کد خبر: ۳۳۶۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 13
رئیس اداره نظارت، ارزیابی و ثبت مکمل‌های تغذیه‌ای، ورزشی و انرژی‌زا سازمان غذا و دارو در خصوص بخشنامه‌ جدید فروش مکمل‌های غذایی گفت: در این بخشنامه‌ تاکید شده است که خرید، فروش و عرضه مکمل‌های غذایی از طریق فضای مجازی دو شرط دارد

شفا آنلاین>سلامت>رئیس اداره نظارت، ارزیابی و ثبت مکمل‌های تغذیه‌ای، ورزشی و انرژی‌زا سازمان غذا و دارو با اشاره به ممنوعیت فروش و تجویز مکمل‌های غذایی در باشگاه‌ها، در عین حال درباره بخشنامه‌ جدید فروش مکمل‌های غذایی از طریق فضای مجازی توضیح داد.

به گزارش شفا آنلاین:سمیه طاهری‌ کاشانی ضمن اشاره به اینکه در دوسال گذشته هیچگونه فرآورده مکمل وارد کشور نشده است گفت: به‌‍ طور خاص محصولات نهایی در این حوزه وارد کشور نمی‌شوند و بیش از ۹۹ درصد از واردات به مواد اولیه‌‍‌ محدود می‌شود؛ این محصولات در داخل کشور مورد آزمایش قرار می‌گیرند، برچسب‌زنی و بسته‌بندی شده و به بازار عرضه می‌شوند.

رئیس اداره نظارت، ارزیابی و ثبت مکمل‌های تغذیه‌ای، ورزشی و انرژی‌زا سازمان غذا و دارو ادامه داد: طی سال گذشته اداره مکمل نزدیک به ۳ هزار و ۵۰۰ IRC برای شرکت‌های مختلف تمدید و صادر کرده است، وقتی شرکت یا کارخانه‌ای قصد دارد نمایندگی یک شرکت خارجی را دریافت کند و محصول آن شرکت را به‌صورت تحت لیسانس تولید کند، نیاز به گواهی تحت عنوان FSC دارد که مشخص شود محصول در آن کشور مجوز فروش دارد.

رئیس اداره نظارت، ارزیابی و ثبت مکمل‌های تغذیه‌ای، ورزشی و انرژی‌زا سازمان غذا و دارو در خصوص بخشنامه‌ جدید فروش مکمل‌های غذایی گفت: در این بخشنامه‌ تاکید شده است که خرید، فروش و عرضه مکمل‌های غذایی از طریق فضای مجازی دو شرط دارد؛ در ابتدا مجوزهای آن باید از سازمان غذا و دارو دریافت شود. برخی دیگر از مجوزها هم باید از مرکز توسعه تجارت الکترونیک دریافت شود، نظارت بر فروشگاه‌های اینترنتی عرضه کننده انواع مکمل ها، برعهده دانشگاه ناظر و معاونت غذا و داروی آن استانی است که انبار فروش در آن قرار دارد.

طاهری کاشانی با اشاره به اینکه هنگام مراجعه به عطاری‌ها باید به پروانه کسب آن‌ها توجه کرد گفت: عطاری‌ها صرفا مجازند که عصاره، روغن‌های اصل و برخی عرقیات را به مشتریان عرضه کنند؛ به همین جهت مردم باید توجه کنند که شرح‌حال نویسی، تجویز دارو، مشاوره و مواردی چون ماساژدرمانی و طب سوزنی، غیرقانونی در این مراکز هستند. تجویز دارو، مشاوره دارویی و شرح‌حال‌گیری تنها توسط پزشک و داروساز صورت می‌گیرد.

رئیس اداره نظارت، ارزیابی و ثبت مکمل‌های تغذیه‌ای، ورزشی و انرژی‌زا سازمان غذا و دارو در پایان ضمن تأکید به ممنوعیت تجویز، تزریق و توزیع مکمل‌های ترکیبی توسط مربیان باشگاه‌ها، گفت: مربیان تحت هیچ شرایطی حق عرضه پودرهای بدن‌سازی در باشگاه‌ها را ندارند و فقط می‌توانند محصولات را معرفی کنند، تنها محل عرضه مکمل‌های ورزشی، داروخانه‎‌ها هستند. / ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: