کد خبر: ۳۳۹۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۰ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 08
بر اساس گزارش گیری از سامانه الکترونیک سیب موالید زنده ۹ ماهه اول ۱۴۰۲ در مقایسه با ۹ ماهه اول ۱۴۰۱ سیر صعودی به خود گرفته است.
شفا آنلاین>جامعه>مسئول قرارگاه جوانی جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: به هم خوردن توازن جنسیتی و افزایش رقم ۶.۷ درصد در جنس پسر و در ۲۰ سال آینده نبود جنس مونث برای گزینه ازدواج و شاخص فرزند آوری، نگران کننده است.

به گزارش شفا آنلاین:زهرا رادمنش، مسئول قرارگاه جوانی جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص ارزیابی شاخص‌های جمعیتی و موالید زنده در استان کهگیلویه و بویر احمد گفت: بر اساس گزارش گیری از سامانه الکترونیک سیب موالید زنده ۹ ماهه اول ۱۴۰۲ در مقایسه با ۹ ماهه اول ۱۴۰۱ سیر صعودی به خود گرفته است.

مسئول قرارگاه جوانی جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در نه ماهه اول ۱۴۰۱ تعداد ۷ هزار و ۹۸۳ نوزاد زنده متولد شدند که چهار هزار و ۲۹۵ مورد از آن‌ها پسر و سه هزار و ۶۸۸ نوزاد دختر بوده است که بطور چشمگیری موالید پسر با ۶۰۷ مورد با ۷.۶ درصد بیشتر بوده است.

وی بیان کرد: همچنین در نه ماهه اول ۱۴۰۲ تعداد ۸ هزار و ۲۳۷ نوزاد متولد شد که چهار هزار و ۴۳۲ مورد آن‌ها پسر و سه هزار و ۸۰۵ مورد دختر بوده است که موالید پسر حدود ۶۲۷ مورد بیشتر از دختر بوده است که مجموع ۱۸/۳ در صد است.

رادمنش عنوان کرد: موالید ۹ ماهه اول ۱۴۰۲ در مقایسه با ۹ ماهه اول سال گذشته رشد داشته که نشان می‌دهد که تلاش‌های گسترده و برنامه‌های آموزشی که در تمام سطوح دانشگاه و به ویژه توسط مراقبین سلامت، ماماها و بهورزان انجام می‌شود به ثمر نشسته است.

مسئول قرارگاه جوانی جمعیت معاونت بهداشت کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این آمار نسبت به آمار ثبت احوال رقم بیشتری را نشان می‌دهد که علت آن تمایل تعدادی از خانواده هاست که ترجیح می‌دهند به هر علت در شهرهای همجوار از جمله شیراز، اصفهان و اهواز فرزند خود را به دنیا بیاورند و همانجا هم برای گرفتن شناسنامه اقدام می‌کنند.

رادمنش بیان کرد: لازم به توضیح است طی ۱۰ سال گذشته موالید استان به دنبال سیاست‌های قبلی و کنترل جمعیت و تنظیم خانواده نزولی بوده است از اینکه موالید افزایشی بوده جای خوشحالی است و جلوی معضل سال خوردگی جمعیت در استان گرفته می‌شود به شرطی که این روند افزایشی موالید ادامه دار، آهسته و پیوسته باشد.

وی بیان کرد: البته چیزی که نگران کننده است به هم خوردن توازن جنسیتی و افزایش رقم ۶.۷ درصد در جنس پسر است که در ۲۰ سال آینده نبود جنس مونث برای گزینه ازدواج و شاخص فرزند آوری مشکل ساز خواهد بود، بطوری که اصلی‌ترین شرط فرزند آوری داشتن زنان گروه سنی باروری (۵۴-۱۰) است که به نظر می‌آید اقدامات خانوادها در تعیین جنسیت جنین و تمایل آن‌ها به داشتن فرزند ذکور بی‌تاثیر نبوده است.

مسئول قرارگاه جوانی جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پیشنهاد می‌شود معاونت تحقیقات و فن آوری دانشگاه، پژوهشی در خصوص علت افزایش موالید پسر در دستور کار خود داشته باشد و مسئولین ذی ربط به راحتی از کنار این موضوع عبور نکنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: