کد خبر: ۳۳۷۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۳ دی ۱۴۰۲ - 2023December 24
براساس قانون، تمامی وسایل نقلیه باید چهار سال پس از زمان تولید نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند که موتورسیکلت‌ها نیز از این موضوع مستثنی نیستند.
شفا آنلاین>عمومی>شادی مالکی روز شنبه در این خصوص توضیح داد: براساس قانون، تمامی وسایل نقلیه باید چهار سال پس از زمان تولید نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند که موتورسیکلت‌ها نیز از این موضوع مستثنی نیستند.

به گزارش شفا آنلاین:وی افزود: درصد بالایی از موتورسیکلت‌ها که در شهر تردد می‌کنند، فرسوده و کاربراتوری هستند؛ حتی موتورسیکلت‌های تولیدی و نو نیز از کیفیت مناسبی در بخش کاتالیست بهره‌مند نیستند.


به گفته مالکی، از ابتدای سال تاکنون تنها حدود ۶۴۲ دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده است.

وی ادامه داد: شهر تهران از بضاعت ۱۱ خط معاینه فنی موتورسیکلت در ۶ مرکز معاینه فنی برخوردار بوده و سالانه ظرفیت پذیرش حداقل ۸۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت را دارد.

مالکی این را هم گفت که درگاه کنترل معاینه فنی موتورسیکلت‌ها علاوه بر کنترل مکانیزه توسط دوربین و یا کنترل فیزیکی توسط پلیس باید از طریق مراکز تعویض پلاک همانند خودرو‌ها انجام بگیرد و همه موتورسیکلت‌ها در هنگام نقل و انتقال موظف به ارائه معاینه فنی شوند.

وی افزود: شهرداری تهران آمادگی دارد تا نسبت به راه اندازی واحد‌های سیار معاینه فنی موتورسیکلت و استقرار آن در مراکز ترخیص موتورسیکلت با مشارکت پلیس اقدام کند.

مالکی گفت: بنا بر آخرین مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران همه شرکت‌های ارائه دهنده پیک موتوری مکلف هستند ناوگان تحت پوشش خود را جهت دریافت برگه معاینه فنی الزام کنند.

وی با بیان اینکه پلیس راهور فاتب نیز مکلف است از تردد موتورسیکلت‌های کار بدون گواهی معتبر معاینه فنی جلوگیری به عمل آورد، یادآور شد: با توجه به سهم بالای این وسایل نقلیه در آلودگی هوا و بحث تصادفات می‌تواند پایش این وسایل نقلیه فاز بندی شود؛ به عنوان مثال در فاز نخست تنها شرایط تجهیزات ظاهری و وضعیت دود خروجی از اگزوز و پلاک کنترل شود و در فاز‌های بعدی شرایط سخت گیرانه‌تر شود. البته اجرا بدین نحو نیازمند بازنگری در دستورالعمل‌های مربوطه است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: