شفا آنلاین>سلامت>رئیس اداره نظارت، ارزیابی و ثبت مکملهای تغذیهای، ورزشی و انرژیزا
سازمان غذا و دارو با اشاره به ممنوعیت فروش و تجویز مکملهای غذایی در
باشگاهها، در عین حال درباره بخشنامه جدید فروش مکملهای غذایی از طریق
فضای مجازی توضیح داد.
به گزارش شفا آنلاین:سمیه طاهری کاشانی ضمن اشاره به اینکه در دوسال گذشته
هیچگونه فرآورده مکمل وارد کشور نشده است گفت: به طور خاص محصولات نهایی
در این حوزه وارد کشور نمیشوند و بیش از ۹۹ درصد از واردات به مواد
اولیه محدود میشود؛ این محصولات در داخل کشور مورد آزمایش قرار
میگیرند، برچسبزنی و بستهبندی شده و به بازار عرضه میشوند.
رئیس
اداره نظارت، ارزیابی و ثبت مکملهای تغذیهای، ورزشی و انرژیزا سازمان
غذا و دارو ادامه داد: طی سال گذشته اداره مکمل نزدیک به ۳ هزار و ۵۰۰ IRC
برای شرکتهای مختلف تمدید و صادر کرده است، وقتی شرکت یا کارخانهای قصد
دارد نمایندگی یک شرکت خارجی را دریافت کند و محصول آن شرکت را بهصورت تحت
لیسانس تولید کند، نیاز به گواهی تحت عنوان FSC دارد که مشخص شود محصول در
آن کشور مجوز فروش دارد.
رئیس اداره نظارت، ارزیابی و ثبت مکملهای
تغذیهای، ورزشی و انرژیزا سازمان غذا و دارو در خصوص بخشنامه جدید فروش
مکملهای غذایی گفت: در این بخشنامه تاکید شده است که خرید، فروش و عرضه
مکملهای غذایی از طریق فضای مجازی دو شرط دارد؛ در ابتدا مجوزهای آن باید
از سازمان غذا و دارو دریافت شود. برخی دیگر از مجوزها هم باید از مرکز
توسعه تجارت الکترونیک دریافت شود، نظارت بر فروشگاههای اینترنتی عرضه
کننده انواع مکمل ها، برعهده دانشگاه ناظر و معاونت غذا و داروی آن استانی
است که انبار فروش در آن قرار دارد.
طاهری کاشانی با اشاره به
اینکه هنگام مراجعه به عطاریها باید به پروانه کسب آنها توجه کرد گفت:
عطاریها صرفا مجازند که عصاره، روغنهای اصل و برخی عرقیات را به مشتریان
عرضه کنند؛ به همین جهت مردم باید توجه کنند که شرححال نویسی، تجویز دارو،
مشاوره و مواردی چون ماساژدرمانی و طب سوزنی، غیرقانونی در این مراکز
هستند. تجویز دارو، مشاوره دارویی و شرححالگیری تنها توسط پزشک و داروساز
صورت میگیرد.
رئیس اداره نظارت، ارزیابی و ثبت
مکملهای تغذیهای، ورزشی و انرژیزا سازمان غذا و دارو در پایان ضمن تأکید
به ممنوعیت تجویز، تزریق و توزیع مکملهای ترکیبی توسط مربیان باشگاهها،
گفت: مربیان تحت هیچ شرایطی حق عرضه پودرهای بدنسازی در باشگاهها را
ندارند و فقط میتوانند محصولات را معرفی کنند، تنها محل عرضه مکملهای
ورزشی، داروخانهها هستند. / ایسنا