کد خبر: ۳۳۷۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۲ دی ۱۴۰۲ - 2024January 02
تحقیقات نشان می‌دهد که بهترین خوراکی برای تقویت حافظه و مغز، غذاهایی هستند که از قلب و رگ‌‌‌های خونی شما محافظت می‌کنند. شما برای اینکه بدن و ذهن سالمی‌‌‌ داشته باشید، باید سراغ خوراکی‌‌‌ها و نوشیدنی‌‌‌های مغذی و مفید بروید و در صورت لزوم از مولتی ویتامین استفاده کنید.
شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه توهوکو در مجله Nutrients نوشتند که طی یک بررسی علمی‌‌‌۷۲ بزرگسال ژاپنی را مورد مطالعه قرار دادند و از آنها خواستند که روزانه یک قرص حاوی ماده بیوشیمیایی به نام MSITC-۶ که در واسابی یافت می‌شود یا یک قرص دارونما برای مدت ۱۲ هفته مصرف کنند. 
به گزارش شفا آنلاین:واسابی یا تُرب ژاپنی گیاهی است از تیره شب‌‌‌بوها. ریشه واسابی مزه‌‌‌ای بسیار تند از نوع خردل دارد و سسی که از آن تهیه می‌شود با غذاهای ژاپنی سوشی و ساشیمی ‌‌‌خورده می‌شود. سس واسابی بخارهایی تولید می‌کند که برای درون بینی حالتی زننده دارد.

هگزیل ایزوتیوسیانات (MSITC-۶) ترکیبی در گروه ایزوتیوسیانات یک ترکیبات آلی گوگردی است. این قرص از سبزیجات چلیپایی، عمدتا واسابی به دست می‌‌‌آید. مانند سایر ایزوتیوسیانات‌‌‌ها، زمانی تولید می‌شود که آنزیم میروزیناز گلوکوزینولات مرتبط را به MSITC-۶ در اثر آسیب سلولی تبدیل می‌کند. در ژاپن استفاده از ساقه واسابی تازه رنده شده روی موها رایج است، زیرا شرکت کینین، بزرگ‌ترین تولیدکننده واسابی در جهان، ادعا می‌کند که MSITC-۶ باعث رشد مجدد مو می‌شود.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه تست‌‌‌هایی را انجام دادند که برای اندازه‌‌‌گیری چهار حوزه عملکرد شناختی قبل و بعد از دوره ۱۲ هفته‌‌‌ای، شامل حافظه کاری، توجه، سرعت پردازش و حافظه اپیزودیک طراحی شده بود. جالب توجه است که هم بیمارانی که از قرص واسابی و هم دارونما استفاده می‌‌‌کردند، حافظه کاری و حافظه اپیزودیک آنها بهبود یافته بود. حافظه اپیزودیک شامل خاطرات گذشته‌ای است که در یک مکان و زمان خاص برای یک فرد روی داده است. اما افراد مصرف‌کننده قرص واسابی، افزایش بسیار بیشتری را در این خصوص مشاهده کردند یعنی افزایشی حدودا ۱۸ درصدی در حافظه اپیزودیک خود.

روی نوچی، سرپرست این مطالعه، که تخصص او شامل حافظه و علوم اعصاب شناختی است در این خصوص اظهار کرد: ما از مطالعات قبلی روی حیوانات می‌‌‌دانستیم که واسابی فواید سلامتی فراوانی دارد. اما آنچه واقعا ما را شگفت‌زده کرد، تغییرات چشمگیر آن بود. به گفته وی بهبود واقعا قابل‌توجه بود. به نظر می‌رسد که مطالعه بیشتری در این خصوص لازم است، به این دلیل که دیدن این نوع تکرار نتایج با مجموعه بسیار بزرگ‌تری از موضوعات، عالی و کارآمد خواهد بود. با این حال، من مدام به این مطالعات برمی‌‌‌گردم، زیرا نتایج آنها به صاحبان مشاغل مرتبط هستند.

نوچی می‌‌‌گوید: صادقانه بگویم، اگر گروهی از کارآفرینان باتجربه را در اتاقی گرد هم آورید و به اندازه کافی سوشی به آنها بدهید تا حقیقت شروع به آشکار شدن کند، از آنها خواهید شنید که چیزی که بیش از همه از آن می‌‌‌ترسند شکست در فعالیت‌‌‌های کاری نیست، بلکه ترس از این موضوع است که با افزایش سن، نیروی ذهنی آنها ضعیف شود و شانس آنها برای لذت بردن از ثمرات فعالیت‌‌‌هایشان تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. بنابراین بله، در اینجا فرصت‌‌‌های کارآفرینی وجود دارد. شاید در آینده نزدیک شاهد افرادی باشیم که از فروش قرص واسابی یا مکمل‌‌‌های MSITC-۶ درآمد زیادی کسب کنند و همچنین برای یافتن کاربردها و مزایای جدید ارائه‌شده توسط محصولاتی که قبلا ایجاد کرده‌اید نیاز به زمان خواهید داشت.

این مطالعه جدید و امیدوارکننده به مجموعه‌‌‌ای از موارد دیگری که به عنوان تقویت‌‌‌کننده‌‌‌های حافظه ثبت کرده‌‌‌ایم، اضافه خواهد شد که از آن جمله می‌توان به مصرف غذاهایی مانند قارچ، شکلات تلخ و دارچین و انواع سبزیجات اشاره کرد. نوچی در ادامه افزود که ایجاد روابط خوب و بهبود شرایط محیط (مخصوصا نور محل کار) نیز می‌تواند در تقویت حافظه افراد بسیار موثر باشد. به گفته وی توسعه سرگرمی‌‌‌هایی که یادآوری شناختی را تقویت می‌کند، همراه با خواندن آواز برای لذت بردن و حتی انجام تمرینات شناختی مانند حل جدول کلمات متقاطع در این خصوص می‌تواند تاثیرگذار باشد.

او می‌‌‌گوید: همچنین تمرین عجیب و غریب مورد علاقه من، این است که وقتی می‌‌‌خواهید چیزی را به خاطر بسپارید، به عقب راه بروید، این موضوع بر اساس مطالعه‌ای مطرح شده که نشان می‌دهد انجام این کار باعث ایجاد یک سفر ذهنی در زمان گذشته به واسطه حرکت در زمان می‌شود. هیچ چیز جذاب‌تر از عملکرد مغز انسان و روش‌های غیرمنتظره‌‌‌ای نیست که ما در مورد نحوه کارکرد آن تحقیق می‌‌‌کنیم. عملکرد حافظه همیشه در صدر لیست موضوعات پزشکی علوم اعصاب قرار دارد. اگر راه‌‌‌هایی که می‌توانیم آن را بهبود ببخشیم مانند این مطالعه ساده باشد، این موضوع دو برابر و شاید سه برابر صادق خواهد بود و می‌توانید درس خوبی از آن بگیرید.

به طور کلی، متخصصان تغذیه تاکید دارند که مهم‌ترین استراتژی برای سالم نگه داشتن مغز و حافظه، پیروی از یک الگوی غذایی سالم است که شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل باشد. سعی کنید پروتئین را از منابع گیاهی و ماهی دریافت کنید و چربی‌‌‌های سالم مانند روغن زیتون یا کانولا را به جای چربی‌‌‌های اشباع انتخاب کنید. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که بهترین خوراکی برای تقویت حافظه و مغز، غذاهایی هستند که از قلب و رگ‌‌‌های خونی شما محافظت می‌کنند. شما برای اینکه بدن و ذهن سالمی‌‌‌ داشته باشید، باید سراغ خوراکی‌‌‌ها و نوشیدنی‌‌‌های مغذی و مفید بروید و در صورت لزوم از مولتی ویتامین استفاده کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: