کد خبر: ۳۳۷۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۴ دی ۱۴۰۲ - 2023December 25
اکنون طبق این آمارها حدود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار دختر و پسر مجرد در جامعه داریم که جای نگرانی برای افزوده شدن بر این گروه هدف وجود دارد.»
شفا آنلاین>سلامت>امیرحسین بانکی‌پور از نمایندگان فعال در حوزه جمعیت، آمارهایی از تعداد پسران و دختران مجرد ارائه کرده که با فرض دقت و صحت، در نوع خود نگران کننده است. 

به گزارش شفا آنلاین:او گفته است: «آمار پسران مجرد بالای ۳۰ سال نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و دختران بالای ۳۰ سال ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است. 

اکنون طبق این آمارها حدود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار دختر و پسر مجرد در جامعه داریم که جای نگرانی برای افزوده شدن بر این گروه هدف وجود دارد.»  

مرکز تحقیقات چه می گوید؟ اگرچه این موضوع نیز همچون بسیاری از مسائل دیگر در کشور ما به آسیب آمارهای متفاوت و متنوع مبتلاست، اما ما چاره ای جز مراجعه به همین آمارهای موجود نداریم. ایرنا دیروز در همین زمینه نوشت: «موسسه تحقیقات جمعیت کشور در سال ۱۴۰۰ وجود حدود ۱۲ میلیون مجرد در ایران را تایید کرد که از این تعداد ۶ میلیون پسر ۲۰ تا ۴۵ ساله و ۵.۶ میلیون دختر ۱۵ تا ۴۰ ساله هستند؛ 

این موسسه حتی اعلام کرد اگر این افراد وارد تجرد قطعی شوند، به دلیل این که فرزندی ندارند، جانشینی از آن ها باقی نخواهد ماند و جمعیتی جدید از آنان جایگزین نمی‌شود.» البته که دایره  این جامعه آماری از 20 تا 45 برای پسران و 15 تا 40 سال برای دختران، دایره و گروه وسیعی را شامل می شود که الزاما نمی توان گفت، همه آن ها از ازدواج فراری هستند اما این حجم آمار بنابر دیدگاه کارشناسان و ناظران حوزه جمعیت، حاکی از روند نزولی نرخ فرزندآوری به دلیل کاهش تعداد ازدواج است. 

آسیبی که به ویژه در سال های اخیر نگرانی ها از روند رو به سرعت جامعه ایرانی به سمت پیرشدن را رقم زده است. 

کما این که تا سال ۱۴۳۰ آمار سالمندان کشور روندی صعودی خواهد داشت و طبق برآوردها به ۳۰ درصد جمعیت کشور خواهد رسید در حالی که اکنون این شاخص حدود ۱۰ درصد جمعیت ایران است.  

از 1410 چه خبر؟ اگر بخواهیم وضعیت امروز را زمینه ساز بافت جمعیتی فردا بدانیم و تحلیلی از آن را مرور کنیم، تحلیل ایرنا، نمایی نگران کننده را نشان می دهد؛ داده‌های آماری نشان می‌دهد که تا سال ۱۳۹۰ جمعیت جوان ایران از ۳۷.۴ درصد به ۲۸.۵ درصد و تا سال ۱۴۱۰ این رقم به ۲۴.۱ درصد می‌رسد؛ با این اوصاف حرکت به سمت پیری جامعه به طور شتابان ادامه خواهد داشت.  

 تعداد زیاد 30 تا 39 ساله ها  این را هم خوب است بدانیم که موسسه تحقیقات جمعیت کشور که ذیل وزارت علوم فعال است در یکی از گزارش های رصد جمعیت ایران می گوید:  تا سال ۱۳۹۰ بیشترین جمعیت کشور در رده سنی ۲۰ تا ۲۹ سال قرار داشت؛ این شاخص در سال ۱۳۹۵ به رده سنی ۲۵ تا ۳۴ سال رسید و اکنون رده سنی ۳۰ تا ۳۹ سال است و پیش‌بینی کارشناسان حوزه جمعیت نشان می‌دهد که در سال ۱۴۱۰ بیشترین جمعیت ایران در رده سنی ۴۰ تا ۴۹ سال خواهد بود.  

با این احتساب است که در سال های اخیر همواره درباره پیری جمعیت کشور اظهار نگرانی می شود. همچنین نگاهی به سایر کشور ها نشان می دهد که  پاکستان جوان ترین جمعیت را دارد، درحالی که آلمان و سوئد دارای جمعیتی پیر هستند. 

چین، برزیل و آمریکا نیز همانند کشور ما به سوی پیری درحال حرکت اند. وضعیت ترکیه از ما بهتر و سرعت پیرشدن جمعیت این کشور از ایران کمتر است.  

این تبعات نگران کننده پیری جمعیت شرایط نامطلوبی است که پیامدهایی همچون کاهش نیروی کار، کاهش تقاضای مصرفی و افت رونق اقتصادی، ضعیف شدن تأمین اجتماعی، افزایش هزینه های بهداشتی، ضعف نظامی و امنیتی و... را در پی خواهد داشت. 

حال این که چرا جمعیت کشورمان در سال های اخیر در شیب نگران کننده پیری افتاده و جوانان کمتر به ازدواج رغبت دارند، عوامل متعددی دارد که اول و بیش از هر دلیلی، اقتصاد و چالش هایی از این جنس متوجه آن است.

آب و هوای اجتماعی مساعد نیست روایت دکتر امان ا... قرائی جامعه شناس بر این مسئله تاکید دارد. 

قرائی می گوید: نمی توان نقش مهم و حیاتی اشتغال، مسکن و تامین معاش را از یاد برد که به عنوان مهم ترین عوامل مشوق جوانان به ازدواج است. 

اما در کنار این موارد، نوع نگاه جوانان به مسئله ازدواج با دوران گذشته تغییر کرده است. آن ها به دلایل مختلف آینده خوبی را برای ازدواج نمی بینند، برخی از آن ها گرفتار روابط نادرست که من از آن به «همباشی های سیاه» یاد می کنم گرفتار می شوند چون فرهنگ مسئولیت پذیری در آن ها کم رنگ شده است. 

قرائی، شرایط اجتماعی را با این تعبیر که «آب و هوای اجتماعی مساعد نیست» یاد و به آسیب دیگری در این زمینه اشاره می کند: موضوع ازدواج در میان بخشی از جامعه و خانواده ها، آن تقدس گذشته را ندارد چنان که می بینیم جوانان و خانواده هایی راکه مشکلات اقتصادی، اشتغال و مسکن هم ندارند اما به ازدواج هم گرایشی ندارند. او معتقد است، تغییر ذهنیت جوانان و کم رنگ شدن فرهنگ مسئولیت پذیری دلیل این آسیب بزرگ است./ روزنامه خراسان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: