کد خبر: ۳۳۷۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۲ دی ۱۴۰۲ - 2023December 23
دکتر زهره تهرانچی
روشن شدن وسایل گرمایشی، آلودگی هوا و تماس پوست با لباس‌های ضخیم و زبر می‌توانند پوست نازک و لطیف نوزادان و خردسالان را در معرض خشکی، خارش و تحریکات پوستی بیشتر قرار بدهند.
شفا آنلاین>سلامت>یکی از مشکلات پیش‌روی نوزادان و خردسالان، ابتلا به خشکی و خارش پوست در روزهای سرد زمستان است. روشن شدن وسایل گرمایشی، آلودگی هوا و تماس پوست با لباس‌های ضخیم و زبر می‌توانند پوست نازک و لطیف نوزادان و خردسالان را در معرض خشکی، خارش و تحریکات پوستی بیشتر قرار بدهند. از این‌رو بسیار ضروری است که همه والدین در پاییز و زمستان بیشتر به مراقبت از سلامت پوست نوزادان و خردسالان توجه کنند و با به‌کارگیری راهکارهای ساده درنهایت از بروز مشکلاتی مثل خشکی، خارش و پوسته‌ریزی در میان نوزادان و خردسالان جلوگیری کنند.
شایع‌ترین مشکلات پوستی نوزادان و خردسالان در زمستان
اگر پوست نوزاد یا فرزند خردسال شما در روزهای سرد زمستانی شدیدا خشک و تحریک‌پذیر می‌شود، باید ابتدا با رایج‌ترین دلایل ابتلا به این خشکی و تحریکات پوستی آشنا شوید تا در ادامه بتوانید از راهکارهای مناسب برای برطرف‌سازی این مشکلات پوستی کمک بگیرید.
1. خشکی پوست به‌دلیل روشن بودن وسایل گرمایشی: اولین و رایج‌ترین دلیل برای خشکی پوست لطیف نوزادان و خردسالان در زمستان، روشن شدن وسایل گرمایشی در خانه است. وسایل گرمایشی می‌توانند به‌سادگی رطوبت هوا را از بین ببرند و با ایجاد هوایی خشک، پوست افراد حاضر در خانه و مخصوصا پوست نوزادان و خردسالان را مستعد خشکی بیش‌ازحد، خارش یا حتی ترک‌خوردگی کنند.
راه‌حل: توصیه می‌شود که در روزهای سرد سال حتما یک دستگاه بخور در اتاق نوزاد یا کودک خردسالتان قرار بدهید تا بتوانید هوای محیط خانه را برای فرزندتان مرطوب نگه دارید. اگر در شرایطی قرار داشتید که امکان استفاده از دستگاه‌های بخور برای شما فراهم نبود، حتما یک کتری آب روی حرارت ملایم بگذارید تا بخار ناشی از جوشیدن آب کتری به افزایش رطوبت هوای محیط کمک کند.
2. خشکی و تحریک‌پذیری پوست به‌دلیل تماس با بادهای سرد: از دیگر دلایل خشکی شدید یا حتی ترک‌خوردگی پوست نوزادان یا خردسالان در زمستان، تماس پوست صورت یا پشت دست آنها با بادهای سرد و خشک زمستانی است. همین بادهای سرد و خشک هستند که می‌توانند به‌سادگی سلامت پوست نوزادان و خردسالان را به خطر بیندازند. به همین دلیل هم شما باید در هوای آزاد بیشتر از پوست فرزند نوزاد یا خردسالتان مراقبت کنید.
راه‌حل: قبل از بیرون آمدن از خانه باید پوست پشت دست و صورت فرزند نوزاد یا خردسالتان را با یک نوع کرم نرم‌کننده مخصوص کودکان ماساژ بدهید. سعی کنید که حتما دست‌های نوزاد یا خردسال را با یک دستکش کاملا نرم بپوشانید. برای پوشاندن گوش‌ها و سر نوزاد یا خردسال هم باید از کلاه‌هایی با پارچه‌های کاملا نرم و لطیف استفاده کنید. اما فراموش نکنید که دستکش‌ها یا کلاه‌های پشمی می‌توانند باعث افزایش تحریکات پوستی در میان نوزادان و خردسالان و خشکی بیش‌ازحد پوست آنها بشوند. سعی کنید که به‌منظور پیشگیری از تشدید حساسیت پوستی هم از کرم‌های نرم‌کننده فاقد عطر یا ترکیبات معطر کمک بگیرید و اگر در طول روز هم پوست فرزند نوزاد یا خردسالتان خشک شد، استفاده از کرم را تکرار کنید. توصیه نهایی این است که به‌جای استفاده از لباس‌های ضخیم و با جنس زبر، همیشه لباس‌های لطیف و با لایه‌های بیشتر را برای نوزادان و خردسالان انتخاب کنید.
3. خشکی پوست به‌دلیل حمام کردن بیش‌ازحد: واقعیت این است که پوست نوزادان و خردسالان اساسا چربی زیادی تولید نمی‌کند. به همین دلیل هم استحمام بیش‌ازحد کودکان در روزهای سرد سال یا حمام کردن با آب بسیار گرم می‌تواند باعث تشدید خشکی و خارش پوست در میان آنها شود.
راه‌حل: شما می‌توانید تعداد دفعات حمام کردن نوزادان و خردسالان را در روزهای سرد سال به 2 بار در هفته محدود کنید و به‌جای استفاده از آب بسیار گرم، محیط حمام را قبل از استحمام فرزندتان کمی گرم کنید. استفاده از آب بسیار گرم یا شوینده‌های صابونی غلیظ برای استحمام نوزادان و خردسالان توصیه نمی‌شود. اگر فرزندتان در روزهای سرد سال به خشکی، خارش یا اگزمای پوستی دچار شده است، حتما از شوینده‌های غیرصابونی و نرم‌کننده‌های مخصوص پوست برای شستن او کمک بگیرید. توصیه می‌شود که بعد از استحمام هم حوله را فقط روی پوست نوزاد یا خردسال بگذارید و بردارید؛ یعنی به‌هیچ‌وجه حوله را با شدت زیاد روی پوست بدن او نکشید یا فشار ندهید. درنهایت هم بعد از استحمام و خشک کردن پوست فرزندتان، زمانی که پوست او هنوز کمی رطوبت دارد، از مقداری کرم نرم‌کننده بدون ترکیبات معطر برای ماساژ دادن پوست او استفاده کنید و سپس لباس کودک را به او بپوشانید. به یاد داشته باشید که پوشاندن لباس‌های پشمی و زبر به تن نوزادان و خردسالان می‌تواند شدیدا پوست آنها را تحریک کند و به همین دلیل هم بهتر است که در خانه همیشه از لباس‌های نخی و پنبه‌ای برای فرزندتان استفاده کنید.
4. خشکی و تحریکات پوستی به‌دلیل پوشیدن لباس‌های گرم: گاهی بعضی از والدین گمان می‌کنند که اگر در روزهای سرد سال همیشه لباس‌های زیاد و بسیار گرمی را به تن نوزادان یا خردسالان بپوشانند، احتمال ابتلای آنها به سرماخوردگی را کمتر می‌کنند. اما واقعیت این است که وقتی فرزندتان با لباس بسیار گرم به رختخواب برود و بخوابد، بیشتر از حالت عادی عرق می‌کند. همین تعریق بیش‌ازحد در ساعات خواب می‌تواند به افزایش خشکی و تحریک‌پذیری پوست لطیف و حساس نوزادان و خردسالان منتهی شود.
راه‌حل: اگر دمای داخلی خانه شما مناسب باشد، به‌هیچ‌وجه نیازی نیست که لباس اضافی به تن فرزندتان بپوشانید. شما می‌توانید یک لباس نرم و پنبه‌ای برای او انتخاب کنید که قسمت پهلوها، شکم، دست‌ها و پاهای فرزندتان را پوشش بدهد. علاوه‌بر این، به‌جای استفاده از لباس‌های ضخیم و زبر، می‌توانید از پتوهای لطیف مخصوص کودکان برای تنظیم دمای بدن آنها در ساعات خواب شبانه کمک بگیرید.
5. خشکی پوست سر به‌دلیل استفاده از کلاه نامناسب: متاسفانه بسیاری از والدین و مخصوصا والدینی که به‌تازگی بچه‌دار شده‌اند، گمان می‌کنند که باید در تمام روزهای سال همیشه همه قسمت‌های بدن نوزادان را در خانه یا خارج از خانه با لباس‌های ضخیم بپوشانند تا فرزندشان به سرماخوردگی مبتلا نشود. اگر شما هم جزو همین گروه از والدین هستید، بهتر است بدانید که نوزادان اساسا گرمای اضافی بدن را از طریق پوست سرشان دفع می‌کنند. از این‌رو پوشاندن کلاه به سر نوزادان در تمامی ساعات روز می‌تواند مشکلات پوستی مانند خشکی، خارش یا قرمزی پوست کف سر، گوش‌ها و اطراف پیشانی را برای آنها به همراه داشته باشد.
راه‌حل: در محیط‌های بسته مثل فضای خانه، پوشاندن کلاه به سر نوزادان به‌هیچ‌وجه ضرورت ندارد. اگر نوزاد شما به اگزما مبتلا باشد، پوشاندن کلاه‌های پشمی یا کاموایی به سر او می‌تواند باعث بدتر شدن شرایط پوستی او شود. بهتر است که در صورت نیاز به استفاده از کلاه در فضای آزاد، از کلاه‌هایی کمک بگیرید که جنس داخلی آنها از نخ یا پنبه با رنگ روشن است. به‌طور کلی، تماس هر نوع کلاه زبر و پشمی با پوست صورت، سر و گوش نوزادان، عاملی برای تحریک پوست آنها خواهد بود. /هفته نامه سلامت

متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: