کد خبر: ۳۳۷۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۳ دی ۱۴۰۲ - 2023December 24
معاون ویروس‌شناسی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه شیر فراویژه حاوی آغوز محصولی دانش‌بنیان است که برای اولین بار در ایران به تولید رسیده است، گفت: شیوه پاستوریزاسیون این محصول به گونه‌ای است که پروتئین‌ها، ترکیبات زیست فعال و آنتی بادی‌های آن حفظ می‌شوند و استفاده از این شیر برای تمام افراد سالم و افرادی که در معرض انواع بیماری‌های گوناگون قرار دارند می‌تواند کاربرد داشته باشد.

شفا آنلاین>سلامت>حسن نیلی، دبیر علمی دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت و معاون ویروس شناسی دانشگاه اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه، درخصوص مصرف شیر و تاثیر آن بر عوارض ناشی از انواع بیماری‌ها، اظهار کرد: استفاده از شیرهای فرا دما و استریل اگر چه در مواردی که امکان رعایت زنجیره سرد وجود ندارد، اجتناب‌ناپذیر است، ولی به دلیل اینکه در فرآیند استریل کردن به این شیرها حرارت بالا داده می‌شود، بسیاری از ترکیبات زیست فعال موجود در شیر غیرفعال شده و عملا این شیرها از ارزش زیستی کمتری برخوردار هستند.  

به گزارش شفا آنلاین:وی افزود: بنابراین در مناطقی که امکان رعایت زنجیره سرد وجود دارد، توصیه می‌شود از شیر پاستوریزه با کیفیت یا فراویژه استفاده شود. شیر فراویژه حاوی آغوز محصولی دانش‌بنیان است که برای اولین بار در ایران به تولید رسیده است، شیر فراویژه حاوی آغوز و فوق ایمنی‌زا (نوزا) یک محصول دانش بنیان و سلامت محور برای کسانی خواهد بود که به ارتقاء سلامتی خود توجه دارند.

معاون ویروس شناسی دانشگاه اصفهان در توضیح ترکیبات این نوع شیر، گفت: علاوه بر لاکتوفرین، لاکتوپراکسیداز، لایزوزیم، عوامل رشد، آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین های A، D، E و بسیاری از دیگر پروتئین ها و ترکیبات زیست فعال، انواعی از آنتی بادی ها در این شیر وجود دارند. شیوه پاستوریزاسیون این محصول به گونه‌ای است که پروتئین‌ها، ترکیبات زیست فعال و آنتی بادی‌های آن حفظ می‌شوند و از نظر عملکردی در سراسر سطوح مخاطی در سیستم تنفسی فوقانی و دستگاه گوارش فعال هستند.

وی درباره روند تولید این نوع شیر، توضیح داد: تولید شیر حاوی آغوز فراویژه که مراحل مختلف اجرای آن چندین مرتبه در مراکز مختلف از جمله، مرکز ویروس‌شناسی دانشگاه اصفهان، معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد داوری قرار گرفته است، از سال ۱۳۹۹ در قالب طرح تحقیقاتی آغاز گردید و موفق به اخذ مجوزهای لازم از کمیته نوآورانه سازمان غذا و دارو کشور شد.

نیلی تاکید کرد: استفاده از این شیر برای تمام افراد سالم و افرادی که در معرض انواع بیماری‌های گوناگون قرار دارند می‌تواند کاربرد داشته باشد. بالای ۵۰ درصد مردم ما دچار کمبود ویتامین D هستند، قطعا بهبود کارکردهای مغزی، خواب راحت در شب، رشد قد و … از مزایای مصرف شیر به ویژه برای کودکان و نوجوانان است.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف شیر در ایران کمتر از متوسط جهانی است، اضافه کرد: بر این اساس خسارات سنگینی به سلامت جامعه وارد می‌شود. توزیع شیر در مدارس باید همراه با آموزش نسبت به این محصول حیاتی و ارزشمند باشد و اثرات شیر در افزایش متوسط قد کودکان، کاهش پوسیدگی دندان ها و نقش آن در عملکرد بهتر سلول‌های مغزی و عضلانی توضیح داده شود.

دبیرعلمی دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت، خاطرنشان کرد: استفاده از شیرهای بی‌کیفیت و ارزانتر (به دلیل محدودیت‌های اعتباری) در مدارس، باعث تغییر ذائقه و ایجاد نگرش منفی در دانش آموز نسبت به مصرف شیر شده و اثرات منفی آن در ادامه زندگی بیش از چند نوبت مصرف شیر در مدارس است.

وی در خاتمه در خصوص روند تولید شیر حاوی آغوز، گفت: شیر فراویژه حاوی آغوز حاصل تلاش یک تیم تحقیقاتی بوده و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مرکز ویروس شناسی دانشگاه اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تولید شده است. این محصول پس از سه سال تحقیق و پژوهش موفق به دریافت مجوز تولید شیر حاوی آنتی بادی از سازمان غذا و دارو شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: