کد خبر: ۳۳۸۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۱ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - 2024January 28
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با اشاره به اینکه امروز ۱۴ پیمانکار با شرایط مشخص در سطح شهر تهران فعالیت می‌کنند، افزود: اپلیکیشن «نوماند» امروز به عنوان یک بستر برای تفکیک از مبدأ مهیا شده است.

شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از شکل‌گیری اقتصاد ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در حوزه تفکیک غیر مجاز پسماند در شهر تهران خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین:محمدی در آیین امضای تفاهمنامه همکاری بین وزارت دادگستری و سازمان مدیریت پسماند، در حوزه مقابله با زباله گردی و پیشگیری از به‌کارگیری کودکان کار، گفت: امروز بستر لازم در حوزه خدمات شهری در ابعاد رفت و روب و تفکیک زباله از مبدأ آماده شده است و می‌توانیم این موضوعات را خبری کنیم.


وی با اشاره به اینکه پدیده شوم زباله گردی در شهر و در کل کشور وجود دارد و گریبان شهرهای ما را گرفته است، افزود: برای مقابله با این پدیده باید پیش نیازهایی را فراهم کنیم. موضوع نداشتن صرفه اقتصادی برای زباله گردها و بر هم زدن اقتصاد زباله گردی باید دنبال می‌شد که از طریق اصلاح قراردادها با پیمانکاران این موضوع را دنبال کردیم.


محمدی گفت: در گذشته در یک منطقه حدود ۱۳ پیمانکار مشغول کار بودند و رقابتی بین آنها ایجاد شده بود. در کل مناطق حدود ۱۵۰ پیمانکار فعال بودند و مدام برای بهره‌مندی از اقتصاد «زباله خشک» با یکدیگر رقابت می‌کردند. این روند نیازمند اصلاح بود و از سوی دیگر یکی از مأموریت‌های ما در طرح جامع «مدیریت پسماند» کاهش دفن زباله‌ها بود؛ موضوعی که از طریق تفکیک از مبدأ قابل تحقق بود. لذا اصلاح قراردادها با پیمانکاران صورت گرفت و کل فضا به صورت جغرافیایی واحد، با پیمانکاری مشخص در نظر گرفته شد.


مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با اشاره به اینکه امروز ۱۴ پیمانکار با شرایط مشخص در سطح شهر تهران فعالیت می‌کنند، افزود: اپلیکیشن «نوماند» امروز به عنوان یک بستر برای تفکیک از مبدأ مهیا شده است. علاوه بر این در ایستگاه‌های میانی و یک خط پردازش در مجموعه آرادکوه برای تفکیک، فعالیت خواهند کرد و به این ترتیب پیمانکار امکان تفکیک زباله خشک را دارد. انگیزه استفاده از کودکان برای تفکیک زباله از مافیا گرفته شده است، البته برای بهره‌گیری کامل از این فرصت نیازمند کمک رسانه‌ها هستیم.


وی با تأکید بر اینکه امروز ادعا می‌کنیم زیرساخت لازم را فراهم کرده‌ایم، افزود: فضای ناامن برای متولی زباله گردی که خارج از قراردادهای ما اقدام به فعالیت می‌کرد و بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان در این حوزه اقتصاد شکل داده بودند و برای حفظ آن به هزاران ابزار دست می‌انداختند، ایجاد شده است. از دستگاه انتظامی و قضایی کمک گرفتیم و جلساتی با حضور بخش‌های حاکمیتی برای مقابله با این پدیده شوم شکل گرفت تا فضای مافیایی زباله گردی را ناامن کنیم.


مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران افزود: کودکانی که در این حوزه به‌کار گرفته می‌شوند علاوه بر اینکه مزد زحمت خود را دریافت نمی‌کنند بعضاً برای توزیع مواد مخدر به‌کار گرفته می‌شوند و بسیاری آسیب‌های دیگر ایجاد می‌شود. صدا و سیما در زمینه اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی باید اقدامات لازم را انجام دهد.

در گذشته فرهنگ قرار دادن زباله‌ها در مخازن در ساعت ۲۱ وجود داشت؛ اما در حال حاضر شهروندان هر زمانی اراده می‌کنند زباله را در مخازن می‌ریزند و ما نیز مجبور به جمع‌آوری هستیم. با توجه به ترافیک و حجم زباله‌ای که تولید می‌شود، ادامه این روند ممکن نیست . در بسیاری از نقاط دنیا بعضاً یک روز در میان یا دو روز درمیان جمع‌آوری زباله انجام می‌شود. ما هر روز جمع‌آوری را انجام می‌دهیم؛ اما باید این کار سر ساعت مشخصی انجام شود.


محمدی ادامه داد: امروز میزان مصرف کیسه‌های پلاستیکی بسیار افزایش پیدا کرده است؛ لذا نیاز است که در حوزه آموزش و فرهنگسازی در این زمینه اقدامات جدی صورت گیرد و از طریق این فرهنگسازی موضوعات مختلف بویژه درباره کودکانی که استثمار می‌شوند و همچنین آراستگی شهر اقدامات ویژه‌ای انجام شود. / روزنامه ایران


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: