کد خبر: ۳۳۷۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۰۴ دی ۱۴۰۲ - 2023December 25
در بخش «ذ» میزان معافیت درآمد مشمول مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده ۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی ۱۳۸۰ به مبلغ ۵۷ میلیون تومان و میزان معافیت درآمد مشمول مالیات سالانه مالیات بر درآمد مشاغل به میزان ۷۵ میلیون تومان تعیین می‌شود.

شفا آنلاین>اقتصاد>بر اساس بند «د» تبصره ۵ لایحه بودجه سال آینده که به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است، سال آینده انواع خودروی سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که قیمت روز خودروی آن‌ها بیش از ۳ میلیارد تومان باشد، نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌شوند. طبق این مصوبه مأخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند از لایحه قیمت روز خودرو تعیین‌شده که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین خواهد شد. سازمان مزبور مکلف است مراتب را به نحو متقاضی بر اساس اطلاعات دریافتی از پلیس راهور تا پایان خردادماه ۱۴۰۳ به‌صورت برخط به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه کند.

به گزارش شفا آنلاین:در بخش «ذ» میزان معافیت درآمد مشمول مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده ۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی ۱۳۸۰ به مبلغ ۵۷ میلیون تومان و میزان معافیت درآمد مشمول مالیات سالانه مالیات بر درآمد مشاغل به میزان ۷۵ میلیون تومان تعیین می‌شود. همچنین در بخش «ژ» تبصره ۵ آمده است، زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری و باغ‌ویلا‌های مجاز با احتساب عرصه و اعیان و واحد‌های مسکونی که ارزش آن بیش از ۳۵ میلیارد تومان باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان ۲ در هزار می‌شوند این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای سال مالک املاک فوق بوده است. در بخش ۲ این بندآمده است، واحد‌های مسکونی و باغ‌ویلا‌های در حال ساخت مشمول این مالیات نیستند و باغ‌ویلا‌های غیرمجاز تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیون ماده ۹۹ یا ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها حسب مورد مشمول جریمه معادل ۲ برابر مالیات باغ‌ویلا‌های مجاز خواهند بود. موضوع مالیات بر خودروهای لوکس در سال جاری نیز مطرح بوده و دراین راستا صاحبان و مشمولان مالیات نیز شناسایی‌شده‌اند؛ در این میان عده‌ای مالیات مشخص خود را پرداخت کرده و عده‌ای دیگر فرار مالیاتی داشته‌اند. سیدمحمدهادی سبحانیان،مدیرکل سازمان امور مالیاتی گفت:مالکان این خودروها تا پایان بهمن‌ماه فرصت دارند تا مالیات خودروهای لوکس خود را پرداخت کنند. سبحانیان گفت: به مالکان خودرو و خانه‌های لوکس که مالیاتشان را پرداخت نکرده‌اند، اعلام کرده‌ایم که در صورت عدم پرداخت، با محدودیت‌هایی در نقل‌وانتقال مواجه می‌شوند. کارشناسان و آگاهان این حوزه براین باورند که اخذ مالیات از خودروهای لوکس و همچنین خانه‌های گران‌قیمت می‌تواند گامی در راستای تحقق عدالت مالیاتی باشد و فشار مالیاتی بر اقشار کم‌درآمد جامعه را کاهش دهد. با توجه به اینکه رویکرد دولت سیزدهم و مجلس یازدهم، کاهش فشار اقتصادی بر اقشار مختلف جامعه می‌باشد، به نظر می‌رسد موضوع مالیات بر خودروهای لوکس و گران‌قیمت گامی مثبت تلقی شود که مسیر توسعه و کاهش فشار اقتصادی را هموارتر از پیش می‌سازد. در بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌وگو با علیرضا شهبازی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و سیاوش غیبی پور، کارشناس امورمالیاتی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

علیرضا شهبازی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:
مجلس در پی تحقق عدالت مالیاتی  و رضایت  اقشار جامعه است

علیرضا شهبازی، نماینده مردم نهاوند و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی  ضمن اشاره به مشمول شدنيك درصد مالیات سالانه بر خودروهای سواری به ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان گفت: موضوع مالیات بر خودروهای لوکس چندین سال است که مطرح می‌باشد. ازاین‌رو در لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز این امر مطرح است با این تفاوت که معتقدیم اخذ مالیات باید به‌صورت واقعی و شفاف باشد. 
وی با تأکید بر اخذ مالیات از طبقات ثروتمند جامعه افزود: فردی که درگذشته خودرویی به ارزش ۲۰۰ میلیون تومان خریده است و حال مطابق با تورم قیمت خودرو به بیش از ۳ میلیارد تومان رسیده نباید مشمول پرداخت مالیات شود. به طورحتم چنین افرادی  نباید مالیات پرداخت کنند و می‌بایست طبقات ثروتمندی مشمول شوند که از پرداخت مالیات آسیب نبینند. 

شهبازی تصریح کرد: تورم بازار خودرو طی سال‌های اخیر موجب شده تا قیمت‌ها تا چندین برابر افزایشی شود. بنابراین صاحبان خودرو باارزش ۳ میلیارد تومان ممکن است  افراد بازنشسته یا مسن جامعه باشند که حالا دیگر توان پرداخت مالیات را ندارند. در حوزه مسکن و مالیات بر خانه‌های خالی نیز چنین است؛ ممکن است خانواده‌ای از ۲۰ الی ۳۰ سال گذشته در محله‌ای ساکن شده‌باشند که حال آن محله پیشرفت کرده و در زمره نقاط بالاشهر و گران‌قیمت تلقی می‌شود. بی‌شک این خانواده در زمان گذشته بهای اندکی پرداخت کرده و حال  نادرست است که مشمول مالیات خانه لوکس و گران‌قیمت شود. 
عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه کوشش مجلس جلوگیری از فشار اقتصادی بر طبقه متوسط و پایین جامعه است، همچنین خاطرنشان کرد: ضرورت دارد تا صاحبان خودرو و خانه‌های لوکس را از یکدیگر تفکیک کرد. هدف این است که فشار بر مردم وارد نشود و موجب نارضایتی‌شان نشویم. 
او با اشاره به لزوم اخذ مالیات از دارندگان خودروهای لوکس و به‌روز متذکر شد: به طورحتم افزایش فشار و نارضایتی بر مردم با عدالت مالیاتی همخوانی ندارد. بی‌شک افرادی که هزینه آن‌چنانی می‌کنند و به ساخت‌وسازهای کلان می‌پردازند می‌بایست مشمول مالیات شوند. افزون براین افرادی که خودروهای روز و گران‌قیمت باارزش چندین میلیاردی را تهیه می‌کنند، می‌بایست مالیات سالانه خودرو را پرداخت کنند. 
وی با تأکید بر لزوم دریافت مالیات واقعی وتوأم با رضایت صاحبان سرمایه یادآور شد: ضرورت دارد تا در فرآیند شناسایی و اخذ مالیات به نوع خودرو و زمان خودرو توجه کنیم. تلاش‌ این است که مالیات‌ها واقعی باشد و پرداخت مالیات نیز با رضایت‌مندی صورت گیرد.  
نماینده مردم نهاوند در پایان این گفت‌وگو به تشریح مشمول شدن  يك درصد مالیات سالانه بر خودروهای سواری به ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان پرداخت و اظهارکرد: مالیات بر خودروهای لوکس و خانه‌های لوکس امری درست است اما نیازمند تدابیر ویژه و شناسایی درست می‌باشد.

سیاوش غیبی پور، کارشناس امورمالیاتی مطرح کرد:
مالیات خودرو‌های لوکس  انگیزه‌ای برای توزیع درآمد در جامعه

سیاوش غیبی پور، کارشناس امورمالیاتی  بابیان اینکه خودرو‌های بالای ۳ میلیارد تومان مشمول مالیات سالانه می‌شوند، اظهارکرد: از سال ۱۴۰۰ قانون مالیات بر خودرو ‌و خانه‌های گران‌قیمت اعمال شد و این خانه و خودروها منبع جدید مالیات شدند. بنابراین در شرایط حال حاضر هر د‌و گروه (دارندگان خودرو و خانه‌های لوکس) با قوانین مالیاتی آشنا هستند و قوانین پرداخت مالیات را به‌خوبی می‌دانند. افرادی که مشمول‌ پرداخت مالیات هستند همچون افرادی که عازم خدمت سربازی می‌باشند، می‌دانند که باید به دنبال دریافت دفترچه بروند و کارها را دنبال کنند. گفتنی است که اوراق مالیاتی از سوی مأموران مالیاتی به‌صورت سیستمی می‌باشد و روند دشواری ندارد. 
وی افزود: در فرآیند اخذ مالیات از صاحبان خودرو و خانه‌های لوکس دو موضوع مطرح و قابل‌بررسی می‌باشد؛ نخست اینکه تا چه اندازه قانون مالیات بر خودرو و خانه‌های لوکس روان است و اجرایی می‌شود؟ بدیهی است هر قانون جدیدی که شروع می‌شود با مشکلاتی  همراه است و در ابتدای کار سرعت اجرایی بسیار بالا ندارد. افزون براین هر قانون جدید دارای مشکلاتی می‌باشد که طی فرآیند اجرا حل و رفع می‌گردد. 
غیبی پور تصریح کرد: یکی از مشکلات قانون اخذ مالیات از خودرو و خانه‌های لوکس طی سه سال اخیر این بود که متناسب با تورم پایه معافیت مالیاتی خانه و خودرو افزایش‌یافته است. براین اساس در سال ۱۴۰۳ هرکس که خودرویی باارزش بیش از ۳ میلیارد تومان دارد، مشمول مالیات است و کمتر از ۳ میلیارد تومان معاف از مالیات می‌باشد. 

کارشناس امورمالیاتی همچنین خاطرنشان کرد: براساس قانون اخذ مالیات از خو‌دروهای لوکس می‌توان عنوان داشت که فردی که خودروی ۴ میلیارد تومانی دارد، تنها سالی ۱۰ میلیون تومان مالیات پرداخت خواهد کرد. به طورحتم این مبلغ سنگین نیست و پیچیدگی نیز ندارد. افزون براین تعداد مشمولان مالیاتی این حوزه کم نیست ‌و چشمگیر نیست. 
او بابیان اینکه جامعه آماری مالیات از خودرو و خانه‌های لوکس محدود است، متذکر شد: موضوع دوم در قانون اخذ مالیات از خانه و خودروهای لوکس این است که این قانون چه میزان اثرمالیاتی دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که این منبع جدید و محدود است. از طرفی دیگر جامعه آماری کمی دارد بنابراین اثرمالیاتی چندانی ندارد اما از منظر عدالت مالیاتی قابل‌بررسی است. 
وی در پایان این گفت‌وگو یادآور شد: به طورحتم اخذ مالیات از صاحبان خودرو و خانه‌های لوکس می‌تواند انگیزه‌ای برای توزیع درآمد در جامعه باشد. درحال حاضر این قانون ۷۰ الی ۸۰ درصد موفق بوده و نتیجه اجرایی خوبی داشته است. به نظر می‌رسد در سال‌های آینده نیز پیشرفت بیشتری داشته باشد، شناخته‌تر شود و مشکلات آن رفع گردد. /رسالت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: