کد خبر: ۳۳۶۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 05
از سوی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف درمان و ضدعفونی کردن انواع زخم‌ها نانوپانسمان‌های پیشرفته‌ای عرضه شده که به دلیل شفاف بودن، امکان کنترل درمان زخم برای درمانگران فراهم شده است.

شفا آنلاین>سلامت>دکتر فرناز محسنی از محققان این شرکت دانش‌بنیان، پانسمان‌های نوین زخم را از زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت نام برد و افزود: در این راستا دو محصول را به تولید رساندیم که یکی از آنها پانسمان‌های «نانو اکسپو» است که به صورت پودر به تولید رسید. پانسمان نانویی ورقه‌ای محصول دوم این شرکت به شمار می‌رود.

وی افزود: از سال ۲۰۰۹ اجرای این پروژه‌ها با رفع مشکلات بشریت در زمینه درمان انواع زخم‌ها در  به گزارش شفا آنلاین:دستور کار این شرکت قرار گرفت و توانستیم این محصولات را به ثبت اختراع امریکا برسانیم، ضمن آنکه استاندارد CE از دیگر موفقیت‌های این محصولات است.

محسنی با بیان اینکه کلیه آزمایشات زیست سازگاری، زیست تخریب‌پذیر، تست‌های استریلیزیشن و کلیه تست‌های مد نظر اروپا برای این محصولات پاس شده است، اظهار کرد: ساختار این پانسمان‌های پیشرفته بر مبنای فناوری نانو است و این پانسمان‌ها دارای داربست‌هایی است که موجب می‌شود زمانی که سلول‌ها برای ترمیم کردن پوست جمع می‌شوند، این سلول‌ها به صورت منظم در کنار هم قرار گیرند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر این داربست برای سلول‌ها یکسری سگنال‌هایی را ارسال می‌کند تا رگ‌زایی افزایش یابد و از این طریق خون‌رسانی و اکسیژن رسانی به عضو آسیب دیده افزایش یابد.

محسنی اضافه کرد: از سوی دیگر نتایج مطالعات بالینی انجام شده نشان می‌دهد با استفاده از این پانسمان‌ها طول درمان زخم‌ها دو هفته کاهش می‌یابد.

به گفته این محقق، این پانسمان برای درمان انواع زخم‌های سوختگی، بستر، جراحی و بخیه، زخم‌های پیوند پوست و همچنین زخم‌های با ترشحات مختلف از کم تا زیاد کاربرد دارد.

محسنی با اشاره به نحوه اعمال این پانسمان‌ها بر روی زخم، توضیح داد: پانسمان ورقه‌ای ما به صورت یک لایه شفاف بر روی زخم قرار می‌گیرد و از این طریق امکان بازبینی تغییر زخم از روی پانسمان برای درمانگرها ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: پانسمان پودری ما نیز برای زخم‌های تونلی عمیق و حفره‌ای که دسترسی پزشک به این زخم‌ها دشوار است، تجویز می‌شود؛ به این صورت که پودر بر روی زخم قرار می‌گیرد و از بستر زخم تا سطح پوست، شروع به تشکیل بافت می‌کند.

این محقق برخورداری از خاصیت آنتی‌باکتریال را از دیگر مزایای این پانسمان‌های پیشرفته عنوان کرد و گفت: این پانسمان‌ها برای زخم‌های عفونی هم خاصیت ضد عفونی کنندگی و هم خاصیت بستن زخم را دارند و دیگر نیازی به ماده دیگری برای بستن زخم نیست.

به گفته وی، این محصول در بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها عرضه شده و در حال حاضر به کشورهای آسیای میانه و چند کشور اروپایی صادر می‌شود.

محسنی در خصوص نحوه تعویض این پانسمان‌ها توضیح داد: بر اساس گایدلاین‌های بهداشتی، پانسمان‌ باید هر سه روز یک بار تعویض شود، ولی با توجه به فرمولاسیونی که این پانسمان‌ها دارند، تا ۷ روز این پانسمان می‌تواند بر روی زخم باقی بماند. از سوی دیگر این پانسمان‌ چون خاصیت جذب کنندگی آب و ترشحات را دارد، به راحتی از روی زخم برداشته می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: