کد خبر: ۳۳۷۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۴ دی ۱۴۰۲ - 2024January 04
سرطان روده بزرگ در صورت تشخیص زودهنگام به خوبی قابل‌درمان است، اما هرسال شمار زیادی از افراد به علت تشخیص دیرهنگام این بیماری جان خود را ازدست می‌دهند، اما بسیاری از افراد به دلایل گوناگون آزمایش غربالگری برای این سرطان با کولونوسکوپی را انجام نمی‌دهند.
شفا آنلاین>سلامت>به نقل از یواس‌ای ‍تودی توصیه کلی این است که بزرگسالان تا ۷۵ سال برای سرطان روده بزرگ غربالگری شوند.

به گزارش شفا آنلاین:رایج‌ترین آزمایش برای بررسی سرطان روده بزرگ، کولونوسکوپی با فواصل زمانی ده‌ساله است. با این حال، روش‌های آسان‌تری که می‌توانند نشانه‌های این بیماری را در مدفوع فرد تشخیص دهند، در دسترس هستند. و آزمایش‌های خونی جدیدی نیز در آینده نزدیک عرضه خواهند شد که امکان تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ را فراهم می‌کنند. پژوهشگران می‌گویند آزمایش‌های ساده‌تری مانند این‌ها می‌توانند باعث تشویق افراد بیشتری برای غربالگری شوند.

این آزمایش‌ها نسبت به کولونوسکوپی غیرتهاجمی‌تر هستند و وقت کمتری می‌گیرند، اغلب ارزان‌ترند و می‌توانند میزان انجام غربالگری بوسیله افراد را افزایش دهند. شمار زیادی افراد ممکن است یا به کولونوسکوپی دسترسی نداشته باشند یا علاقه به انجام نشان ندهند

آزمایش‌های مدفوع و آزمایش‌های خون برای غربالگری

دو آزمایش مدفوع برای غربالگری سرطان روده بزرگ که هم‌اکنون در دسترس هستند، ارزان‌تر و آسان‌تر از کولونوسکوپی هستند: شامل آزمایش Cologuard و آزمایش ایمونوشیمیایی مدفوع یا FIT می‌شوند.

همچنین اولین آزمایش خونی جدید برای غربالگری سرطان روده بزرگ ممکن است در سال 2024 به بازار عرضه شود و می‌تواند دامنه افرادی را که غربالگری می‌شوند، گسترش دهد.

اما موضوع این است که پزشکان و بیماران تا چه حدی به این آزمایش‌های جدید غربالگری علاقه نشان دهند و اطمینان کنند.

آزمایش FIT که خون را در مدفوع تشخیص می‌دهد، از اواخر دهه 1990 موجود بوده است، اما تا اواخر دهه 2000 در آمریکا با استقبال عمومی روبرو نشده بود؛، در حالی که این آزمایش به طور گسترده‌ای در اروپا استفاده می‌شود، اما در بازار آمریکا به کندی پذیرفته شده است.

کارشناسان می‌گویند در اختیار بودن گزینه‌های غیر از کولونوسکوپی از لحاظ رسیدن به هدف غربالگری کردن ۸۰ درصد افراد واجد شرایط اهمیت دارد.

شرکت Guardant Health واقع در سیلیکون ولی در کالیفرنیا نیز آزمایش خونی مبتنی بر DNA سلول‌های سرطانی به نام Shield تولید کرده است که می‌گوید می‌تواند بوسیله پزشکان مراقبت‌های اولیه برای غربالگری سرطان روده بزرگ تجویز شود.

آیا آزمایش خون برای پولیپ‌های روده کارآمد خواهد بود؟

در حال حاضر چندین کارآزمایی بالینی را که استفاده سالانه یا هر دو سال یک بار از آزمایش‌های FIT (برای تشخیص خون در مدفوع) را با کولونوسکوپی هر ده سال یکبار مقایسه می‌کند، در جریان است.

آزمایش خون Shield ممکن است برای پزشکان زمانی که قرار است به دلایل پزشکی دیگر خون‌گیری کنند، به یک گزینه آسان تبدیل شود. از جانب دیگر کارشناسان ابراز نگرانی می‌کنند که پزشکان و بیماران ممکن است در صورت دسترسی به آزمایش خون به طور دقیق در مورد گزینه‌های غربالگری دیگر و همچنین محدودیت‌های آزمایش خون به خودی خود بحث نکنند.

از طرف دیگر این آزمایش خون گرچه برای تشخیص سرطان روده بزرگ مناسب است، اما نمی‌تواند پولیپ‌های پیش‌سرطانی، به ویژه پیشرفته‌ترین آن‌ها را که به راحتی با کولونوسکوپی برداشته می‌شوند، شناسایی کند، مگر به صورت اتفاقی.

بررسی بالینی نشان داد آزمایش خون Shield فقط ۱۳ درصد از پولیپ‌های پیش‌سرطانی روده بزرگ را شناسایی کرده است.

البته می‌توان آزمایش‌های خون را به عنوان «انتخاب دوم» پس از کولونوسکوپی و آزمایش‌های مدفوع در نظر گرفت. به عنوان مثال، آزمایش‌های خون ممکن است برای بزرگسالان در اواخر دهه 40 زندگی که تمایلی به انجام کولونوسکوپی یا آزمایش مدفوع ندارند، مناسب باشد.

به خصوص لازم است کارهای بیشتری برای افزایش میزان غربالگری سرطان روده بزرگ در میان افراد 45 تا 49 سال انجام شود و آزمایش‌های مدفوع برای یافتن خون مخفی مانند FIT و Cologuard برای چینین منظوری مناسب هستند و آزمایش‌های خون برای شناسایی DNA هم ممکن است میزان غربالگری را افزایش دهند.

کارشناسان می‌گوید مزیت آزمایش‌های مدفوع مانند آزمایش FIT ارزانی نسبی آنها و شواهد موجود مبنی بر کارآمدی آنها است.. این آزمایش‌های مدفوع همچنین می‌توانند در خانه انجام و نمونه به آزمایشگاه ارسال شوند. آزمایش FIT همچنین نیاز به آماده‌سازی طاقت‌فرسا یا خطرات بالقوه کولونوسکوپی را ندارد.

درباره آزمایش‌های خون هم که ممکن است به زودی به طور گسترده‌تر در دسترس قرار گیرند، باید در نظر داشت، هنوز شواهد تأییدکننده کارآمدی آنها به قوت انواع دیگر آزمایش غربالگری سرطان روده بزرگ نیست./همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: