کد خبر: ۳۳۹۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 06
گزارش‌هایی داریم که مادران به‌دلیل زایمان فرزندان سوم و چهارم مورد تمسخر قرار می‌گیرند. نباید فرزندآوری به‌دلیل چنین برخوردهایی تحت‌الشعاع قرار بگیرد و ما هم براساس مصوبه‌های قانونی به‌دنبال حذف چنین مواردی هستیم.
شفا آنلاین>سلامت>منشور کرامت مادری دستورالعمل جدید ابلاغی از سوی وزارت بهداشت به مراکز درمانی است‌که شامل 3بخش تکریم کلامی، فرایندی و ساختاری می شود که دلیلش هم این بوده که شکایت‌هایی از سوی مادران باردار در برخی مراکز درمانی به معاونت‌های بهداشت و درمان رسیده که هر چند تعداد آنها زیاد نبوده، اما به‌دلیل اهمیت آن، با ابلاغ این منشور همراه شده است.
شفا آنلاین>سلامت>صابر جباری، رئیس مرکز جوانی جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت درباره آمارهای برخورد نامناسب با مادران باردار در مراکز درمانی  می‌گوید: «آمار شکایت از برخورد‌های نامناسب در بلوک‌های زایمانی با مادران چندان بالا نیست، اما همین موارد کم هم باید حذف شوند. ما گزارش‌هایی داریم که مادران به‌دلیل زایمان فرزندان سوم و چهارم مورد تمسخر قرار می‌گیرند. نباید فرزندآوری به‌دلیل چنین برخوردهایی تحت‌الشعاع قرار بگیرد و ما هم براساس مصوبه‌های قانونی به‌دنبال حذف چنین مواردی هستیم.»
او درباره اینکه وزارت بهداشت در این‌باره چه نظارت‌هایی را در دستور کار دارد، توضیح می‌دهد: «این موارد از سوی اداره نظارت بر درمان وزارت بهداشت پیگیری می‌شود، اما چون ذی‌نفع اصلی مادر است و نگاه ما هم ایجاد رضایت مادران، چنانچه برخوردهای نامناسبی با مادران در مراکز درمانی وجود داشته باشد، آنها می‌توانند با ثبت شکایت، این موارد را گزارش کنند. هرگونه گزارش از سوی اداره نظارت بررسی می‌شود، اما اگر موارد گزارش شده مستند باشد، رأی قاطع‌تری هم درباره آن صادر خواهد شد.» جباری با تأکید بر اینکه سامانه190 آماده دریافت شکایات مادران باردار است، ادامه می‌دهد: «اگر کادر درمان خطایی را در این زمینه مرتکب شوند براساس مصوبه قرارگاه جوانی جمعیت، تحت رسیدگی قرار می‌گیرند. همچنین براساس قانون جوانی جمعیت پرداخت کارانه عوامل بلوک زایمان مبنی بر رضایت مادر از فضای فیزیکی، برخورد، خوشایندسازی محیط زایمان و... خواهد بود.»‌این مسئول درباره جزئیات منشور کرامت مادری هم می‌گوید: «این منشور شامل تکریم کلامی، فرایندی و ساختاری است. در بخش تکریم کلامی، مشخص کرده‌ایم که چه جملاتی باید در مواجهه با مادران باردار استفاده شود و چه کلمات و جملاتی نباید به کار رود. در تکریم فرایندی هم بخشی از فرایندهایی را که ممکن است در ارائه خدمات به‌صورت خواسته یا ناخواسته باعث شود کرامت مادر رعایت نشود، لحاظ و مصادیق آن را مشخص کردیم‌. در تکریم ساختاری هم تأکید شده که برای رفاه حال مادران باردار، پارکینگ‌های موجود در مراکز درمانی در اختیار آنها قرار بگیرد و امکانات لازم برای تسهیل تردد مادران باردار در بخش‌های درمانی فراهم شود.» به‌گفته جباری، قرار است در بیمارستان‌ها خط‌هایی ویژه برای مادران باردار طراحی و تعبیه شود که آنها با دنبال کردن این خطوط با سرعت و سهولت بیشتری به مراکز مرتبط با درمان و مراقبت مادران باردار برسند.
آزارهای کلامی محدود است
همچنین سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت هم در حاشیه نشست خبری دهه فجر در پاسخ به همشهری درباره برخوردهای نامناسب با مادران به این نکته اشاره می‌کند که موضوع آزارهای کلامی علیه مادران باردار در مراکز درمانی بسیار محدود است.
او با تأکید بر این موضوع که کرامت مادران باردار برای وزارت بهداشت دارای اهمیت است، عنوان می‌کند: «حتی اگر یک مورد آزار کلامی علیه مادران باردار وجود داشته باشد، خوشایند نیست و ما به این موضوع رسیدگی می‌کنیم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: