کد خبر: ۳۳۶۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 15
جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا توضیحاتی را درباره نحوه دریافت یک روزه گواهینامه رانندگی ارائه کرد و به برخی از پرسش‌های مخاطبان ایسنا درباره گواهینامه موتورسیکلت پاسخ داد.
شفا آنلاین>عمومی>آمارهای رسمی که از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا اعلام شده، حاکی از آن است که از حدود ۱۳ میلیون موتورسیکلت در کشورمان، ۶.۸ میلیون دستگاه موتورسیکلت توسط راکبانی هدایت می‌شود که فاقد گواهینامه موتورسیکلت هستند. همین نداشتن گواهینامه نیز مشکلات بسیاری را برای این افراد در پی خواهد داشت که از جمله مهم‌ترین آنها شناخته شدن به عنوان مقصر در تصادفات، عدم قرارگرفتن در پوشش‌های بیمه‌ای به هنگام تصادف و ... است. از طرفی تمامی این افراد برای قوانین و مقررات کشورمان، به دلیل رانندگی بدون گواهینامه مرتکب عمل مجرمانه‌ای شده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین:آمار بالای موتورسواران بدون گواهینامه و تمایل اندک این افراد برای دریافت گواهینامه سبب شد تا پلیس طرحی جدید را برای ساماندهی این افراد آغاز کند. طرحی که با آسیب‌شناسی دلایل بی‌رغبتی موتورسواران به اخذ گواهینامه به اجرا درآمد. براساس آسیب‌شناسی انجام شده، زمان‌بر بودن فرآیند دریافت گواهینامه و همچنین هزینه بالای آن دو عامل مهم برای عدم تمایل به دریافت گواهینامه موتورسیکلت بود. از طرف دیگر عمده افرادی که تمایلی به دریافت گواهینامه موتور نداشتند، از این وسیله برای امرار معاش و کسب درآمد استفاده کرده و به عبارتی بیشتر در معرض آسیب‌های ناشی از آن و پیامدهای نداشتن گواهینامه قرار داشتند.

تمام آنچه که باید درباره گواهینامه آسان موتورسیکلت بدانید/ آیا موتوربرقی هم گواهینامه می‌خواهد؟
سردار سید تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور فراجا

در نهایت طرح اعطای یک روزه گواهینامه به افراد دارای موتورسیکلت کلید خورد و به مرور در شهرها و استان‌های بیشتری به اجرا درآمد. سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا در گفت‌وگو با ایسنا به این موارد پاسخ داده است. او همچنین به پرتکرارترین پرسش‌های مخاطبان ایسنا در بخش نظرات اخبار مرتبط با گواهینامه آسان موتورسیکلت منتشر شده بود، پاسخ داده است.

حسینی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از موتورسیکلت سواران در کشورمان فاقد گواهینامه هستند، گفت: این موضوع می‌تواند مشکلات عدیده را برای خود این افراد و طرف تصادف ایجاد کند. بررسی که انجام دادیم متوجه شدیم فرآیند صدور گواهینامه و هزینه‌های جانبی کمی کار را سخت کرده بود در همین راستا نیز با تدبیر ریاست پلیس راهور .از ابتدای امسال سازوکاری تعریف شد تا افرادی که مالک موتورسیکلت هستند بتوانند با یک فرآیند آسان‌تر و صرف هزینه کمتر گواهینامه بگیرند. در حال حاضر این طرح در ۱۲۲ شهرستان و ۲۲ استان در حال اجراست.

گواهینامه آسان در کدام استان‌ها اجرا می‌شود؟

وی ادامه داد: در حال حاضر طرح گواهینامه آسان موتورسیکلت در استان‌های سمنان و آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل و کردستان و تهران و کرمانشاه و همدان و قم و قزوین و البرز مرکزی و گلستان و گیلان و زنجان و ایلام و کردستان و خراسان شمالی و خراسان رضوی و خراسان جنوبی و هرمزگان و بوشهر اجرا می‌شود.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا ادامه داد:‌ تلاش ما بر این است که با تهیه امکانات و تجهیزات مورد نیاز این طرح به زودی در تمامی استان‌ها و تمامی شهرستان‌های کشور اجرا شود. البته بر اجرای آن نظارت ویژه‌ای داریم و مراحل و فرآیندها باید به درستی طی شود. از این آموزشگاه‌ها باید استانداردهای ما را داشته باشند.

چگونه می‌توان برای دریافت گواهینامه یک روزه موتورسیکلت اقدام کرد؟

حسینی در پاسخ به این پرسش که چگونه باید برای دریافت یک روزه گواهینامه موتور اقدام کرد گفت:‌ گام اول این است که فرد متقاضی بالای ۱۸ سال سن داشته و موتورسیکلت به نامش باشد. پس از آن باید به وبسایت iranianmotorco.ir مراجعه کرده و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. البته ساکنان تهران باید حتما کدپستی تهران داشته باشند در غیر این صورت نمی توانند ثبت نام کنند. پس از آن سامانه زمان و محل مراجعه را به متقاضی اعلام می‌کند. در تمام مراحل مراجعه حضور همراه داشتن کارت ملی مساله مهمی است.

آیا واقعا صدور گواهینامه موتور یک روزه است؟‌

حسینی درباره اینکه آیا واقعا فرآیند درخواست گواهینامه یک روزه است، یا خیر گفت: وقتی می‌گوییم گواهینامه یک روزه، یعنی فرد قادر به قبول شدن در مراحل آزمون باشد و پرونده‌اش هم تکمیل باشد. از لحظه‌ای که متقاضی در آزمون عملی قبول شود و مدارک را هم به همان شکل و شیوه سیستمی تکمیل کند، ما هم در همان روز برایش گواهینامه را صادر و از طریق آدرس پستی برایش ارسال می‌کنیم. خب حالا اگر فردی اصلا مهارت موتورسواری نداشته یا نقص مدرک داشته باشد، به این فرد که نمی‌توان یک روزه گواهینامه داد.

وی ادامه داد:‌ به عبارت بهتر اگر فردی بگوید من آیین‌نامه را بلد هستم و رانندگی با موتورسیکلت را هم بلدم، می‌تواند از یک صبح تا ظهر گواهینامه موتورسیکلت را دریافت کند.

هزینه‌ها دریافت گواهینامه یک روزه موتور چقدر است؟

جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا درباره هزینه دریافت گواهینامه یک روزه نیز گفت: هزینه این طرح بیشتر از پنجاه درصد ارزان‌تر از حالت عادی تقاضای گواهینامه موتور سیکلت است.

آیا به شکل قدیمی هم می‌توان گواهینامه موتورسیکلت گرفت؟

حسینی درباره اینکه آیا به همان روش قدیم نیز می‌توان گواهینامه موتور دریافت کرد یا خیر نیز به ایسنا گفت: روش قدیمی همچنان وجود دارد و اتفاقا افراد فاقد موتورسیکلت باید با همان روش برای دریافت گواهینامه اقدام کنند. افرادی که دارای موتورسیکلت باشند هم می‌توانند با همان روش قدیمی و چند روزه نسبت به دریافت گواهینامه اقدام کنند.

آیا موتورهای برقی هم نیازمند دریافت گواهینامه است؟

وی درباره اینکه گفته‌ می‌شود، موتورهای برقی نیازی به دریافت گواهینامه ندارد نیز اظهارکرد:‌ چنین ادعاهایی کذب است. هر نوع وسیله نقلیه موتوری زمینی نیازمند گواهینامه است. حالا اگر سوخت این موتورسیکلت گازوئیل و بنزین باشد یا هیبرید و برق فرقی در اصل موضوع که الزام رانندگی با گواهینامه است، ایجاد نمی‌کند. بنابراین اینکه برخی بگویند چون موتور برقی است یا چون کلاچ ندارد و نباید گواهینامه گرفت، حرف غلطی است.  کسی نمی‌تواند بدون داشتن گواهینامه با هیچ نوع وسیله نقلیه موتوری زمینی رانندگی کند.

آیا کارت جدیدی برای گواهینامه موتورسیکلت صادر می‌شود؟

حسینی درباره اینکه آیا کارت جدیدی برای گواهینامه موتورسیکلت صادر می‌شود یا خیر نیز گفت: تجمیع گواهینامه سال‌هاست که انجام شده و درپشت گواهینامه وسایل نقلیه مجازی که فرد مجوز رانندگی با آن را گرفته باشد، قید شده است. اگر فردی گواهینامه موتور را دریافت کند، اطلاعات جدید آن در پشت کارت گواهینامه‌اش درج خواهد شد و این طور نیست که دو گواهینامه کارتی یکی برای خودرو و یکی برای موتور داشته باشد. تمام گواهینامه‌ تجمیع شده است.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار نفر با همین شیوه گواهینامه موتورسیکلت را یک روزه دریافت کرده‌اند، گفت: در پایان مراحل از متقاضیان نظر خواهی می‌شود و جالب است بدانید که بیش از ۸۰ درصد شرکت‌کنندگان از این طرح راضی بوده و بالغ بر ۶۰ درصد از این افراد نیز آن را بسیار عالی توصیف کرده‌اند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: