کد خبر: ۳۳۶۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 02
هر کدام از عمل‌هایی که به‌منظور لاغر شدن انجام می‌شود، بسته به شرایط فرد و نوع عمل، دستورالعمل تغذیه‌ای و رژیم غذایی خاص خود را دارد. به همین‌خاطر پس از انجام عمل‌های کاهش وزن، انتخاب نوع غذا اهمیت زیادی خواهد داشت و به‌دلیل کاهش ریسک عمل، پس از عمل فرد باید تحت نظر متخصص تغذیه باشد و مطابق دستور او رفتار کند.
شفا آنلاین>سلامت>این روزها بسیاری از افراد معمولا پس از شکست در چندین برنامه رژیم غذایی و گاه درمان دارویی به جراحی لاغری روی آورده‌اند و انواع جراحی معده با هدف کاهش وزن جای خود را به رژیم‌های لاغری رایج داده است. همانطور که چاقی برای سلامتی مضر است، جراحی لاغری هم عوارض خود را دارد و باید آن را آخرین راه‌حل درنظر گرفت، آن هم با نظر پزشک حاذق و داشتن شرایط لازم.  اگر فکر می‌کنید چاق هستید و ذهن‌تان درگیر این مد روز شده باید بگوییم که تصور نکنید پس از جراحی‌های اسلیو و بای‌پس معده که پرطرفدار هم هستند، یک‌شبه لاغر می‌شوید و به وزن دلخواه‌تان می‌رسید، چون پس از انجام این عمل‌ها همچنان رعایت رژیم غذایی ضروری است و اگر سبک تغذیه و مدل زندگی خود را تغییر ندهید، هیچ فایده‌ای ندارد. برای آشنایی با نکات تغذیه‌ای و رژیم غذایی بعد از عمل‌های لاغری و ضرورت رعایت رژیم خاص آن با «زهرا میرشفیعی» مشاور تغذیه و رژیم درمانی، عمل اسلیو و بای‌پس معده گفت‌وگو کرده‌ایم.

اهمیت انتخاب نوع غذا
به گزارش شفا آنلاین:هر کدام از عمل‌هایی که به‌منظور لاغر شدن انجام می‌شود، بسته به شرایط فرد و نوع عمل، دستورالعمل تغذیه‌ای و رژیم غذایی خاص خود را دارد. به همین‌خاطر پس از انجام عمل‌های کاهش وزن، انتخاب نوع غذا اهمیت زیادی خواهد داشت و به‌دلیل کاهش ریسک عمل، پس از عمل فرد باید تحت نظر متخصص تغذیه باشد و مطابق دستور او رفتار کند.
توجه داشته باشید که ریکاوری و حفظ رژیم غذایی بعد از عمل، موضوع مهمی است که باید رعایت شود. مثلاً پس از عمل حداقل تا یک سال نباید سوسیس و کالباس، انواع فست‌فود، الکل و سیگار مصرف کرد. با توجه به وضعیت سلامت خود نیز با نظر پزشک معالج و متخصص تغذیه حتماً از ایجاد یبوست با نوشیدن مایعات زیاد و میوه‌ها و سبزی مجاز جلوگیری کنید.

24 ساعت فقط آب
نخستین مرحله بعد از جراحی بای‌پس معده این است که فرد تا یک روز بعد از عمل فقط می‌تواند آب و مایعات شفاف بنوشد. بعد از یک روز مایعات دیگر هم به آن اضافه می‌شود. برای مثال در یک هفته اول می‌توان از سوپ رقیق، چای و قهوه بدون کافئین، شیر کم‌چرب، ژله و آب میوه‌های طبیعی بدون شکر استفاده کرد.

یک هفته بعد از عمل  
در مرحله دوم و پس از گذشت حدود یک هفته از عمل، بیمار می‌تواند شروع به خوردن غذاهای پوره‌ای کند. وعده‌های غذایی نیز ۶ وعده و هر وعده تنها شامل ۴ تا ۶ قاشق غذاخوری پوره است. ضمن آن‌که غذا هم باید به آرامی و در مدت حدود ۲۰ دقیقه میل شود.

شروع غذاهای نرم با نظر جراح
بعد از چند هفته مصرف مواد غذایی پوره‌ای، همزمان با پیشرفت در روند بهبودی و با نظر جراح، فرد می‌تواند مصرف مواد غذایی نرم را شروع کند. گوشت‌های کم‌چرب مثل مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، سوپ، برنج، میوه‌های تازه یا کنسرو شده بدون پوست و سبزی‌های پخته شده مناسب است.

بعد از حدود ۸ هفته   
در مرحله چهارم بعد از حدود ۸ هفته از شروع رژیم غذایی بای‌پس معده، بیمار می‌تواند مصرف غذاهای جامد را شروع کند، ۳ وعده غذایی داشته باشد و هر بار یک بشقاب یا نصف بشقاب غذا میل کند.

محدودیت‌های غذایی پس از عمل
غذا باید به‌آرامی جویده و مایعات و آب نیز جرعه‌جرعه نوشیده شود. سرعت غذا خوردن نیز باید کم باشد؛ به‌گونه‌ای که هر وعده غذایی بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول بکشد. توجه داشته باشید که نان، نوشیدنی‌های گازدار، سبزی‌های خام، غذاهای پرادویه یا تند، آجیل و دانه‌ها، سبزی‌های پرفیبر مانند کرفس، کلم بروکلی و کلم‌ها گوشت‌های سفت، گوشت قرمز و غذاهای سرخ‌شده ازجمله موادی هستند که پس از عمل جراحی نمی‌توان از آنها استفاده کرد.

حفظ تعادل غذایی، نوشیدن آب زیاد و پیاده‌روی
تعادل غذایی بعد از عمل هم موضوع مهم دیگری است که نباید فراموش شود. هنگام کاهش وزن از دست ندادن آب بدن و بافت ماهیچه‌ها بسیار مهم است که به همه این موارد با مشورت متخصص باید بررسی و توجه شود. نوشیدن روزی ۸ لیوان آب و داشتن فعالیت بدنی موضوع مهمی است که نباید فراموش شود. برای جلوگیری از ضعف و بی‌حالی نیز حتما باید از مکمل‌های دارویی تجویز شده توسط متخصص استفاده شود. در نهایت نیز حتما روزی نیم ساعت پیاده‌روی کنید./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: