کد خبر: ۳۳۹۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 08
خیلی از افراد تصور می‌کنند سالمندان دچار اختلالات روانی از جمله افسردگی نمی‌شوند و گوشه‌گیری و کم‌حرفی و در خود فرو رفتنِ آنها کاملا طبیعی است.
شفا آنلاین>سلامت>آن طور که آمارها می‌گویند، حدود ۶۰ درصد از ایرانی‌ها درگیرِ دست‌کم یکی از اختلالات و بیماری‌های روانی هستند و ۱۵ درصد از این افراد در گروه سالمندی قرار دارند. افسردگی و انواع اضطراب از شایع‌ترین اختلالات روانی سالمندان هستند. این در حالی است که خیلی از افراد تصور می‌کنند سالمندان دچار اختلالات روانی از جمله افسردگی نمی‌شوند و گوشه‌گیری و کم‌حرفی و در خود فرو رفتنِ آنها کاملا طبیعی است.

به گزارش شفا آنلاین:طهورا جَربان، روانشناس و مشاور اما در این رابطه می‌گوید: شیوع افسردگی اتفاقا در سنین سالمندی؛ یعنی در گروه سنی بالای ۶۵ سال بسیار بالا است و حتی به آمار ۱۵ درصدی افسردگی این گروه سنی باید به دید تردید نگاه کرد. چراکه آمار قطعا بالاتر از این حرف‌ها است.

جربان می‌گوید: تنهایی و انزوا، مشکلات جسمی و داروها، کاهش فعالیت‌های اجتماعی و در بسیاری از موارد مشکلات مالی و اقتصادی مهم‌ترین عوامل افسردگی سالمندان در کشور ما هستند. بسیاری از سالمندان همسر خود را از دست داده‌اند و فرزندان شان ازدواج کرده‌اند و سر خانه و زندگی خودشان هستند و وقت نمی‌کنند هر روز پیگیر حال آنها شوند. درضمن مشکلات مالی خیلی راحت می‌تواند یک فرد سالمند را به سمت افسردگی و حتی افکار خودکشی سوق بدهد. الان بسیاری از سالمندان در کشور ما زیر ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند و این در حالی است که تعداد زیادی فرزند و نوه و مهمان و برو بیا دارند و با این مستمری ناچیز، جلوی عزیزان خود دچار حس شرمندگی و استرس یا اضطراب می‌شوند. اضطرابی که اگر در آنها استمرار پیدا کند، قطعا تبدیل به افسردگی یا سایر اختلالات روانی خواهد شد. / همشهری آنلاین


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: