کد خبر: ۳۳۸۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - 2024January 24
بنفشه، مدیرکل توسعه فناوری وزارت بهداشت عنوان کرد
از هوش مصنوعی برای هوشمندسازی تجهیزات پزشکی، تشخیص و مانیتورینگ بیماری‌ها استفاده می‌شود.

شفا آنلاین>سلامت>حمیدرضا بنفشه مدیرکل توسعه فناوری وزارت بهداشت در خصوص استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات و فناوری گفت: در حال حاضر سند هوش مصنوعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه می‌شود. طبق جلسات و رایزنی‌هایی که داشتیم ۴ محور به این سند ملی اضافه شده است، اولین محور استفاده از هوش مصنوعی برای استفاده از ابرداده‌ها برای پیشگیری و تشخیص بیماری‌ها مانند کروناست و اینکه چگونه بتوانیم از شیوع این بیماری‌های همه‌گیر پیشگیری کنیم.

به گزارش شفا آنلاین:وی افزود: همچنین از هوش مصنوعی برای هوشمندسازی تجهیزات پزشکی، تشخیص و مانیتورینگ بیماری‌ها استفاده می‌شود. همچنین هوش مصنوعی برای تله مدیسینگ یا دوراپزشکی کاربرد دارد و امکان بهره‌مندی مردم در مناطق دوردست و محروم را از آخرین خدمات پزشکی در بهترین مراکز درمانی ایجاد می‌کند. در نهایت نیز استفاده از هوش مصنوعی برای تولید شبیه‌سازی در آموزش پزشکی و ربات هایی که بعضا برای درمان استفاده می‌شود از موضوعات مورد تاکید وزارت بهداشت است.


مدیرکل توسعه فناوری وزارت بهداشت در خصوص اینکه اخیرا کانادا دانشگاه شهید بهشتی را تحریم کرده است، تحریم دانشگاه‌ها چقدر می‌تواند ما را از هدفمان که ارتقای جایگاه علمی ایران است دور کند و یا باعث کند شدن این روند شود گفت: تحریم‌ها تاثیرگذار است به ویژه برای مواد مصرفی و کیت‌های آزمایشگاهی، اما خوشبختانه در حوزه های علمی تحریم ها قابلیت توسعه ندارند و بیشتر در بحث‌های اقتصادی هستند، البته مواد مصرفی و کیت‌های آزمایشگاهی را از طریق منشاهای دیگر تامین می‌کنیم.

بنفشه در خصوص اینکه چه تعداد شرکت دانش بنیان در حال حاضر با معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت همکاری می‌کند؟ گفت: بالغ بر ۱۴۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت فعال هستند و روز به روز بر تعداد این شرکت‌های دانش‌بنیان افزوده می‌شود. این شرکت‌ها در ۴ گروه دارو و مواد اولیه دارویی، حوزه تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی، حوزه مواد غذایی و سلامت و امنیت مواد غذایی و در حوزه بیوتکنولوژی و درمان های پیشرفته مانند سلول درمانی، ژن درمانی و مهندسی بافت فعالیت می‌کنند.

وی در پایان در خصوص ماموریت‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها درخصوص سرطان افزود: بررسی شیوع، پیشگیری و درمان سرطان در سطح ملی از ماموریت‌های ویژه است که به چند دانشگاه‌ از جمله دانشگاه شهید بهشتی واگذار شده است. همچنین مراکز تحقیقاتی در سطح کشور داریم که در این حوزه در حال فعالیت هستند. / ایلنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: