کد خبر: ۳۳۹۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 01
به تازگی نیز پرستاران بیمارستان خصوصی جواد الائمه قلب مشهد از شرایط دشوار کار در این بیمارستان گلایه دارند.

شفا آنلاین>سلامت>مدت هاست پرستاران در تمام نقاط کشور به وضعیت خود اعتراض دارند اما مسوولین گوش شنوایی ندارند و مطالبات آنها از تعرفه های پرستاری و پرداخت کارانه گرفته تا جبران کمبود نیرو و جلوگیری از اضافه کاری های اجباری همچنان بر زمین مانده است.

به گزارش شفا آنلاین:به تازگی نیز پرستاران بیمارستان خصوصی جواد الائمه قلب مشهد از شرایط دشوار کار در این بیمارستان گلایه دارند. مشکل آنها از پرداختی های دیرهنگام و شفاف نبودن تعرفه های پرستاری تا انتصاب افراد بازنشسته در پست های مدیریتی و عدم استفاده از پرستارانی است که چندین سال در این بیمارستان سابقه کاری دارند. آنها می گویند مسوولین بیمارستان از عمد مدیران بازنشسته را در پست های مدیریتی به کار می گیرند چون آنها دغدغه ای برای پیگیری مشکلات پرستاران ندارند این در حالی است که اگر یک پرستار شاغل در جایگاه مدیریتی قرار گیرد حتما مطالبات صنفی پرستاران را پیگیری خواهد کرد.


یکی از پرستاران این بیمارستان که نخواست نامش فاش شود می گوید: حقوق آنها هر ماه بین هشتم تا دهم ماه پرداخت می شود. البته وضعیت پرداخت حقوق تابستان سال گذشته پرستاران از اوضاع کنونی هم بدتر بوده به طوری که پرداخت حقوق آنها با تاخیری یک ماهه انجام میشد و پرداخت اضافه کاری ها نزدیک به 15 ماه تاخیر داشت. با تورمی که روز به روز افزایش پیدا می کند پولی که برای اضافه کاری پرستاران بعد از بیش از یک سال پرداخت می شود به دلیل افت ارزش پول کشور، این پول بعد از یکسال مشکلی از پرستاران حل نخواهد کرد.


پرستاران این بیمارستان به دلیل تاخیرهای بالا در پرداخت حقوق و اضافه کاری سال گذشته به دنبال برگزاری تجمع در اعتراض به این مشکل بودند که با پیگیری ها مسوولین بیمارستان قول بهبود اوضاع را دادند و تا حدودی شرایط پرداختی ها بهتر از قبل شد اما اکنون نیز تاخیر در پرداخت حقوق باعث شده پرستارانی که اجاره نشین هستند یا قسط دارند دچار مشکلات زیادی شوند.

این پرستار می گوید: قانون افزایش بهره وری مصوب مجلس است که به همه بیمارستان های دولتی و خصوصی ابلاغ شده ولی در بیمارستان قلب جوادالائمه اجرا نمی شود و ضریب شب کاری محاسبه نمی شود. بیمارستان های خصوصی برای پرداخت کارانه سلیقه ای عمل می کنند و در پرداخت کارانه از قانون خاصی پیروی نمی کنند به همین دلیل برخی از بیمارستان ها به پرستاران کارانه پرداخت می کنند و برخی دیگر نیز از این کار شانه خالی می کنند مانند بیمارستان جوادالائمه قلب مشهد که هیچ کارانه ای به پرستاران پرداخت نمی کند و بنا به گفته پرستاران این بیمارستان، مسوولین این بیمارستان کاری کردند که پرستارانی که به این وضعیت اعتراض داشته اند مجبور به استعفا شوند.


وی می گوید: درباره استاندارد ساعت کاری پرستاران باید گفت در دنیا در برخی کشورهای اروپایی از جمله کانادا ساعت کاری پرستاران 40 ساعت در هفته است و به پرستاران اجازه کار بیش از این ساعت را نمی دهند چون ممکن است جان بیماران به دلیل خستگی پرستار به خطر بیفتد البته پرستاری در خارج از کشور جزو مشاغل پردرآمد هست و پرستاران نیازی به اضافه کار ندارند یا در برخی کشورها اگر پرستاری مجاز به اضافه کاری بیش از 40 ساعت باشد از او مالیات زیادی دریافت می کنند که در واقع خود پرستار تمایلی به اضافه کاری نخواهد داشت. اما در ایران از جمله در بیمارستان جواد الائمه مشهد پرستاران تا 38 شیفت در ماه اضافه کاری دارند و برخی از پرستاران این بیمارستان حتی مجبورند 100 تا 200 ساعت اضافه کار اجباری داشته باشند این در حالی است که شیفت های سنگین با تعداد بالای بیماران پرستاران را دچار فرسودگی شغلی کرده و این مسئله امکان بروز خطای پرستاری را افزایش می دهد. از طرف دیگر این بیمارستان حق الزحمه اضافه کاری های اجباری را با یکسال تاخیر پرداخت می کنند! پرستاران این بیمارستان می گویند اضافه کاری اردیبهشت ماه امسال را تازه در بهمن ماه جاری تسویه کرده اند!


وی گفت: گلایه دیگر پرستاران از نحوه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است. گویا مسوولین هم در بخش دولتی هم در بخش خصوصی مجبور به اجرای نصف و نیمه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری شده اند به طوری که اجرای این قانون که قرار بود باعث افزایش انگیزه در پرستاران شود بالعکس عمل کرده است.

این پرستار بیمارستان جواد الائمه مشهد می گوید: اکنون که در اواخر سال 1402 هستیم هیچ دریافتی بابت تعرفه های پرستاری سال 1401 نداشته اند و مسوولین هم برای پرداخت آن هیچ قولی نداده اند در صورتی که از بیماران هزینه ای تحت عنوان تعرفه پرستاری دریافت می شود.


وی تاکید کرد: تعرفه پرستاری 6 ماهه اول سال 1402 پرداخت شده است اما وضعیت آن شفاف نیست به طوری که در سه ماهه اول سال پرستاران یک مبلغی دریافت کرده اند و در سه ماهه دوم سال که اتفاقا تعداد بیماران این بیمارستان بیشتر بوده است مبلغ کمتری دریافت کرده اند و پرستاران نمی دانند این تعرفه بر چه مبنایی پرداخت شده است. به عنوان مثال پرستاری که 38 شیفت داشته است با پرستاری که 30 شیفت داشته است رقم یکسانی را دریافت کرده اند پرستاران خواهان این هستند که در این زمینه شفاف سازی صورت گیرد.


وی عنوان کرد: از دیگر گلایه های پرستاران اجبار آنها به انجام کارهایی است که در شرح وظایف پرستاران نیست و در واقع منشی یا پزشک بیمارستان باید انجام دهد اما بار کار آنها بر روی دوش پرستاران افتاده است.

این پرستار می گوید: پرستاران این بیمارستان از عملکرد نظام پرستاری مشهد در دوره قبل رضایت ندارند و می گویند آنها منفعلانه عمل کرده اند و هیچ یک از مطالبات صنفی پرستاران را پیگیری نکرده اند. آنها امیدوارند در دوره جدید شاهد اجرای صحیح تعرفه گذاری خدمات پرستاری، کاهش اضافه کار اجباری و افزایش مبلغ اضافه کار باشند و همچنین سازمان نظام پرستاری باید فکری برای وضعیت نگران کننده مهاجرت پرستاران داشته باشند. البته پرستارانی داریم که حتی مهاجرت هم نمی کنند بلکه به دلیل شرایط نامناسب این شغل در کشور به شغل های دیگری روی می آورند. زیبنده نظام سلامت کشور نیست که پرستاران با وجود سختی و فشار بسیار به اندازه یک کارگر یا حتی کمتر حقوق دریافت کنند.


وی در پایان گفت: هنوز از سوی شورای عالی نظام پرستاری کل کشور که یک ماه است بر روی کار آمده اند واکنشی برای پیگیری مطالبات پرستاران ندیده ایم. رییس کل و شورای عالی نظام پرستاری می توانند با مقامات و مجلس و دولت برای حل مشکلات پرستاری رایزنی کنند چون وضعیت پرستاری کشور واقعا نگران کننده است.

اینجاست که باید از معاون پرستاری وزیر بهداشت یا معاون درمان پرسید آیا واقعا خبر ندارید که در مجموعه تحت امرتان چه بلاهایی بر سر پرستاران می آورند؟آنهم در بیمارستانی که نام مبارک ائمه را انتخاب کرده ! / سلامت نیوز


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: