کد خبر: ۳۳۷۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۰ دی ۱۴۰۲ - 2023December 31
آبان سال ۱۴۰۱ بود که مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، از اجرایی شدن طرح دارورسان با هدف تسهیل خدمات برای بیماران خاص خبر داد.

شفا آنلاین>سلامت>اجرای طرح دارورسان با هدف دسترسی آسان بیماران خاص به دارو، از آبان ۱۴۰۱ به صورت پایلوت در تهران کلید خورد و هنوز هم ادامه دارد.

به گزارش شفا آنلاین:آبان سال ۱۴۰۱ بود که مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، از اجرایی شدن طرح دارورسان با هدف تسهیل خدمات برای بیماران خاص خبر داد.

بر اساس این طرح، قرار شد داروی بیماران خاص درب منزل آنها تحویل داده شود.

آن طور که آمارهای بیمه سلامت نشان می‌دهد، حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ بیمار خاص در استان تهران وجود دارد که قریب به ۶ هزار و ۸۰۰ نفر آنها را بیماران ام اس تشکیل می‌دهند.

در طرح آزمایشی دارورسان در تهران، جامعه هدف شامل بیماران مبتلا به ام اس تحت پوشش بیمه سلامت تهران است که داروهای خود را از داروخانه‌های زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت می‌کنند.

در این طرح صرفاً داروهایی که توسط بیمار مبتلا به ام اس در منزل مصرف می‌شود، مجوز ارایه دارند و داروهایی که نیاز به تزریق در مراکز درمانی دارند؛ مشمول این طرح نیستند.

شرایط اجرای طرح دارورسان

معاونت غذا و داروی مربوطه، موظف به نظارت بر ارایه خدمات مشاوره دارویی به بیماران از طریق دکتر داروساز مستقر در کلینیک مجازی است.

داروخانه موظف به صدور فاکتور کامل قیمت اقلام دارویی برای نسخه بیماران است.

پس از نسخه‌پیچی و ارایه خدمات مشاوره دارویی، داروهای بیماران باید بر اساس برخی استانداردها بسته‌بندی شود که این استانداردها شامل موارد زیر است:

بسته بندی تمامی داروها باید به صورت پلمب باشد و آرم سازمان غذا و دارو بر روی آن حک شود.

بسته بندی داروهای یخچالی از غیریخچالی به صورت مجزا باشد.

داروهای یخچالی پس از بسته بندی، بلافاصله تحویل دارورسان گردد. داروهای غیر یخچالی نیز حداکثر ظرف مدت نیم ساعت پس از بسته بندی، تحویل دارورسان شود.

در مورد اشکال دارویی همچون آمپول، ویال، شربت، قلم‌های خودکار و موارد مشابه حتماً عبارت «حمل با احتیاط و شکننده بودن» بر روی بسته‌بندی آن درج گردد.

مشخصات کامل بیمار اعم از نام و نام‌خانوادگی، سرپرست بیمار، شماره تلفن ثابت و همراه بیمار یا سرپرست و آدرس پستی حتماً بر روی بسته‌بندی قید شود.

شناسه رهگیری تمامی داروهای ارسالی به بیمار (فارغ از اینکه مشمول طرح استعلام شناسه رهگیری باشد یا نباشد) باید در سامانه مربوطه ثبت و بلافاصله از سامانه رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت (TTAC) استعلام شود.

وظایف دارورسان چیست

پس از بسته‌بندی دارو بر اساس استانداردهای مذکور، باید تحویل دارورسان شده تا بر اساس استانداردهایی که برای آن تعریف شده است، به دست بیمار برسد.

دارورسان باید متعلق به داروخانه بوده و اطلاعات و وسیله نقلیه او به صورت کامل توسط معاونت غذا و داروی مربوطه ثبت شود.

دارورسان پس از دریافت بسته‌بندی دارو، باید بلافاصله آن را بر اساس آدرس پستی به دست بیمار برساند.

محیط حمل دارو باید عایق گرما، سرما و رطوبت باشد. علاوه بر این، برای داروهای یخچالی وجود جعبه خنک کننده الزامی است.

دارورسان فقط در صورت حمل بسته‌های دارویی به محل سکونت بیماران مختلف، حق توقف در طول مسیر را دارد در صورت حمل داروی یخچالی، دارورسان در طول مسیر حق توقف ندارد و اولویت با رساندن داروهای یخچالی است.

در صورت رخداد حادثه برای دارورسان و آسیب‌دیدن داروها، بلافاصله دارو به داروخانه باز گردانده شده و داروهای جدید در بسته‌بندی مجزا، مجدداً به درب منزل بیمار ارسال شود.

داروخانه باید با بیمار، زمان تحویل دارو توسط دارورسان را هماهنگ کند. با این وجود، در صورت عدم دسترسی به بیمار جهت تحویل دارو، در صورت وجود داروی یخچالی، دارورسان باید بسته دارو را در سریع‌ترین زمان به داروخانه بازگرداند. در مورد داروهای غیریخچالی نیز در زمان مناسب به داروخانه عودت داده شود.

پس از تحویل دارو به بیمار، دارورسان رسید تحویل دارو را به صورت دستی یا الکترونیکی از بیمار دریافت می‌کند.

بازخورد طرح دارورسان

طرح دارورسان از آبان ۱۴۰۱ به صورت آزمایشی در شهر تهران کلید خورد تا پس از اجرا و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن، بتوان این طرح را در سراسر کشور اجرایی ساخت. حالا، خبر می‌رسد که تاکنون فقط تعداد ۷۸۰ بسته دارو آن هم برای ۲۸۷ بیمار ام اس، از طریق داروخانه‌های زیرمجموعه ۱۳ آبان ارسال شده است.

طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان بیمه سلامت، حدود ۶۸۰۰ بیمار مبتلا به ام اس در تهران وجود دارد؛ در حالی که در یک سال گذشته حتی برای ۵ درصد این بیماران، طرح دارورسان اجرایی نشده است. / مهر


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: