کد خبر: ۳۳۹۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 03
استاد اقتصاد:"حتی اگر افزایش‌های اخیر قیمت‌ها را هم کنار بگذاریم، باز هم تورم متراکم شده این سال‌ها اوضاع معیشت کارگران را بد کرده و دستمزد از تورم عقب‌مانده و کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد."

شفا آنلاین>اقتصاد>مرتضی افقه در مورد لزوم تعیین دستمزد کارگران متناسب با نرخ تورم گفت: تعیین حداقل دستمزد، متغیر حساسی است که شرایط هر دو طرف، یعنی نیروی کار و کارفرما را باید در آن لحاظ کرد. در ابتدا باید تأکید کنم که امتیاز افزایش حقوق کارگران، صرفا متوجه کارگران نیست و تولید و سود تولیدکننده نیز از آن منتفع خواهد شد. معمولا افزایش دستمزد را خیلی‌ها از منظر کاهش فقر نگاه می‌کنند، در حالی‌که افزایش حقوق کارگران در کنار اینکه ضرورتی برای تأمین نیاز نیروی کار است، سبب بالا بردن قدرت خرید می‌شود و این خود به نفع تولیدکننده است، چرا که قادر می‌شود محصولاتی را که تولید می‌کند، به فروش برساند. ضمن اینکه افزایش حقوق، انگیزه نیروی کار و بهره‌وری را بالا می‌برد.

به گزارش شفا آنلاین:این استاد دانشگاه اضافه کرد: از طرفی باید توجه داشت که افزایش دستمزد، در صنایع خرد و متوسط روی بالا رفتن هزینه‌ها تأثیر می‌گذارد. اتفاقا همین بنگاه‌های خرد و متوسط از سیاست‌های اقتصادی کلان و بی‌تدبیری‌ها آسیب دیده‌اند. در مقابل، افزایش دستمزد روی هزینه تولید صنایع بزرگ تأثیر چندانی ندارد. با توجه به این موضوع می‌توان پیشنهاد داد که دستمزد برای صنایع بزرگی مثل صنایع فولاد، پتروشیمی و... بیش از نرخ تورم افزایش پیدا کند. در این صنایع میزان تولید و سود بالاست و تعداد کارکنان نیز نسبت به سرمایه کمتر است، پس افزایش دستمزد بالاتر تأثیری روی هزینه‌های تولید این بنگاه‌ها نمی‌گذارد.

افقه ادامه داد: در مقابل، برای صنایع کوچک و متوسط می‌توان دستمزد را به اندازه نرخ تورم افزایش داد. تعیین دستمزد پایین‌تر از نرخ تورم حتی برای کارگران صنایع کوچک و متوسط هم اشتباه است. دولت می‌تواند با دادن امتیازات، به تولیدکنندگان صنایع خرد و متوسط کمک کند و مانع افزایش هزینه‌‎های تولید شود. پس راه‌حل، حمایت از تولیدکنندگان کوچک است نه کاهش دستمزد کارگران به پایین‌تر از نرخ تورم.
دولت باید به مسئولیت خود در قبال فقر توجه کافی داشته باشد
استاد اقتصاد دانشگاه چمران اهواز به ایلنا گفت: دولت خیلی روی تولید تأکید ندارد و چون افزایش دستمزد منجر به افزایش هزینه‌هایش می‌شود، بیشتر به منافع خود نگاه می‌کند و در مذاکرات سه‌جانبه بیشتر طرف گروه کارفرمایی را می‌گیرد و بر کاهش حداقل دستمزد تأکید دارد اما در اینجا باید مسئولیت دولت نسبت به کاهش فقر و تأثیر سیاست‌هایش بر افزایش فقر را گوشزد کنیم. افقه در ادامه در خصوص وعده دولت برای کاهش نرخ تورم گفت: دولت وعده‌های بسیاری داده و چون عملی نشده، در بازار اعتنایی به وعده‌ها نمی‌شود. باید دید این افزایش‌ها تا کی ادامه خواهد داشت؛ آیا مقطعی است یا ادامه‌دار خواهد بود. برای پاسخ به این سوال باید دلایل این افزایش‌ها را بررسی کرد. من چهار دلیل برای این افزایش‌ها می‌بینم؛ دو دلیل اول سنتی و علتش نزدیک شدن به ماه رمضان و ایام عید است که به شکل سنتی همواره در این دوره‌ها قیمت کالاهای مصرفی افزایش پیدا می‌کند.
انتخابات آمریکا و تنش‌های منطقه‌ای در افزایش قیمت‌ها موثر بوده‌اند
استاد اقتصاد دانشگاه چمران ادامه داد: البته مهم‌ترین دلیلی که باعث افزایش پیش از موعد قیمت‌ها شده، افزایش تنش در منطقه است. مشخص نیست این تنش‌ها تا کی ادامه داشته باشد؟ در کنار این دلیل اصلی، انتخابات آمریکا و پیشتازی ترامپ در حزب جمهوری‌خواه نیز در افزایش نرخ ارز بی‌تاثیر نبوده است. به هر حال تجربه ریاست‌جمهوری ترامپ خیلی‌ها را نگران کرده و احتمال اینکه با روی کار آمدنش تحریم‌ها بیشتر و تنگنا افزایش پیدا کند، بسیار است.
در این وضعیت، احتمالا عده‌ای به دنبال خروج سرمایه‌شان از کشور هستند و این باعث افزایش نرخ ارز و به دنبال آن سبب استمرار افزایش نرخ تورم می‌شود. افقه در پایان گفت: از آنجا که مشخص نیست این تنش‌ها تا کی ادامه داشته باشد و همچنین انتخابات آمریکا تا به نتیجه رسیدن زمان می‌برد، فکر نمی‌کنم افزایش قیمت‌ها مقطعی باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: