کد خبر: ۳۳۶۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 20
حالا باید دورهمی‌ها و پذیرایی‌ها به عجیب‌ترین و گران‌ترین شیوه‌ ممکن باشد؛ از مهمانی‌های خانوادگی، جشن‌های تولد و مراسم ترحیم گرفته تا همایش‌های اداری و آموزشی و حتی جلسات دفاعیه دانشجویان به سفارش میزبان با پک‌های شرکت‌های خرد و کلان صنایع غذایی پذیرایی می‌شود.
شفا آنلاین>جامعه>دورهمی‌های دوستانه و پذیرایی از مهمان خوب و خوش بود  البته فقط تا همین اواخر که دقیق‌ترش می‌شود تا پیش از لاکچریزه شدن دورهمی‌ها و پذیرایی‌ها! بار تجملات و لوکس‌نمایی که بر مهمانی و میزبانی نشست، دورهمی‌ها از اصالت و خوشی خالی شده‌اند. در واقع به اسم پاره‌ای از مقتضیات و الزامات گریزناپذیر عصر مدرنیته، فرهنگ و سنت مهمان‌نوازی دستخوش تغییراتی نامتعارف، مصرف‌زده و غیرضرور شده است. در این شرایط فرقی هم نمی‌کند که مهمانی و دورهمی به چه بهانه و برای پذیرایی از چه تعداد مهمان در چه محیط و فضایی برگزار شود، چون به هر بهانه، برای هر تعداد مهمان از یک تا بیش از صدنفر و در هر محیط و فضای رسمی و غیررسمی، میزبان برخلاف گذشته که مرسوم بود به بهترین شیوه با توجه به توانایی خود ‌شأن مهمان، پذیرایی کند، حالا باید دورهمی‌ها و پذیرایی‌ها به عجیب‌ترین و گران‌ترین شیوه‌ ممکن باشد؛ از مهمانی‌های خانوادگی، جشن‌های تولد و مراسم ترحیم گرفته تا همایش‌های اداری و آموزشی و حتی جلسات دفاعیه دانشجویان به سفارش میزبان با پک‌های شرکت‌های خرد و کلان صنایع غذایی پذیرایی می‌شود.

 به سود مصرف‌گرایی
به گزارش شفا آنلاین:کافی ا‌ست با کلیدواژه پک‌های پذیرایی ساعتی را به جست‌وجو در فضای مجازی بپردازید؛ آن وقت است که لیستی بلندبالا از شرکت‌های   کوچک و  بزرگ تولید و عرضه‌کننده پک‌های پذیرایی مقابل دیدگان‌تان ظاهر می‌شود. گروه‌ها و شرکت‌هایی که در ابتدا قصد داشتند کسب‌وکار خانگی، محدود و متفاوتی برای درآمدزایی راه‌ بیندازند؛کسب‌وکاری که در ادامه به پدیده‌هایی مانند مصرف‌گرایی، مد و صنعت غذایی پیوست و به اشکال گوناگون فرصت بروز یافت. یکی از محافل و دورهمی‌هایی که در آنها از پک‌های پذیرایی با انواع و اقسام منوهای گران‌قیمت و کمیاب استفاده می‌شود، جلسات دفاعیه دانشجویان است؛ دانشجویانی که در کنار دغدغه‌های علمی خود باید از پس استرس و هزینه‌های پذیرایی این جلسه مهم، به نحو احسن و شایسته که آن نیز به گواه تکرار و تقلید اجتماعی، فقط با استفاده از پک‌های پذیرایی انباشته از نوشیدنی‌های ارگانیک وخوردنی‌های عجیب و غریب که در بیان نام‌شان دچار لکنت زبان می‌شویم، برآیند. «مرجان حاجی‌مرادی» به تازگی جلسه دفاعیه کارشناسی ارشد خود را پشت سر گذاشته است. او در این‌باره می‌گوید:« از صفت مهمان‌نوازی مشهور ایرانی‌ها به پذیرایی با پک‌هایی رسیده ایم که نه از روی صمیمت و محبت که به واسطه پول، برای جلب توجه، دیده و خاص شدن مهیا می‌شوند.  برای جلسه دفاع پایان‌نامه‌ام چون  نمی‌خواستم فرصتم بابت تدارکات پذیرایی مرسوم هدر رود با مبلغ 5میلیون تومان 50پک جعبه‌ای شامل 2نوع میوه فصل، یک ساندویچ لقمه‌ای و قوطی نوشابه از یکی از شرکت‌های صنایع غذایی معتبر تهیه کردم.»

پذیرایی لوکس‌تر، نمره بالاتر!
رویه پذیرایی در جلسات دفاعیه پایان‌نامه‌های دانشجویی به جایی رسیده است که گویی کمیت و کیفیت پذیرایی در این جلسات به اندازه محتوای علمی پایان‌نامه بر دریافت تأیید و نمره قبولی تأثیرگذار است. به همین‌خاطر در یک جهش صعودی و رادیکالی، خوردنی‌های معمولی پک‌ها و دیس‌های پذیرایی به خوردنی‌های خاص (فینگرفودهای ارگانیک، میوه‌های استوایی، دسرهای بین‌المللی) که بیشتر مناسب مهمانی‌های خصوصی با حضور مهمانانی از یک قشر و سطح همسان است، تبدیل شده است. در پی این متداول شدن، برخی دانشگاه‌ها ازجمله دانشگاه تهران، پذیرایی در جلسات دفاعیه را ممنوع اعلام کردند. «نازنین سراج» دانشجوی یکی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی می‌گوید:« این رسم هنوز در برخی دانشگاه‌ها به قوت و شدت خود باقی ا‌ست و هر روز هم ابعاد پیچیده‌تری به‌خود می‌گیرد، ابعادی پرهزینه و کاملا بی‌ارتباط با فضای علمی و آموزشی دانشگاه که متأسفانه از سوی برخی دانشجویان و گاه حتی استادان مورد استقبال قرار می‌گیرد. همین چند وقت پیش یکی از دانشجویان برای پذیرایی از مهمانان جلسه دفاعیه خود از پک‌های فوق لاکچری استفاده کرده بود که بعضی از دوستان با آن پک‌ها به طنز، سلفی می‌گرفتند.»

پک‌ شخصی‌سازی شده!
با پک‌های پذیرایی که منوهای‌شان قابلیت شخصی‌سازی دارند، در گفت‌وگوی تلفنی با مدیر داخلی یکی از شرکت‌های تشریفات در پذیرایی آشنا می‌شویم. این مدیر داخلی که تضمین کیفی محصولات و خدمات‌شان را به علت به کارگیری نیروهای متخصص از کارشناس صنایع غذایی و فوداستایلیست گرفته تا کارشناس طعم‌ساز می‌داند در توضیح بیشتر می‌گوید:« پک‌های پذیرایی باکسی، جعبه‌ای، پرسی و کیسه پارچه‌ای ما شامل خوراکی‌های ساده از میوه و کیک‌های شرکتی یا خانگی گرفته تا میوه‌های استوایی، خشک، خشکبار، لقمه‌پیچ‌هایی با انواع گوشت، فینگرفودهای پروتئینی و البته انواع مختلفی از نوشیدنی‌ها می‌شود. در ضمن شما می‌توانید طبق بودجه و سلیقه خود، منوی پک‌ها را ارتقا دهید و شخصی‌سازی کنید.  برای همه نوع مراسم مانند جشن‌های تعیین جنسیت نوزاد، تولد، دندانی، پوشک، تکلیف، فارغ‌التحصیلی، دفاعیه پایان‌نامه، خواستگاری، بله‌برون، عقدکنان، سالگردها، ترحیم و یادبود، همایش‌های اداری، نشست‌های تخصصی، هر مهمانی و دورهمی مناسبتی مانند شب یلدا تا روضه‌ها خانگی، پک پذیرایی ویژه داریم که قیمت‌های‌شان هم از 100تا 900هزار تومان تعیین شده است.»

تقابل پذیرایی‌های لاکچری با ماهیت مراسم ترحیم
 ترحیم و یادبود نیز ازجمله مراسمی است که این روزها میزبانان برای کیفیت‌بخشی هر چه تمام‌تر‌ به آنها، از پک‌های پذیرایی معمولی تا لاکچری استفاده می‌کنند. «عباس خضری» از کسبه قدیمی محله شهرک غرب تهران می‌گوید:« لاکچری‌بازی بعضی از نوکیسه‌ها حتی به مساجد هم رسیده است! در مراسم ترحیمی که در برخی از این مساجد معروف برگزار می‌شود مهمانان با پک‌هایی به رنگ سیاه که داخل‌شان پر شده از میوه‌های خارج از فصل، دسرهایی با اسامی عجیب و نوشیدنی‌هایی با طعم‌های شگفت‌انگیز که شاید بتوان یک‌بار از سر خوش‌شانسی در کافه‌ها و رستوران‌های آنچنانی پیدا ‌کرد، پذیرایی می‌شوند. جالب اینکه ماهیت مراسم ترحیم و یابود، چیزی غیراز این لاکچری‌بازی‌هاست!»‌
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: