کد خبر: ۳۳۶۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 10
«بدون چک و ضامن در همه شهرهای ایران وام عمل بینی بگیرید»، «جراحی بینی و پیکرتراشی در اقساط سه تا ۲۴ ماه فقط در این کلینیک»، «عمل بینی اقساطی در تمام شهرهای ایران فقط با یک سفته». اینها جملاتی هستند که به‌تازگی تبدیل به تبلیغات بعضی کلینیک‌های زیبایی شده‌اند.
شفا آنلاین>سلامت>«بدون چک و ضامن در همه شهرهای ایران وام عمل بینی بگیرید»، «جراحی بینی و پیکرتراشی در اقساط سه تا ۲۴ ماه فقط در این کلینیک»، «عمل بینی اقساطی در تمام شهرهای ایران فقط با یک سفته». اینها جملاتی هستند که به‌تازگی تبدیل به تبلیغات بعضی کلینیک‌های زیبایی شده‌اند. جملاتی که نشان می‌دهد مردم تمایل دارند حتی برای انجام عمل زیبایی هم به چک و قسط رو بیاورند. در تبلیغات این کلینیک‌ها فهرست انواع و اقسام عمل‌هایی را می‌بینید که هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که روزی قسطی شود؛ اما حالا به فهرست دیگر قسطی‌های خانواده‌ها اضافه شده است.

وام  زیبایی هم به  بازار  آمد

به گزارش شفا آنلاین:«جراحی بینی با اقساط ۲۴‌ماهه بدون پیش‌پرداخت»؛ این جمله مربوط به تبلیغات یکی از مراکزی است که برای انجام عمل‌های زیبایی از لیفت شقیقه تا ارتودنسی و کامپوزیت و لاغری مبالغی را تحت عنوان وام همراه با تخفیف تا ۵۰ درصد روی عمل‌های زیبایی به مشتریان می‌دهد. البته همه وام‌های آنها اقساط ۲۴ماهه ندارد و این اقساط فقط برای عمل‌های پرهزینه‌تر است.

طبق اطلاعاتی که روی سایت این مرکز وجود دارد، آنها هم‌زمان در ۲۴ شهر ایران فعالیت می‌کنند و با چندین و چند پزشک و کلینیک قرارداد بسته‌اند و به مردم برای عمل‌های زیبایی مثل بوتاکس و لیفت و لیپوماتیک وام می‌دهند. البته تنها عمل‌های زیبایی نیست که قسطی است. پزشکان متخصص زنان، روان‌پزشکان و دندان‌پزشکان مختلفی با این مرکز قرارداد دارند و نام آنان روی سایت آنها قرار دارد.

آن چیزی که در همان ابتدای ورود به سایت جلب توجه می‌کند، تخفیف‌های غیرعادی این مرکز برای عمل‌های زیبایی است. مثلا اگر قیمت لیپوماتیک ۹۰ میلیون تومان است، قیمتی که این مرکز که چندین کلینیک طرف قرارداد آن هستند، برای عمل‌های زیبایی می‌دهد ۶۰ میلیون تومان است. پرطرفدارترین عمل قسطی طبق گفته اپراتور این مرکز عمل بینی است که میانگین هزینه این عمل از سوی پزشکان این مرکز به طور میانگین بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان است که می‌توان تا ۲۰ میلیون تومان برای این عمل وام بدون ضامن گرفت و ماهانه یک‌میلیون‌و ۸۰۰ هزار تومان قسط آن را پرداخت کرد.

چک هم باید برای خود فرد متقاضی عمل یا یکی از افراد درجه یک خانواده او باشد. این مقدار تخفیف‌های عجیب سؤالات و نگرانی‌هایی را درباره کیفیت کار، تجربه و حتی واقعی‌بودن مدرک تحصیلی این پزشکان برای مخاطبان ایجاد می‌کند.

وام قرض‌الحسنه برای  تزریق

یکی دیگر از مراکزی که با پزشکان مختلف زیبایی قرارداد دارد و به متقاضیان عمل‌های زیبایی با توجه به درخواست‌شان پزشک معرفی می‌کند، شرایط متفاوتی با مراکز دیگر دارد؛ از ‌جمله اینکه در این مرکز به مشتریان عمل‌های زیبایی قسطی، وام قرض‌الحسنه با سود اندک داده می‌شود! مبلغ این وام از پنج میلیون تومان تا ۵۰ میلیون تومان متفاوت است که برای وام ۵۰ میلیون تومانی باید به طور میانگین ماهانه چهار میلیون تومان قسط پرداخت کرد. مبلغ ضمانت هم ۶۰ میلیون تومان است.

تزریق یک نقطه از بدن در ارزان‌ترین حالت ممکن آن‌هم در شهرهایی به غیر از تهران ۵۰ میلیون تومان است که در این کلینیک زیبایی ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان از این مبلغ بسته به توافق با پزشک باید قبل از عمل پرداخت شود و باقی آن با چک صیادی دو یا سه‌ماهه. منشی این مرکز می‌گوید این اقساط قرض‌الحسنه است و اتفاقا سود آن به نسبت دیگر مراکز پایین‌تر است و اقساط با سود دو یا چهار درصد محاسبه می‌شوند.

کلینیک دیگری در میرداماد تهران شرایط عمل زیبایی اقساطی را این‌طور توضیح می‌دهد: تا ۵۰ درصد مبلغ عمل باید نقد پرداخت شود. مدت‌زمان پرداخت قسط هم نهایتا شش ماه است که مشتری باید سه چک صیادی دو‌ماهه برای اقساط بدهد.

مطب یک پزشک دیگر در محله جردن تهران هم برای عمل بینی که منشی می‌گوید قیمت آن ۲۴، ۲۵ میلیون تومان است، شرایط اقساطی گذاشته است. شرایط به این صورت است که مشتری تا هر چقدر از مبلغ عمل بینی را که می‌تواند به صورت پیش‌پرداخت می‌دهد و هر چقدر را هم که باقی ماند، در شش ماه با چک صیادی پرداخت می‌کند.

کلینیک دیگری در ونک هم مثل چند کلینیک دیگر می‌گوید که عمل بینی پرطرفدارترین عمل این کلینیک است و مردم معمولا عمل بینی را قسطی انجام می‌دهند که مشتری می‌تواند تا مبلغ ۲۰ میلیون تومان آن را قسطی پرداخت کند. مدت بازپرداخت از یک ماه تا شش ماه است. مبلغ هر قسط سه میلیون تومان است و مبلغی که مشتری در نهایت بابت یک عمل ۲۰ میلیون‌تومانی می‌پردازد، با احتساب سود ۳۰ درصد ۲۵ میلیون تومان است.

از  نیاوران  تا صادقیه؛ از  تهران  تا مشهد

دامنه کلینیک‌هایی که گزینه عمل‌های زیبایی قسطی را به مخاطبان‌شان ارائه می‌دهند، فقط محدود به تهران یا چند محله کوچک نیست. تقریبا در اکثر نقاط کشور می‌توان کلینیک‌ها و پزشکانی را پیدا کرد که پای قسط و سفته به مطب‌های آنها هم باز شده است؛ اما قیمت‌ها و شرایط آنها برای عمل زیبایی قسطی شهر به شهر و منطقه به منطقه متفاوت است.

یکی از این کلینیک‌ها که در منطقه نیاوران تهران قرار دارد، با همکاری یک بانک به مشتریان خدماتی برای انجام عمل زیبایی ارائه می‌دهد که تعداد قسط‌ها براساس نوع و قیمت عمل متفاوت است؛ مثلا برای عمل لیفت شقیقه که قیمت آن ۳۰ میلیون تومان است، پیش‌پرداختی نیاز نیست؛ اما مشتری باید مبلغ را در هشت فقره چک صیادی در عرض دو سال با سود ۳۰ درصد بپردازد؛ اما برای پیکرتراشی که قیمت آن ۵۵ میلیون تومان است، فقط تا سقف ۴۰ میلیون تومان را می‌توان قسطی پرداخت کرد و باید ۱۵ میلیون تومان را به صورت پیش‌پرداخت داد.

منشی یکی دیگر از مراکز زیبایی حوالی صادقیه تهران که هم‌زمان عمل‌های زیبایی مختلف برای چاق‌شدن و لاغرشدن را به مشتریان ارائه می‌دهد، درباره شرایط اقساطی عمل‌های کاهش وزن می‌گوید: هزینه عمل اسلیو معده ۷۰ میلیون تومان و هزینه عمل بای‌پس ۸۰ میلیون تومان است. شرایط اقساط هم به این صورت است که باید ۵۰ میلیون را نقد بپردازید و ۲۰ تا ۳۰ میلیون باقی‌مانده را با یک چک صیادی سه‌ماهه پرداخت کنید.

در شهرهای دیگر هم کم‌وبیش قیمت‌ها شبیه به تهران است، البته کمی ارزا‌ن‌تر. منشی یک کلینیک زیبایی در مشهد درباره شرایط عمل‌های زیبایی اقساطی می‌گوید: بسته به عمل جراحی که انجام می‌دهید، قیمت‌ها فرق دارد؛ ولی در هر صورت باید نصف هزینه عمل را نقد بپردازید و بقیه هزینه را با چک صیادی که متعلق به خودتان یا یکی از اعضای نزدیک خانواده است، در شش قسط بدهید. البته هزینه‌های بیمارستان هم جداگانه از هزینه عمل محاسبه می‌شود.

منشی این کلینیک توصیه می‌کند که از شرایط قسطی استفاده نکنیم؛ چراکه با هر قسط سود روی هزینه عمل می‌آید و در نهایت مشتری باید هزینه بیشتری بدهد.

کلینیک دیگری در منطقه معالی‌آباد شیراز برای عملی مثل زاویه‌دار کردن فک خدمات اقساط ارائه می‌دهد که مشتری می‌تواند تا ۱۲ ماه با چک کارمندی هزینه این عمل را بپردازد.

گرو گرفتن طلا و دادن کارت اعتباری به مشتریان، شیوه جدید کلینیک‌های زیبایی برای عمل‌های قسطی

یک کلینیک زیبایی در شیراز از مشتریانی که خواهان عمل قسطی برای کارهای زیبایی هستند، برای ضمانت چک، سفته یا طلا می‌گیرد و همچنین برای عمل‌های زیبایی قسطی ضامن هم می‌خواهد. منشی این کلینیک هم می‌گوید طلایی که برای ضمانت به ما می‌دهید، باید هم‌قیمت عملی که می‌خواهید انجام دهید، باشد. ما طلا را به‌عنوان ضمانت تا زمانی که اقساط را کامل پرداخت کنید، پیش خودمان نگه می‌داریم.

منشی این کلینیک در جواب قیمت عمل‌ها هم می‌گوید که قیمت عمل‌ها متفاوت است؛ اما پرطرفدارترین عمل ما عمل بینی است که کف قیمت آن از ۲۷، ۲۸ میلیون تومان شروع می‌شود و معمولا قیمت آن چیزی حدود ۳۲ یا  ۳۳ میلیون تومان می‌شود که تا سقف ۲۰ میلیون تومان آن را می‌توانید با اقساط که معمولا طول دوره آن از یک سال به بالاست، بدهید.

منشی یکی دیگر از مراکزی که با توجه به تقاضای مشتریان در شهرهای مختلف برای آنها پزشک مناسب برای انجام عمل زیبایی قسطی پیدا می‌کند، می‌گوید که پزشکان شهر شیراز یک کارت اعتباری به مشتری می‌دهند که می‌توان از آن برای انجام عمل‌های زیبایی استفاده کرد. سقف پرداخت وام با این کارت اعتباری در شهر شیراز حداکثر ۲۰ میلیون تومان، در اصفهان چهار میلیون تومان و در مشهد دو میلیون تومان است.

کلینیک دیگری در مشهد می‌گوید که مدت‌هاست برای تزریق یک نقطه از بدن، پروتز وارد کشور نشده است؛ اما قیمت این کلینیک زیبایی برای تزریق به طور میانگین بین ۵۰ تا ۵۵ میلیون تومان فرد به فرد متفاوت است. البته این کلینیک برای تزریق قسطی فقط چک کارمندی با اقساط نهایتا شش‌ماهه قبول می‌کند.

کاشت ابرو  و  مژه هم  قسطی شد

فهرست عمل‌ها و دیگر خدمات زیبایی که می‌‌توان به صورت قسطی پیدا کرد، محدود به یک یا دو عمل مثل عمل بینی و پیکرتراشی نیستند؛ بلکه خدمات ساده آرایشگاهی نظیر کاشت ابرو و مژه هم به‌تازگی به فهرست قسطی‌ها اضافه شده‌اند.

یکی از کلینیک‌هایی که قبلا در منطقه نارمک تهران بوده و حالا به‌تازگی به اقدسیه نقل مکان کرده است، کشیدن چشم و کاشت مژه را به صورت قسطی انجام می‌دهد یا کلینیکی در ونک کاشت مژه و حتی کاشت ابروی طبیعی را هم به‌صورت قسطی انجام می‌دهد.

کلینیک زیبایی دیگری هم در سعادت‌آباد تهران عمل لیپوماتیک، کاشت مو و کاشت ابرو را به صورت قسطی برای مشتریان انجام می‌دهد. البته باید تا ۱۱ میلیون تومان از هزینه عمل نقد پرداخت شود و باقی آن حداکثر در سه فقره چک صیادی پرداخت شود.

حتی کاشت مو هم به فهرست عمل‌های قسطی کلینیک‌های زیبایی اضافه شده است. منشی می‌گوید کلینیکی در صادقیه قیمت کاشت مو را بین ۱۳ تا ۱۶ میلیون می‌گیرد که شرایط اقساط آن این‌طور است که ابتدا باید نصف مبلغ را نقد بپردازید و باقی را با چک صیادی کارمندی در سه قسط پرداخت کنید.

عمل قسطی  بینی  هست، دارو  نه!

راحتی و در دسترس بودن پزشکان طرف قرارداد این مرکز در شهرهای مختلف کشور و تخفیف‌های بالای این کلینیک‌ها برای عمل‌های زیبایی در حالی است که چندی پیش زهرا شیخی، نماینده مجلس و رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت و سبک زندگی سالم، در گفت‌وگویی با جماران گفته بود که خیلی دور از انتظار نیست که در آینده نه‌چندان دور به خاطر کمبود پزشک مجبور به جذب از کشورهایی مثل هند و فیلیپین و پاکستان شویم.

همچنین حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، درباره مهاجرت پزشکان و کمبود متخصص قلب و عروق، به همشهری آنلاین می‌گوید: در مدت دو سال گذشته حدود ۱۰ هزار نفر از جامعه پزشکی مهاجرت کرده‌اند. برای برخی رشته‌های دانشگاهی اصلا داوطلب نداریم. مثلا برای جراحی قلب و عروق که تعداد داوطلبان خیلی کم شده است.

در دسترس بودن عمل‌های زیبایی غیر‌ضروری با تخفیف‌های ۳۰ و ۵۰ درصدی همراه با قسط و چک در شرایطی است که خیلی از بیماران مجبور می‌شوند برای تأمین هزینه درمان خود دست به دامن خیریه‌ شوند یا مجبور می‌شوند به امید پیداکردن داروهای خود چندین و چند هفته از یک داروخانه به داروخانه دیگر بروند و حتی در دوره‌هایی پیدا‌کردن آنتی‌بیوتیک و سرم هم سخت شده بود. شاید وقت آن رسیده باشد که مسئولان هم زودتر درباره این زنگ خطر تصمیم‌گیری کنند.

علت پرطرفدارشدن   عمل   قسطی   زیبایی

دلایل متعددی برای اعضای یک جامعه ممکن است وجود داشته باشد که ترجیح دهند پول خود را برای انجام عمل‌های زیبایی هزینه کنند. از ناامیدی در رسیدن به خواسته‌های بزرگ‌تر مثل خانه و ماشین تا هزار و یک دلیل دیگر.

بهاره مهرجویی، روان‌شناس، درباره اینکه چرا برخی اعضای یک جامعه حاضرند برای انجام عمل زیبایی خود را به قسط و قرض بیندازند می‌گوید: باید روی این مسئله یک کار آماری انجام گیرد اما می‌توان گفت وقتی افراد از دستاوردهای بزرگ‌تر ناامید شوند به سراغ دستاوردهای کوچک‌تر می‌روند. وقتی فرد حتی به سختی تعمیرات تصادف ماشین خود را انجام می‌دهد و این هزینه برای او هزینه هنگفتی است و حتی ممکن است در بعضی مواقع بیمه هم این هزینه‌ها را تقبل نکند فرد دچار سرخوردگی می‌شود و به خاطر اینکه حس شکست نداشته باشد به سراغ دستاوردهای کوچک‌تر می‌رود. این مشکل در زن و مرد هم یکسان است و فرقی نمی‌کند. هر کسی ممکن است بسته به شرایط سراغ دلخوشی‌های مختلف برود مثلا فردی در حوزه شغلی که دوست دارد درس خوانده و کار می‌کند اما به درآمد حداقلی که کفاف زندگی را بدهد نمی‌رسد و برای اینکه حس شکست نداشته باشد مثلا سراغ جمع‌کردن کلکسیون ادکلن می‌رود تا این‌طوری به خودش حس «به‌دست‌آوردن» را القا کند یا بدون اینکه نیاز داشته باشد یک‌سری محصولات آرایشی یا بهداشتی یا لباس می‌خرد و این‌طوری سراغ دلخوشی‌های کوچک می‌رود.

من فکر می‌کنم خیلی از جراحی‌های زیبایی یا حتی کارهای زیبایی تهاجمی که لازم و ضروری نیست مثل پروتزها یا تزریق‌ها نیز همین‌طور است. البته برای دادن نظر قطعی باید آمارسنجی دقیق انجام شود اما بله عمل‌های زیبایی غیرضروری آن هم به صورت قسطی می‌تواند جزء همین دسته باشد. خیلی مواقع حتی می‌بینیم که فرد فقیر است اما خودش را به سختی و قرض و وام می‌اندازد تا حس بهتری نسبت به خودش داشته باشد چراکه مشکلات اقتصادی اجازه نمی‌دهد افراد به اندازه تلاششان دستاورد داشته باشند.

وسواس عمل زیبایی به جان ملت افتاده

باوری که بین بعضی از اعضای جامعه جا افتاده این است که افرادی که عمل‌های زیبایی انجام می‌دهند کمبود اعتمادبه‌نفس دارند.

بهاره مهرجویی، روان‌شناس، در این باره می‌گوید: طبیعتا دلیل هر کسی که عمل زیبایی انجام می‌دهد کمبود اعتمادبه‌نفس نیست. هر کسی که عمل زیبایی انجام می‌دهد مشکل اعتماد‌به‌نفس دارد اما این دلایل انجام عمل‌های زیبایی باید باز شود و جزء به جزء به آن پرداخته شود. خیلی از افراد عیب عمده دارند یا می‌خواهند تقارن صورت داشته باشند.

یک موقعی فرد سرخوردگی زیادی نسبت به یک نقص ندارد و با همان نقص هم حالش خوب است اما عمل زیبایی را برای حال بهتر خود انجام می‌دهد و اعتیاد به عمل زیبایی ندارد و با انجام‌دادن یک عمل زیبایی، چندباره و چندباره دنبال عمل زیبایی بعدی نمی‌رود.

اما برخی افراد تصویری ذهنی که از خودشان دارند با انجام یک‌سری عمل‌های زیبایی گره خورده است. آنها فکر می‌کنند اگر یک عمل زیبایی را انجام دهند با خودشان حس بهتری دارند و دیگران هم آنها را پسندیده‌تر می‌بینند. من کسانی را می‌شناسم که جراحی‌هایی انجام دادند و دچار مشکلات فیزیکی شدیدی شدند و الان هم در حال گذراندن دوران نقاهت آن هستند.

مثلا فرد یک جراحی انجام داده که واقعا به آن جراحی احتیاجی نداشته و با آن جراحی مجبور شده چندین بار آن را ترمیم کند و به خاطر انجام عمل‌های چندباره به بدنش آسیب زده و بدنش تحلیل رفته اما همچنان حس بهتری نسبت به خودش ندارد.

چندی پیش با یک پزشک جراح زیبایی صحبت می‌کردم و او به من پیشنهاد داد که یک اتاق در مطبش داشته باشم و هفته‌ای چند ساعت در مطب او باشم تا این جراح نمونه‌های وسواس را به من ارجاع دهد.

او می‌گفت روزانه چندین نمونه به مطب او می‌آیند و با ایرادات جزئی که اصلا کسی متوجه آن ایراد نمی‌‌شود پافشاری می‌کنند که حتما باید عمل جراحی بینی روی صورت من انجام شود.

همان موقعی که من آنجا بودم خانمی به مطب آمد و با داد و فریاد اصرار می‌کرد که سوراخ‌های بینی او متقارن نیست و دکتر باید دوباره او را عمل کند. او سرش را بالا گرفته بود و بینی خود را به تمامی حاضران در مطب نشان می‌داد و از همه می‌خواست به او بگویند بینی او به عمل دوباره احتیاج دارد و همه می‌گفتند بینی شما احتیاجی به عمل ندارد اما او از حرف خود کوتاه نمی‌آمد. در واقع تصویری ذهنی که این خانم از خودش داشت با واقعیت منطبق نبود. یعنی اگر او مقابل آینه قرار می‌گرفت تصویری که می‌دید یا چاق‌تر از چیزی بود که واقعا هست یا لاغرتر یا... مواجهه دیگری که با افراد وسواسی در زیبایی دیدم برمی‌گردد به زمانی که در کلاسی ثبت‌نام کرده بودم و یکی از هم‌کلاسی‌های من بسیار زن شیک‌پوشی بود و همیشه یک دستکش توری دست می‌کرد. من فکر می‌کردم این دستکش توری جزئی از لباس‌هایی است که او همیشه می‌پوشید چون خیلی هم خو‌ش‌لباس بود.

وقتی یک بار علت را جویا شدم و پرسیدم که آیا نوشتن با این دستکش‌ها برایت سخت نیست گفت سال‌هاست به این دستکش‌ها عادت کرده‌ام چون دست‌هایم خیلی زشت است و می‌خواهم دست‌هایم را از بقیه پنهان کنم. یک بار از او خواستم دستکش را دربیاورد تا ببینم چرا او تا این حد اصرار دارد دست‌هایش را از بقیه پنهان کند. وقتی دستکش را درآورد دیدم که حتی با متر و معیار زیبایی اینستاگرامی هم او دست‌های زیبایی دارد. تصویری که این افراد از خودشان دارند منطبق بر واقعیت نیست. خیلی مواقع آنها خودشان را زشت می‌بینند در حالی که زیباتر از چیزی که فکر می‌کنند، هستند.

خیلی مواقع اگر شما با این افراد مصاحبه کنید یا در جلسات درمان که واقعیت را به روان‌شناس می‌گویند، می‌بینید که این فرد حتی ۱۰ عمل زیبایی هم انجام داده اما هنوز حس خوبی به خودش ندارد.

چرا   تأثیرات  دنیا جهانبخت   خطرناک‌تر   از   کیم  کارداشیان   است؟

بهاره مهرجویی درباره الگوشدن افرادی که عمل‌های جراحی فراوان انجام می‌دهند در جامعه ایرانی می‌گوید: وقتی خوراک فرهنگی جدی به جامعه‌ای نرسد یا جامعه خوراک فرهنگی صحیح را نپذیرد، اعضای آن جامعه از رسانه‌هایی که ابتذال تجارت آنهاست و از طریق ابتذال پول درمی‌آورند، خوراک فرهنگی می‌گیرند مثلا ممکن است فردی که عمل‌های زیبایی متعددی روی بدن و اندام خود انجام داده در جامعه‌ای که میان اعضای آن استفاده از لوازم آرایشی یا انجام عمل‌های زیبایی آمار بالایی ندارد، مشهور شود و شرکت‌های مختلفی تبلیغاتی یا آرایشی و... با چنین فردی قراردادهایی با مبلغ هنگفت هم داشته باشند و چنین فردی حتی در جوامع اروپایی یا آمریکایی مشهور و محبوب هم بشود مانند کیم کارداشیان اما همه افراد جامعه نمی‌روند خودشان را شبیه چنین فردی بکنند.

در چنین جوامعی، خانم شاغل یا کارمندی که ازدواج کرده یا مادر دو کودک است یا در یک رابطه بلندمدت متعهدانه است خیلی دلیلی نمی‌بیند که بخواهد برود روی خودش چنین عمل‌هایی انجام دهد.

اعضای چنین گروه و جامعه‌ای اعتمادبه‌نفس درست و به اندازه دارند و جامعه و سیستم اقتصادی به آنها اجازه داده که دستاوردهایی داشته باشند تا بتوانند به آنها افتخار کنند اما وقتی به جامعه‌ای خوراک فرهنگی مناسب تزریق نشده یا مقولات فرهنگی درست را این جامعه نگرفته، طبیعی است که علف‌های هرز با سرعت بیشتری در آن جامعه رشد کنند.

این روان‌شناس در ادامه می‌گوید: مثلا تجربه‌ای که من داشتم مربوط می‌شود به فرانسه. خیلی برایم جالب بود وقتی که دیدم خانم مسن حدودا ۸۰ساله‌ای با دقت فراوان از خانم فروشنده درباره آسیب‌هایی که یکی از محصولات آرایشی ممکن است به پوستش بزند سؤالات ریز و جزئی می‌پرسید و خانم فروشنده هم خیلی با دقت برای او توضیح می‌داد که هرکدام از این لوازم آرایشی چه آسیبی ممکن است به پوست او بزنند. در صورتی که ما در فرهنگ‌مان اصلا چنین چیزی نداریم. انگار به بدنمان خیلی اهمیتی نمی‌دهیم. هنوز برای ما جا نیفتاده است.

بدنی که از نظر من مهم‌ترین دارایی ما تا پایان عمر است، محترم و ارزشمند است.

این یک نمونه خوراک فرهنگی است که باید در سیستم آموزشی ما وجود داشته باشد. از سنین کودکی و در مدرسه باید به ما آموزش داده شود که بدن تو مهم است، خوراکی که به این بدن می‌دهی مثل مواد غذایی و فست‌فودی که به این بدن می‌دهی، مهم است. از نظر من هنوز این مسائل بین ما جا نیفتاده است و این مورد نیازمند آموزش مستمر است.

تبلیغات محصولات آرایشی روی چه کسانی بیشتر   تأثیر  می‌گذارد؟

در این مواقع برخی افراد سعی دارند تماما مشکلات و تقصیرات را به گردن رسانه‌های بیندازند و نقش بقیه عوامل را نادیده بگیرند.

بهاره مهرجویی درباره نقش رسانه‌ها می‌گوید: رسانه‌ها از دهه‌های گذشته همواره در همه جای دنیا بازوی تبلیغاتی شرکت‌های تولیدکننده لوازم آرایشی بودند تا بتوانند فروش بیشتری داشته باشند. آیا متوسل به دروغ می‌شوند؟ اگر برایشان سود داشته باشد بله تا جایی که بتوانند و قانون به آنها اجازه دهد حقیقت را کتمان می‌کنند و به مشتری دروغ می‌گویند. اما نکته مهم این است که چه افرادی جذب این تبلیغات می‌شوند؟ چنین افرادی حفره فرهنگی و حفره تفکری دارند که جذب چنین تبلیغاتی می‌شوند.

این روان‌شناس درباره تغییرات تکنولوژی در سال‌های اخیر و نحوه دسترسی افراد به محصولات آرایشی و عمل‌های زیبایی می‌گوید: شاید در سال‌های دورتر به عنوان مثال منی که در یک شهر کوچک یا یک روستا زندگی می‌کردم، خیلی از وجود بسیاری از عمل‌های زیبایی یا محصولات آرایشی درجه‌یکی که در اروپا و آمریکا تولید می‌شود، خبر نداشتم یا کمتر دسترسی داشتم اما حالا این‌طور نیست.

حتی در روستاهای کوچک هم افراد از طریق رسانه‌ها تحت تأثیر این تبلیغات هستند و حتی می‌توانند به راحتی و از طریق اینترنت به فروشگاه‌هایی دسترسی داشته باشند که بهترین محصولات آرایشی که حتی در کشورهای اروپایی تولید می‌شود را سفارش دهند.

اما نکته تأثیرگذار در روند فروش این محصولات این است که مهم است که من چه کسی باشم و چه خوراک فرهنگی از طرف خانواده و مدرسه دریافت کرده باشم و چه تفکری داشته باشم که این تبلیغات و رسانه‌ها بتواند روی من تأثیر بگذارد تا این لوازم آرایشی با آمار بالایی به فروش برسد و این مسئله‌ای است که ما باید عمیقا روی آن کار کنیم. باید از طریق آموزش و پرورش به افراد خوراک فرهنگی درست بدهیم تا افراد حس اعتمادبه‌نفس و ارزشمندی داشته باشند. اگر شرایط اقتصادی جامعه هم طوری باشد که افراد بتوانند دستاوردهای متناسب با تلاش خود داشته باشند، از تعداد افرادی که به خاطر نداشتن اعتمادبه‌نفس یا دستاورد به سراغ این عمل‌ها می‌روند، کم می‌شود./شرق

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: