آماده‌سازی، ذخیره‌سازی و سرو استفاده می‌شوند، ممکن است منابع اصلی قرار گرفتن در معرض آن باشند.

در همین حال، ساتیانارایانا از زنان باردار خواست از مصرف غذاهای فوق فرآوری شده اجتناب کنند و به جای آن میوه، سبزیجات و گوشت بدون چربی مصرف کنند./مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: