کد خبر: ۳۳۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 10
شفاآنلاین-مدیر دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اتمام مراحل بررسی درخواست راه اندازی 10 مرکز رشد دانشگاهی خبر داد و گفت: مجوز این مراکز در سال جاری صادر می شود.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر حمیدرضا خرم خورشید اظهار کرد: در گذشته شورای گسترش رشد دانشگاه ها ارایه مجوز برای مراکز رشد را در روندی طولانی مدت بررسی می کرد اما درحال حاضر با تفویض اختیار از این شورا، بررسی درخواست دانشگاه های علوم پزشکی برای ارایه مجوز به منظور دایر کردن مراکز رشد، در دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت صورت می گیرد و به این ترتیب روند ارایه مجوزها سرعت بیشتری گرفته است.

وی گفت: درحال حاضر 50 مرکز رشد در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به عنوان محلی برای انجام تحقیق و پژوهش های دانشجویان رشته های مختلف پزشکی دایر است که با ارایه مجوز به 10 مرکز رشد جدید در سال جاری این تعداد به 60 مرکز افزایش می یابد.



** ایجاد 'نخستین مرکز رشد خصوصی' در استان لرستان

مدیر دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا مرکز رشد خصوصی نیز علاوه بر مراکز رشد دانشگاهی در کشور وجود دارد، گفت: دفتر فناوری سلامت علاوه بر حمایت از مراکز رشد دانشگاهی، از ایجاد مراکز رشد خصوصی نیز استقبال می کند و اگر افراد حقوقی مایل به راه اندازی مرکز رشد خصوصی باشند، آمادگی بررسی و صدور مجوز برای آنها دارد.

خرم خورشید افزود: تاکنون تنها یک درخواست تاسیس مرکز رشد خصوصی از استان لرستان به این دفتر ارسال شده که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

وی ادامه داد: درحال حاضر راه اندازی این مرکز رشد در مرحله درخواست است و هنوز مدارک لازم به این دفتر ارایه نشده است؛ در صورت ارایه مدارک و تایید آنها، این مرکز نخستین مرکز رشد خصوصی کشور خواهد بود.



* راه اندازی سه 'پارک فناوری سلامت'

خرم خورشید همچنین از راه اندازی سه پارک فناوری سلامت به عنوان نخستین پارک های زیرنظر وزارت بهداشت خبر داد.

وی گفت: 'پارک فناوری سلامت پردیس'، 'پارک فناوری سلامت دانشگاه تهران' و 'پارک فناوری سلامت انستیتو پاستور' اسامی سه پارک فناوری تازه تاسیس است که هر کدام الزامات و شرح وظایف خاص خود را دارند.

مدیر دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت یادآور شد: تاکنون وزارت بهداشت پارک فناوری سلامت نداشته است و این پارک ها به عنوان نخستین پارک های زیرنظر این وزارتخانه به شمار می روند.

خرم خورشید گفت: پیش از این تنها وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای 18 پارک فناوری بوده است که با احتساب این پارک ها تعداد پارک های فناوری کشور به 21 مورد می رسد.



** تشکیل شورای فناوری سلامت

خرم خورشید تشکیل شورای فناوری سلامت به ریاست دکتر حسن هاشمی وزیر بهداشت را یکی دیگر از اقدامات انجام شده دفتر فناوری سلامت معاونت تحقیقات و فناوری این وزارتخانه در سال جاری برشمرد.

وی افزود: تمام معاونان وزارت بهداشت عضو این شورا، دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، قائم مقام این شورا و دکتر مصطفی قانعی مشاور وزیر بهداشت، دبیر این شورا هستند.

خرم خورشید با بیان اینکه این شورا سیاست های کلان کشوری در حوزه کالاهای سلامت محور را تعیین می کند، ادامه داد: این شورا تاکنون 10 جلسه برگزار کرده و مصوباتی در رابطه با تعیین اولویت ها و چگونگی حمایت از فناوری ها داشته است.

وی اظهار کرد: برای افزایش اطلاعات فن آوران و محققان کشور با قوانین و تسهیلات مربوطه به منظور پیگیری بهتر طرح ها و به نتیجه رساندن آنها، مصوبات این شورا بر روی پایگاه اطلاع رسانی دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت قرار داده می شود.



* بررسی مجدد اسناد بالادستی در حوزه فناوری سلامت

مدیر دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت همچنین از بررسی مجدد اسناد بالادستی مانند نقشه جامع علمی، نقشه جامع سلامت و سند چشم انداز 20 ساله کشور به عنوان دیگر اقدامات صورت گرفته در این دفتر خبر داد.

خرم خورشید گفت: پیش از انجام اقدامی در هر حوزه لازم است به اسناد بالادستی آن حوزه توجه شود؛ بر همین اساس تمام این اسناد بازبینی و تمام موارد مربوط به فناوری سلامت از داخل آنها استخراج شده تا در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها مدنظرقرار گیرد.

وی افزود: همچنین برای تمام کالاهای سلامت محور به منظور دریافت تسهیلات، شرایطی تعیین، کمیته های چهارگانه ای تشکیل شده و آیین نامه های مربوط به هر کمیته تدوین شده است.

خرم خورشید گفت: تاکنون بیش از 20 طرح در حوزه دارویی و سه طرح در حوزه تجهیزات پزشکی برای دریافت تسهیلات تعیین تکلیف شده است.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: