کد خبر: ۳۳۹۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 06
رییس سازمان امور مالیاتی عنوان کرد:
هادی سبحانیان گفت که «این سازمان از اشخاص و مشاغل برای جبران کسری بودجه دولت، کیسه ندوخته است.»
شفا آنلاین>اقتصاد>رییس سازمان امور مالیاتی در نشست مطبوعاتی خود فرصت را مغتنم شمرد تا پاسخ منتقدان را به سیاست های مالیاتی دولت بدهد. 

به گزارش شفا آنلاین: هادی سبحانیان گفت که «این سازمان از اشخاص و مشاغل برای جبران کسری بودجه دولت، کیسه ندوخته است.» و «فقط 35 تا 36 هزار میلیارد تومان مالیات برای مشاغل در نظر گرفته شده.» و به گفته رییس سازمان مالیاتی «حدود 90درصد مالیات ها زیر 20 میلیون تومان است.» او گفت که سازمان مالیاتی «مرعوب فضاسازی ها در فضای مجازی نمی شود» و هر کسی که فعالیت اقتصادی دارد باید مالیات بپردازد. 

سبحانیان افزود: «برای ما فرقی نمی کند که این فرد یک تاجر، پزشک است یا از فضای مجازی درآمد کسب می کند. قانون گذار، سازمان امور مالیاتی را مکلف کرده کسانی که از یک تعدادی بیشتر دنبال کننده دارند مالیات بگیرد. این بدان معنا نیست که اگر از کسانی که تعداد کمتری دنبال کننده داشتند مالیات نگیریم، بلکه باید از این افراد نیز اخذ شود.» به گفته رییس سازمان امور مالیاتی «در سال 1400-1399 تعداد 551 فعال فضای مجازی که بالای 500هزار دنبال کننده داشتند، شناسایی شده اند که مجموع تراکنش واریزی 123 نفر از آنها حدود 2.3 هزار میلیارد تومان بوده است.»

او در پاسخ به این سوال که چه مقدار مالیات از این سلبریتی ها دریافت شده، گفت: «در سال 1400 حدود 149 برگه تشخیص برای 119 میلیارد تومان در سال 99 هم 64 برگه تشخیص برای 2 میلیارد تومان صادر شده و تاکنون 7.6 میلیارد تومان مالیات از اینفلوئنسرها وصول شده است.» 

سبحانیان در پاسخ به خبرنگار که پرسید «آیا رقم 7.6 میلیارد تومانی مالیات اینفلوئنسرها قابل توجه است که این چنین برای آن تبلیغ می شود؟» گفت: «دو سال پیش این عدد، صفر بود و حالا به 7.6 میلیارد تومان رسیده و نگران نباشید مالیات سلبریتی ها را دریافت می کنیم.»

تحقق بخشی از افزایش مالیات ارزش افزوده در فروردین 1404

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی درباره اختلافات مجلس و دولت درباره ارزش و منابع ایجاد شده از افزایش یک درصد ارزش افزوده از 9 به 10درصد تاکید کرد: آنچه که به مجلس اعلام کردیم این بود که برآورد از افزایش یک واحد ارزش افزوده بین 65 تا 70 هزار میلیارد تومان است که البته 25 تا 30 هزار میلیارد تومان آن در فروردین ماه سال 1404 محقق می شود. وی ادامه داد: بنابراین منابع حاصل شده از یک واحد ارزش افزوده در سال 1403 حدود 50 هزار میلیارد تومان خواهد بود که آن را به مجلس اعلام کرده ایم.

مالیات ستانی از 162 هزار مالک خودرو

رییس کل سازمان امور مالیاتی درباره اخذ مالیات از خودروهای لوکس اظهار داشت: در سال 1400 حدود 177 هزار خودرو با قیمت 2هزار میلیارد تومان مشکل مالیات بر خودروهای لوکس شدند، همچنین در سال گذشته حدود 252 هزار خودرو با نرخ 2300 میلیارد تومان مشمول مالیات شدند و امسال هم برای 162 هزار خودرو با ارزش 2800 میلیارد تومان مشمول مالیات می شوند.

وی ادامه داد: مشمولان تا انتهای بهمن مهلت پرداخت این مالیات را دارند و تاکنون 1.5 میلیارد تومان مالیات از این محل وصول شده است.

رقم مالیات دریافتی از خانه های خالی: 150 میلیارد تومان!

سبحانیان درباره اخذ مالیات از خانه های خالی تاکید کرد: برای اخذ مالیات از خانه های خالی اراده ما بسیار جدی است و هیچ تعللی در این باره جایز نیست. اطلاعات خانه های خالی باید خرداد ماه هر سال به سازمان امور مالیاتی برسد. در ابتدای کار اطلاعات 590 هزار واحد مسکونی خالی به سازمان ارایه شد اما در سال 1400 اطلاعات 66 هزار واحد مسکونی خالی به دست ما رسید که ارزش مالیاتی آن 1.4 هزار میلیارد تومان بود. وزارت راه و شهرسازی تا ششم دی ماه امسال 59 هزار واحد خالی را معرفی کرد و حدود 4.8هزار میلیارد تومان مالیات برای واحدها تعیین شد. سبحانیان اعلام کرد: «تا امروز حدود 150 میلیارد تومان مالیات از محل خانه های گران قیمت وصول شده است. این مالیات در فرآیند وصول است و تا بهمن ماه فرصت پرداخت این مالیات وجود دارد. اگر افرادی مالیات را پرداخت نکنند عملیات اجرایی را آغاز می کنیم.» وی گفت: «آنچه در قانون تعیین شده اخذ مالیات از خانه ها یا خودروهای بالای یک رقمی است. مثلا سال گذشته خانه های 10 میلیارد تومان مشمول مالیات می شد که با نرخ تورم افزایش یافت و در سال 1402 این عدد به 20 میلیارد تومان و در سال 1403 به 35 میلیارد تومان افزایش یافت.»

سقف عجیب معافیت مالیاتی اشخاص حقوقی

سبحانیان با اشاره به اینکه کسانی که توانایی پرداخت بیشتری دارند باید مالیات بیشتری از آنها اخذ شود، گفت: شرکت های بزرگی که از معافیت مالیاتی استفاده می کنند را محدود خواهیم کرد. معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: سقف معافیت مالیاتی برای اشخاص حقوقی حدود 500 هزار میلیارد تومان در بودجه است که این عدد باید اصلاح شود ضمن اینکه معافیت مالیاتی در دولت سیزدهم ساماندهی خوبی شده است و در لایحه مالیات بر مجموع درآمد بسیاری از موارد دیده شده است. وی با تاکید بر اینکه مالیات باید از پرمصرف ها گرفته و در میان افراد فرودست توزیع می شود، ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده از عموم مردم گرفته نمی شود، بلکه از افرادی گرفته می شود که از کالاهای پرمصرف استفاده می کنند. تحلیل برخی کارشناسان درخصوص ارزش افزوده درست نیست.

شناسایی 150 هزار نفر با گردش حساب بالا

سبحانیان با اشاره به اینکه قرار نیست سازمان امور مالیاتی به حساب های شخصی افراد ورود کند، گفت: فعالان اقتصادی از حساب های تجاری استفاده می کنند؛ اما اندک مودیان برای فرار مالیاتی از حساب های شخصی به جای تجاری استفاده می کنند. رییس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: اگر مبلغ و تعداد واریزی به حساب ها از اعلامی شورای پول و اعتبار بانک مرکزی بیشتر باشد حساب تجاری است، به عنوان مثال از این رو اگر کسی بیش از 100 واریزی به حساب داشته باشد این حساب شخصی نیست. وی تاکید کرد: به دنبال مالیات ستانی از خرده ها نیستیم؛ بلکه از دانه درشت ها هستیم. اکنون 150 هزار نفر شناسایی شده که گردش حساب آن هزاران میلیارد تومان است. بر اساس اعلام قانونگذار مبلغ و تعداد واریزی را شورای پول و اعتبار تعیین خواهد کرد.

اخطار به 1250 پزشک

سبحانیان از صدور اخطار به هزار و 250 پزشک خبر داد و گفت: به این پزشکان در خصوص تخلف مالیاتی هشدار دادیم و اسامی آنها را به نظام پزشکی اعلام کردیم. رییس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: 250 میلیون تومان هم به گزارش دهنده فساد جایزه داده ایم که این نوع تشویق را وظیفه خود در نظام مالیاتی می دانیم.

دریافت 1700 میلیارد تومان مالیات از نهادهای انقلابی

وی با اشاره به اینکه اگر نهادی از پرداخت مالیات معاف است به دلیل خدمات عام المنفعه است، گفت: بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی که اقدامات تجاری انجام می دهند، باید مالیات پرداخت کنند؛ در همین راستا، هزار و 700 میلیارد تومان مالیات از نهادهای انقلابی دریافت کرده ایم.

بلوکه شدن حساب فراریان مالیاتی

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به فرار مالیاتی دانه درشت ها، گفت: بسیاری از دانه درشت ها از ارزش زمانی استفاده می کردند و پرداخت مالیات را به تاخیر می انداختند برای جلوگیری از این نوع فرار مالیاتی حکم خوبی در مجلس صادر شد تا براساس آن برداشت بدهی مالیاتی در راستای بهبود فضای کسب و کار صورت گیرد.

سبحانیان عنوان کرد: به صورت سیستمی صرفا به همان میزان بدهی قطعی شده حساب بدهکار مالیاتی را بلوکه کرده و وصول مالیات انجام دهیم. / اعتماد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: