کد خبر: ۳۳۶۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 20
فرامرز اختراعی گفت: اخیراخوشبختانه تعداد اقلامی که به عنوان ماده موثره دارویی تولید می‌کردیم از حدود ۴۳۰ قلم در۲ سال اخیر به ۵۲۱ قلم رساندیم.

شفا آنلاین>سلامت>رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد شیمیایی و دارویی گفت: این وعده را می‌دهیم اگر صادرات را باز کنند البته نه فقط با شعار "بلکه همین وعده وزیر بهداشت برای اجازه ۲۰ درصد تولیدات" خواهیم دید تراز تجارتی دارو را جابجا می‌کنیم تا به صنعت ارز آور به جای صنعت مصرف کننده تبدیل شویم، حدود ۷۲ از نیاز‌های مواد موثره دارویی را در داخل کشور تولید می‌کنیم که با اقلام جدید به تولید رسیده لازم است که دوباره بر اساس آمار جدید محاسبه کنیم و فکر می‌کنم بالاتر رفته باشد.

به گزارش شفا آنلاین:فرامرز اختراعی گفت: اخیراخوشبختانه تعداد اقلامی که به عنوان ماده موثره دارویی تولید می‌کردیم از حدود ۴۳۰ قلم در۲ سال اخیر به ۵۲۱ قلم رساندیم. از جهت فنی نیز به مراحل خوبی رسیدیم و در حال حاضر ۴ قلم را از مراحل پایه که تولیدات پتروشیمی ماست شروع به تولید می‌کنیم که ارزش افزوده خوبی دارد. امید وار هستیم که به عنوان یک شرکت و کشور مرجع برای تولیدات گران قیمت شیمیایی مطرح شویم و بتوانیم جایگاه واقعی کشور را پیدا کنیم، دارویی در جهان برای بیماران SMA ساخته نشده و این داروهایی که وجود دارد در بیشتر کشورهای پیشرفته مصرف نمی‌شود، بلکه باید از این بیماران حمایت‌های طب فیزیکی و توانبخشی صورت گیرد.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد شیمیایی، دارویی و بسته بندی دارویی در خصوص وجود مشکل در مسیر استفاده از پتروشیمی در تولید دارو گفت: مشکل خاصی نداریم، با توجه به اینکه همکاری خوبی اخیرا با مسئولان پتروشیمی داشتیم برقرار شده و بخش پایین دستی پتروشیمی همکاری مستمری با ما دارند، امیدواریم از این امکانات به سرعت استفاده کنیم و بزودی شاهد واحد‌های جدیدی باشیم. الان مشکلی با پتروشیمی نداریم و فقط وعده‌ای از سوی وزارت صمت داریم تا صنایع دارویی نیز جزو کالا‌های استراتژیک منظور کنند تا به جای اینکه از طریق بورس مواد پایه را تهیه کنیم که مقداری گرانتر باشد و در اولویت نباشیم، از همان سهمیه‌های پتروشیمی برای ما نیز قائل باشند.

وی افزود: چون مصرف ما خیلی کم است و قیمت مطلوبتر می‌شود و کالا ارزش افزوده بهتری خواهد داشت و همین که مهیا‌تر می‌شود. اگر این مقوله کالای استراتژیک تصویب شود فکر می‌کنم انتظاری از صنعت تا این حد که پتروشیمی دارد، داشته باشیم، صادرات برای ما کاملا مهیا است، البته محدودیت‌هایی از سازمان غذا و دارو وجود دارد که ظاهرا وزیر بهداشت وعده داده که هر شرکتی می‌تواند ۲۰ درصد تولیدات خود را بدون نیاز به مجوز‌های صادراتی صادر کند، اگر این ایجاد شود مطمئنم ظرفیت‌ها را طوری تنظیم می‌کنیم که هیچ وقت نگرانی در خصوص تامین نیاز‌های داخلی وجود نداشته باشد، در شرایط کرونا نیز هیچ وقت در کالا‌هایی که مواد موثره‌اش داخلی بود دچار کمبود نشدیم.

اختراعی ادامه داد: این وعده را می‌دهیم اگر صادرات را باز کنند البته نه فقط با شعار "بلکه همین وعده وزیر بهداشت برای اجازه ۲۰ درصد تولیدات" خواهیم دید تراز تجارتی دارو را جابجا می‌کنیم تا به صنعت ارز آور به جای صنعت مصرف کننده تبدیل شویم، حدود ۷۲ از نیاز‌های مواد موثره دارویی را در داخل کشور تولید می‌کنیم که با اقلام جدید به تولید رسیده لازم است که دوباره بر اساس آمار جدید محاسبه کنیم و فکر می‌کنم بالاتر رفته باشد. سالانه ۶۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی داریم در مجموع حدود ۱۰۰ میلیون دلار صنعت دارو صادرات دارد که خیلی کم است، در خصوص مواد اولیه دارو‌های خاص نیز بسیاری اقلام تولیدی ما در خصوص بیماران صعب العلاج است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد شیمیایی، دارویی و بسته بندی دارویی در خصوص بیماران اس ام‌ای گفت: دارویی در جهان برای این بیماران ساخته نشده و این دارو‌هایی که وجود دارد در بیشتر کشور‌های پیشرفته مصرف نمی‌شود بلکه از طریق حمایت‌های طب فیزیکی و توانبخشی مورد حمایت قرار می‌گیرد. متاسفانه دارویی که وجود دارند دارو‌های بی اثری هستند و مقالات علمی در این خصوص وجود دارد، جای تاسف دارد که خانواده‌های این بیماران را تحریک می‌کنند، واقعا این دارو‌ها اثر بخشی ندارد بلکه تمام مقالات علمی بین‌المللی بر این قضیه اتفاق نظر دارند که ایمن دارو‌های اثر بخشی ندارد و حمایت از این بیماران باید با امکانات طب فیزیکی و ورزشی و فیزیوتراپی باشد و اثر بخشی بیشتری دارد.

وی اضافه کرد: سه گروه بیمار هستند که برخی دوره کوتاهی زندگی می‌کنند، برخی تا دوره جوانی و برخی سنین طولانی‌تر‌ی دارند، اما بیماری است که متاسفانه دارویی برای درمان این بیماران تاکنون در هیج جای دنیا ساخته نشده و ما نیز مقالاتی در این خصوص منتشر کردیم، به طوری که کشور‌های رفرنس دارو مثل انگلیس، آلمان، کاناداد و فرانسه هیچ کدام این دارو‌ها را موثر ندانسته و حتی برخی این دارو‌ها را زیانبار اعلام کردند، به خانواده‌های این بیماران توصیه می‌کنم عمدتا به دنبال افزایش توان حرکتی از طریق طب فیزیک و توانبخشی باشند و بیشتر روی سبک زندگی مناسب بیماران خود سرمایه گذاری کنند و دولت نیز در این خصوص امکانات خود را مصروف کند تا کار مفیدی برای این بیماران در نظر گرفته شود.

اختراعی در پایان در خصوص فروش دارو به صورت آنلاین گفت: به هر شکل تکنولوژی روز در حال تغییر و تحول است و طبیعتا دارو‌های او تی سی و مکمل‌ها، چون نیازی به تجویز ندارد از این طریق در اختیار مصرف کننده قرار گیرد، اما اینکه آیا مصرف دارو را از حد مصرف دارو خارج نکند و سوء استفاده بنگاه‌های دارویی و توزیع را وارد نظام دارویی نکند، باید مورد مطالعه بیشتری قرار گیرد چون دارو با کالا‌های دیگر تفاوت دارد اما تکنولوژی در حال تغییر است و باید بتوانیم بهترین راه را از طریق کارشناسان ابداع کنیم. / فانا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: