کد خبر: ۳۳۶۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 18
آیا باید از مهمانانم بخواهم که کفش‌‌‌های خود را جلوی درب در بیاورند، به‌‌‌خصوص اگر گردهمایی یک مهمانی با لباس نیمه‌رسمی یا لباس رسمی باشد، یا اگر مهمان یک فرد خوش‌لباس و شیفته کفش‌های گران‌قیمت خود است اجازه دهیم با کفش وارد خانه‌مان شود؟
شفا آنلاین>سلامت>مهمانی‌‌‌های خانگی در دوران تعطیلات در حال حاضر در تقویم بسیاری از افراد وجود دارد و میزبان‌‌‌های آگاه به میکروب‌‌‌ها با این چالش مواجه هستند: آیا باید از مهمانانم بخواهم که کفش‌‌‌های خود را جلوی درب در بیاورند، به‌‌‌خصوص اگر گردهمایی یک مهمانی با لباس نیمه‌رسمی یا لباس رسمی باشد، یا اگر مهمان یک فرد خوش‌لباس و شیفته کفش‌های گران‌قیمت خود است اجازه دهیم با کفش وارد خانه‌مان شود؟

به گزارش شفا آنلاین:این سوال اساسی و بحث در مورد کفش و سلامتی از گذشته تاکنون همچنان پابرجاست: آیا شواهد قابل‌توجهی وجود دارد که در‌آوردن ‌‌‌کفش انتشار میکروب در خانه را متوقف می‌کند؟ گابریل فیلیپلی، استاد بخش علوم زمین در دانشگاه ایندیانا و مدیر اجرایی موسسه تاب‌آوری محیطی دانشگاه ایندیانا می‌گوید: مطمئنا این طور است. او می‌گوید: ما می‌توانیم انواع باکتری‌‌‌ها را ردیابی کنیم، اما مطمئنا یکی از مواردی که بیشتر نگران آنها هستیم، باکتری E. coli است که باعث گرفتگی شدید شکم، اسهال خونی و استفراغ می‌شود. مطالعاتی وجود دارد که وقتی کف کفش‌‌‌ها را سواب آزمایشگاهی می‌‌‌کشند چیزی حدود ۹۹‌درصد کفش‌‌‌ها دارای مواد آلوده مدفوع هستند.

فلزات سنگین و...

جیل لیت، استاد مطالعات زیست محیطی در دانشگاه کلرادو که در حال حاضر به عنوان محقق ارشد در موسسه بارسلونا برای سلامت جهانی مشغول به کار است، گفت: با این حال، باکتری‌ها تنها خطری نیستند که همراه با گرد و غبار و خاک اطراف خانه‌های روستایی و شهری، باغ‌ها و پارک‌ها در کفش‌ها وجود دارند. او افزود: مطالعات نشان داده‌‌‌اند که در مناطق شهری که خانه‌‌‌های قدیمی‌‌‌تر وجود دارد، سرب موجود در گرد و غبار را می‌توان روی سطح کفش‌‌‌ها به داخل خانه ردیابی کرد. مطالعات دیگر نشان داده‌‌‌اند که می‌توانید بقایای آفت‌‌‌کش‌‌‌ها را از باغ‌‌‌ها از طریق کفش وارد خانه کنید. لیت اضافه کرد که فلزات سنگین مانند سرب و مس و روی در خاک پارک‌‌‌ها و خیابان‌‌‌های شهری از چند دهه آلودگی به داخل کفش‌ها نفوذ می‌کنند، در حالی که سطوح آفت‌‌‌کش‌‌‌ها می‌تواند در مناطق کشاورزی روستایی بالا باشد.

به گفته کارشناسان، خانه‌‌‌هایی که قبل از سال ۱۹۷۸ ساخته شده‌‌‌اند، احتمالا حاوی رنگ‌‌‌های سربی هستند که می‌توانند تراشه ایجاد کنند و به گرد و غبار خطرناک تبدیل شوند. سطح ایمنی در مقابل آلودگی سربی برای همه سنین وجود ندارد، اما کودکان به دلیل جثه کوچک و نزدیکی به آلاینده‌‌‌ها در هنگام خزیدن، غلتیدن و بازی روی کف خانه، به‌‌‌ویژه در برابر اثرات سمی فلزات سنگین و آفت‌‌‌کش‌‌‌ها آسیب‌‌‌پذیر هستند. لیت می‌گوید: برای بچه‌‌‌های کوچک، دست به دهان بردن یکی از راه‌‌‌های اصلی قرار گرفتن کودکان در معرض مواد سمی و عوامل بیماری‌‌‌های عفونی است.

ابتدا تی‌‌‌کشی با دستمال مرطوب

کارشناسان می‌گویند قبل از اینکه از مردم بخواهید کفش‌های خود را در‌بیاورند، مطمئن شوید که خانه تا حد امکان عاری از گرد و غبار باشد. هرگز ابتدا با جارو دستی یا جارو برقی، جارو نکشید، زیرا این کار فقط تمام سموم را تحریک می‌کند و آنها را به هوا منتقل می‌کند. درعوض، تی خیس بکشید یا اسپری بزنید. لیت گفت: هر چقدر هم که ممکن است اضافه کردن آب به کثیفی غیرمعمول باشد، در واقع بهترین راه برای حذف سموم است. فیلیپلی می‌گوید که در مورد هر سطح افقی این موضوع صدق می‌کند، اما از گردگیری با پر دوری کنید.

تمیز کردن منظم سطوح افقی را با یک پارچه مرطوب انجام دهید، مانند طاقچه‌ها، میزها، میزهای ناهارخوری، کف صندلی و سایر مبلمان علاوه بر کف آپارتمان. اگر در خانه‌‌‌ای قدیمی با رنگ سرب یا منطقه‌‌‌ای با سطوح بالای سرب در بیرون از خانه زندگی می‌‌‌کنید، از روش «سه سطل» استفاده کنید. یک سطل را با محلول تمیزکننده همه‌منظوره، دیگری برای شست‌وشو و یک سطل خالی آماده کنید. فیلیپلی گفت: بعضی از مردم از محلول بسیار ضعیف سرکه در آب شست‌وشوی خود استفاده می‌کنند که بسیار خوب عمل می‌کند. برخی ضدعفونی‌‌‌کننده‌‌‌های فوق‌‌‌العاده در بازار وجود دارد، اما گرچه پاک‌‌‌کننده‌‌‌ها واقعا در کشتن باکتری‌‌‌ها خوب عمل می‌کنند، معمولا برای ما به عنوان انسان به دلیل بوی خیلی تند مناسب نیستند.

تی خود را به محلول تمیز‌کننده آغشته کنید، آب اضافی آن را در سطل خالی بریزید و از دورترین نقطه از در، شروع به تمیز کردن کنید. به سمت در حرکت کنید و در حین حرکت از آب تمیز به عنوان شست‌وشو استفاده کنید. وقتی آب آلوده شد آن را به داخل توالت بریزید و هیچ‌گاه آن را بیرون از خانه نریزید. لیت می‌‌‌گوید: بیشترین غلظت میکروب‌‌‌ها در مسیر ورود به داخل است و با حرکت در فواصل بیشتر از این ناحیه، سطح آن کاهش می‌‌‌یابد. فرش نیز گرد و غبار زیادی را در خود نگه می‌دارد. نواحی فرش‌شده را باید با دستگاهی که دارای بازده بالا برای جذب ذرات معلق، یا فیلتر HEPA است‌، نه جاروبرقی بدون کیسه، جارو زد و پس از اتمام کار، کیسه یا فیلتر را در سطل زباله بیرون بیندازید.

بدون کفش وارد خانه شوید

فیلیپلی گفت: درآوردن کفش‌‌‌ها جلوی در‌ خانه ممکن است بهترین راه برای محدود کردن میکروب‌‌‌ها و گرد و غبار سمی باشد، اما این به آن معنا نیست که نباید به راحتی مهمانان خود فکر کنید. تهیه دمپایی یا جوراب‌های قابل شست‌وشو می‌تواند یک حرکت متفکرانه باشد. باکتری C. Diffیک باکتری است که باعث اسهال و التهاب روده بزرگ می‌شود. هر ساله ۲۲۳هزار و ۹۰۰ مورد عفونت و ۱۲۸۰۰ مرگ ناشی از این باکتری وجود دارد. این پاتوژن به عنوان یکی از پنج تهدید فوری CDC برای مقاومت آنتی بیوتیکی ذکر شده است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: من دوست ندارم با پاهای برهنه در داخل خانه راه بروم، بنابراین این راه‌حل من است. من چند دمپایی داخل در ورودی خانه‌ام دارم، بسیاری از فرهنگ‌های دیگر نیز این کار را انجام می‌دهند. به هر خانه آسیایی یا حتی خاورمیانه‌ای بروید، می‌بینید که اغلب داخل خانه چند دمپایی قابل شست‌وشو وجود دارد که قرار است کفش‌‌‌هایت را در آنجا در‌بیاوری و دمپایی‌‌‌ها را برداری و بپوشی و این بهترین کار است./دنیای اقتصاد


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: