کد خبر: ۳۳۸۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - 2024January 25
رئیس کمیته نورویورولوژی ایران گفت: مصرف سیگار، قلیان و موادمخدر، می‌تواند درصد ابتلاء به سرطان‌های پروستات و مثانه را تا حدود زیادی افزایش دهد.
شفا آنلاین>سلامت>مهری مهراد، در آستانه روز پدر به پویش سلامتی آقایان با ویزیت رایگان اشاره کرد و گفت: هدف این کمپین این است که آقایان بیشتر به سلامتی خود اهمیت بدهند چرا که سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین دلایل مرگ‌ومیر در آقایان به شمار می‌رود.

به گزارش شفا آنلاین:وی بر این باور است که بسیاری از آقایان به خاطر مشغله زیاد کمتر به سلامت خود توجه می‌کنند و گاهی یک آزمایش خون ساده را انجام نمی‌دهند و این نشان می‌دهد اصولاً خانواده و همسر و فرزندانشان در اولویت زندگی آنها قرار دارد.

مهراد ادامه داد: شرایط کاری حتی به آنها این فرصت را نمی‌دهد که یک آزمایش ساده psl به عنوان غربالگری پروستات انجام دهند. این در حالی است که مراجعه به پزشک متخصص و چک کردن و غربالگری می‌تواند از بسیاری از عوارض این بیماری جلوگیری کند، چرا که این بیماری اگر در مراحل اولیه آن انجام نشود می‌تواند به عوارض بسیار خطرناکی ختم شود.

وی توضیح داد: به راه افتادن کمپین‌ها و گاهی ویزیت رایگان می‌تواند زنگ خطر را برای این بیماران روشن کند تا آنها به‌سلامتی خود بیشتر توجه داشته باشند، هر چند که این کمپین برای روز مادر هم اجرا شد

این فوق تخصص اورولوژی، زندگی ماشینی در شهرها را یکی از دلایل عدم توجه مردان به سلامت خود عنوان و خاطرنشان کرد: آنقدر مشغله‌های کار زیاد می‌شود که فرد با آن‌که می‌داند باید چه کند آن را فراموش می‌کند و یکی از مهم‌ترین کارهایی که اصولاً از لیست برنامه‌هایش حذف می‌کند چکاب است. در حالی که مردان بعد از ۳۵ سالگی باید هر سال یک‌بار آزمایش پروستات را انجام دهند تا در صورت شروع علائم جلوی روند افزایشی آن گرفته شود.

به اعتقاد مهراد، تغذیه و سبک زندگی بسیار اهمیت دارد و و این در کنار زندگی شهری در کلان‌شهرها و بالا رفتن آلودگی هوا و استرس و اضطراب که جزو گریزناپذیر زندگی شهری است، سبب می‌شود همه مستعد یک زندگی با سرعت بالا باشند که خود این زندگی سریع و اضطراب و فشارهای ناشی از این زندگی ماشینی فشارهای روانی و جسمی را افزایش داده و زمینه‌ساز بروز سرطان‌های مختلف در افراد می‌شود.

وی افزود: البته ژنتیک هم در این زمینه بی تأثیر نیست اما چکاب می‌تواند از بروز بسیاری از این سرطان‌ها جلوگیری کند و این موضوع هم برای بانوان و هم آقایان اهمیت دارد و فرقی هم نمی‌کند چرا که غربالگری هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان لازم و ضروری است و هر فردی باید آن را انجام دهد چراکه هزینه‌هایی که بیماری می‌تواند به خانواده‌ها تحمیل کند بسیار بیشتر و وسیع‌تر از هزینه‌های چکاب‌های سالیانه است.

مهراد تأکید کرد: مسئله شایعی که این روزها باعث می‌شود که سرطان‌های زیادی را افراد شاهد باشیم ابتلاء به hpv است یک مسئله‌ای که در خانم‌ها و آقایان می‌تواند باعث ایجاد سرطان شود.

وی با تأکید بر اینکه خطر ابتلاء به سرطان در مردان ۴ برابر خانم‌ها است، شایع‌ترین آنها در مردان را سرطان پروستات و بعد از آن سرطان مثانه دانست و خاطرنشان کرد: از بین کسانی که سیگار می‌کشند مواد مخدر مصرف می‌کنند و حتی افرادی که با مواد شیمیایی مانند رنگ‌های ساختمانی و حتی رنگ مو سروکار دارند ریسک فاکتور سرطان مثانه بالا می‌رود و چکاب های سالیانه می‌تواند خطر آن را در افراد تا حدود زیادی کاهش دهد. اما باید گفت مردها به دلیل مشغله زیادی که دارند کمتر برای چکاب به پزشک مراجعه می‌کنند اما خانم‌ها به خاطر اعلام و فرهنگ‌سازی در مورد سرطان سینه بحث چکاب را جدی‌تر از مردان دنبال می‌کنند هر چند که درواقع کمپین‌های سلامتی مردان در همه دنیا کمتر از کمپین‌های سلامتی بانوان فعالیت دارند.

وی، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی را دو اصل مهم در آگاه سازی مردم برای چکاب های سالیانه عنوان کرده و افزود: به دلیل شرم از بیان مشکل‌ها در ناحیه مثانه و پروستات برخی از مردان وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند که به مرحله حاد رسیده باشند و این نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی دارد که مراجعات برای این مشکلات باید هر سال و به‌صورت منظم باشد چراکه اگر این بیماری‌ها زود تشخیص داده شوند درمان راحت‌تری هم خواهند داشت و فرد عمر طبیعی خواهد داشت اما اگر این بیماری پیشرفت کرده و در بدن بیمار گسترش پیدا کند کاری نمی‌توان برای آن انجام داد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: