کد خبر: ۳۳۷۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۲ دی ۱۴۰۲ - 2024January 02
یک نفر از هر ۱۳ کودک در دنیا آلرژی غذایی دارند و بیش از ۴۰‌درصد از کودکان مبتلا به آلرژی غذایی، آنافیلاکسی را تجربه کرده‌اند که یک واکنش شدید و بالقوه تهدید‌کننده زندگی است. در حقیقت آلرژی غذایی یک واکنش سیستم ایمنی است که بلافاصله پس از خوردن یک غذای خاص رخ می‌دهد.
شفا آنلاین>سلامت>تعطیلات زمانی است که خویشاوندان به هم نزدیک شوند، خواهر و برادرها خاطرات بیشتری در کنار یکدیگر می‌‌‌سازند و زمانی است که پدربزرگ‌‌‌ها و مادربزرگ‌‌‌ها بچه‌‌‌های کوچک را نوازش کنند و هیچ چیز مانند اشتراک یک غذای خوشمزه و خانگی یک خانواده را گرد هم نمی‌‌‌آورد، اما چند اتفاق حتی سریع‌‌‌تر از مراجعه به اورژانس مانند یک واکنش آلرژیک شدید می‌تواند جشن شما را خراب کند. ممکن است فکر کنید محدودیت‌های غذایی خانواده‌‌‌تان را می‌‌‌دانید، 
اما دکتر تیموتی بنت، پزشک مراقبت‌‌‌های اولیه، می‌‌‌گوید که آلرژی غذایی ممکن است به‌‌‌طور تصادفی ایجاد شود، حتی از طریق غذایی که فرد به طور منظم می‌‌‌خورد. 
به گزارش شفا آنلاین:درک آلرژی غذایی در کودکان که ممکن است ندانند چگونه آن را بیان کنند که چیزی ناخوشایند آنهاست، به شما کمک می‌کند در صورت وقوع فاجعه سریع عمل کنید.

آلرژی غذایی در کودکان

یک نفر از هر ۱۳ کودک در دنیا آلرژی غذایی دارند و بیش از ۴۰‌درصد از کودکان مبتلا به آلرژی غذایی، آنافیلاکسی را تجربه کرده‌اند که یک واکنش شدید و بالقوه تهدید‌کننده زندگی است. در حقیقت آلرژی غذایی یک واکنش سیستم ایمنی است که بلافاصله پس از خوردن یک غذای خاص رخ می‌دهد. حتی مقدار کمی ‌‌‌از غذای آلرژی‌زا می‌تواند علائم و نشانه‌‌‌هایی مانند مشکلات گوارشی، کهیر یا راه‌‌‌های هوایی متورم را ایجاد کند. در برخی افراد، آلرژی غذایی می‌تواند باعث علائم شدید یا حتی یک واکنش تهدید‌کننده زندگی به نام آنافیلاکسی شود. آنافیلاکسی واکنش آلرژیک خطرناک و تهدید‌آمیزی است که عمدتا در پی واکنش به مواد غذایی، نیش حشرات، مصرف دارو یا لاتکس ایجاد می‌شود.

به گفته بنت، شایع‌ترین آلرژی‌‌‌های غذایی در کودکان شیر، تخم‌مرغ و بادام‌زمینی است. سایر آلرژی‌‌‌های غذایی رایج عبارتند از آجیل درختی، سویا، گندم و ماهی یا صدف ماهی. حتی اگر تمام خانواده از آلرژی غذایی کودک اطلاع داشته باشند، ممکن است در میان هرج و مرج تعطیلات، کسی برچسب‌‌‌های مواد غذایی را به دقت بررسی نکرده باشد. این در حالی است که همه افراد مبتلا به آلرژی غذایی آنافیلاکسی را تجربه نمی‌‌‌کنند، اما کسانی هستند که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. همیشه نمی‌توانید از یک واکنش آلرژیک جلوگیری کنید، اما می‌توانید هوشیار باشید و علائم را زود تشخیص دهید.

علائمی‌‌‌که باید مراقب آنها باشید

چهار ناحیه‌‌‌ای که علائم آلرژی غذایی ممکن است ظاهر شود عبارتند از: پوست، دستگاه گوارش، تنفس و سیستم قلبی عروقی که در ادامه در خصوص این چهار بخش توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

 

پوست

طی یک واکنش آلرژیک، سیستم ایمنی هیستامین آزاد می‌کند، یک ماده شیمیایی ذخیره‌شده در سلول‌‌‌ها که باعث خارش و سایر علائم مرتبط با پوست می‌شود. کودک ممکن است شکایت کند که خارش دارد یا این امر موجب بی‌قراری کودک شما شود. بثورات پوستی یا کهیر، قرمزی یا برافروختگی پوست و تعریق قابل‌توجه و غیر‌طبیعی از علائم آن هستند. آنتی هیستامین‌‌‌ها مانند بنادریل می‌توانند خارش و بثورات را درمان کنند. اما این علائم می‌توانند اولین علائم آنافیلاکسی باشند. دکتر بنت به هر کسی که مشکوک به واکنش آلرژیک به غذاست توصیه می‌کند که فورا به دنبال مراقبت پزشکی باشد، حتی اگر علائم خفیف به نظر می‌‌‌رسند.

دستگاه گوارش

آلرژی‌‌‌های غذایی بر سیستم گوارشی نیز تاثیر می‌‌‌گذارند. یک کودک ممکن است شکایت کند که دهانش عجیب و غریب شده و گزگز می‌کند، زیرا زبان و لب‌‌‌هایش متورم یا بی‌‌‌حس شده است. از سایر علائم گوارشی نیز می‌توان به تهوع و استفراغ، درد یا گرفتگی شکم، سفتی گلو و مشکل در بلع اشاره کرد. دکتر بنت اشاره می‌کند که عدم‌تحمل غذایی نیز باعث علائم گوارشی می‌شود، اما شدت کمتری دارد و تهدیدی برای زندگی نیست. علائم عدم‌تحمل غذایی که با آلرژی غذایی همپوشانی ندارند عبارتند از نفخ، دفع گاز زیاد و اسهال.

تنفسی

با پیشرفت آنافیلاکسی، راه‌‌‌های هوایی کودک شروع به انقباض می‌کنند. اگر کودک توجه خود را به آن جلب نکند، تشخیص این موضوع می‌تواند دشوار باشد. از علائم تنفسی که باید مراقب آنها باشید می‌توان به تنفس پر‌زحمت، خس‌خس سینه (صدای سوت بلند هنگام تنفس) و سرفه‌‌‌های مکرر اشاره کرد. آنافیلاکسی در این مرحله می‌تواند تهدید‌کننده زندگی کودک باشد.

قلبی عروقی

آنافیلاکسی شدید می‌تواند به سیستم قلبی عروقی آسیب برساند و ضربان قلب فرد را تضعیف کرده یا افزایش دهد. ممکن است یک کودک به مواردی از قبیل درد قفسه سینه، احساس سرگیجه‌‌‌ یا خستگی شدید ناگهانی اشاره کند. در این صورت در شرایط شدید، کسانی که آنافیلاکسی شدید را تجربه می‌کنند ممکن است غش کنند.

سریع عمل کن

آنافیلاکسی معمولا در عرض چند دقیقه پس از خوردن یک آلرژن ایجاد می‌شود، اما ممکن است نیم ساعت یا بیشتر طول بکشد تا شروع شود. از آنجا که آنافیلاکسی به سرعت پیشرفت می‌کند و می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد، اگر کسی علائمی ‌‌‌از آلرژی غذایی را نشان داد مطمئن‌‌‌ترین کاری که می‌توان انجام داد این است که با اورژانس تماس بگیرید یا خود به نزدیک‌ترین اورژانس مراجعه کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: