کد خبر: ۳۳۶۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 11
دخالت آرایشگاه‌ها در امور پزشکی و زیبایی جرم است، اما فعالیت آرایشگرها در خدمات زیبایی همچنان ادامه دارد
شفا آنلاین>سلامت>داستان پزشکی کردن آرایشگرها، اتفاق جدیدی نیست اما ادامه‌دار بودن دخالت‌های آنها در این امور نشان می‌دهد که اقدامات قانونی در این‌باره چندان جوابگو نبوده است. 
به گزارش شفا آنلاین:پیش‌ترها مراکز آرایشگاهی فعالیت‌های‌شان تنها آرایش و پیرایش بود اما حالا چند سالی است رنگ و لعاب فعالیت‌شان تغییر کرده و پا در امور پزشکی کرده‌اند. آنها با تبلیغات گسترده در فضای مجازی انواع و اقسام خدمات زیبایی را که باید تنها از سوی پزشک یا با نظارت پزشک متخصص انجام شود، ارائه می‌کنند. دیروز (یکشنبه)محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات در نشستی خبری اعلام کرد:«گزارش‌هایی در برخی آرایشگاه‌های زنانه داشتیم که به دخالت پزشکی می‌پردازند که تخلف است و وصف مجرمانه پیدا می‌کند و در برخی مواقع نیاز است قوه قضاییه ورود و حکم صادر کند.»‌ به‌گفته اسفنانی، مراکز غیرمجاز، تخلفاتی در تزریق ژل و بوتاکس دارند و این در حالی است که این افراد تحصیلات نزدیک به مباحث پزشکی هم ندارند. داستان دخالت آرایشگرها نه‌تنها دخالت در امور درمانی مثل تزریق‌هاست که برای رفع چین و چروک صورت مشتریان‌شان انجام می‌دهند که انواع و اقسام تجویز قرص‌های لاغری، دارو‌های شیمیایی و طب سنتی را هم دربر می‌گیرد و گاهی پا را فراتر هم می‌گذارند و غده‌های چربی، لک و خال را هم به وسیله دستگاه‌هایی که در اختیار دارند لیزر می‌کنند.

عوارض خدمات زیبایی در آرایشگاه‌ها
 صدمات شدید و غیرقابل جبران ازجمله فلج اعضای نواحی مختلف بدن
 دوبینی، افتادگی پلک و واکنش‌های حاد آلرژیک در پوست در تزریق ژل و بوتاکس
 سوختگی پوست
 ایجاد عفونت
 صدمه به چشم هنگام انجام خدمات مرتبط با ابرو

قانون چه می‌گوید؟
هرگونه تبلیغات در حوزه فعالیت‌های پزشکی و پیراپزشکی، چه در فضای مجازی و یا به‌صورت پوستر و نصب در تابلوهای تبلیغاتی شهری، باید با اجازه سازمان نظام پزشکی انجام گیرد. براساس قانون هم تزریق بوتاکس و ژل و امثال آن در آرایشگاه‌ها، مداخله غیر‌مجاز در امور پزشکی و قابل پیگرد قانونی است. خدماتی ازجمله لیزر پوست، سولاریوم، تزریق ژل، عمل زیبایی و... هم مجوز‌ پزشکی می‌خواهد و باید از سوی پزشک متخصص و یا با نظارت پزشک متخصص صورت بگیرد. مداخله اصناف آرایشگری در امور پزشکی علاوه ‌بر مجازات حبس و جزای نقدی، پلمب و تعطیلی محل کسب، توقیف و ضبط ابزار جرم را نیز به‌دنبال دارد.‌

انواع خدمات غیرقانونی در آرایشگاه‌ها
 میکرونیدلینگ (جوانسازی پوست با تزریق)
 لیزر   برداشتن خال  تزریق ژل و بوتاکس
 فروش انواع داروهای لاغری و شیمیایی

ویژگی آرایشگرهای پزشک‌نما
 نداشتن سواد کافی و تحصیلات مرتبط
 استفاده از مواد نامرغوب و بی‌کیفیت
 استفاده از ابزار‌ها و وسایل نامرغوب
 رعایت نکردن شرایط بهداشتی/همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: