کد خبر: ۳۳۵۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - 2023November 27
محمود صادقی نماینده سابق مجلس:
اصل 85 شدن این لایحه و بردن آن به پستوهای نهان مجلس خود نشان از این است که جریانی که به دنبال تصویب این لایحه هستند، چندان وقعی به قانون و افکار عمومی نمی‌گذارند.

شفا آنلاین>سلامت>محمودصادقی، حقوقدان و نماینده مجلس دهم در واکنش به ایرادهای عدیده شورای نگهبان به لایحه حجاب و عفاف به دیده‌بان ایران گفت: این امر بی‌سابقه بوده و نشان می‌دهد که از جهات مختلف این لایحه دارای ایراد است و کسانی که مصوبه را نوشته‌اند فاقد دانش حقوقی لازم هستند و موضوعات، حدود صلاحیت قوه قانون‌گذار و حکومت را در حریم شخصی افراد را نمی‌شناسند و با یک نگاه اقتدارگرایانه بنای مداخله در حریم خصوصی افراد را دارند.

به گزارش شفا آنلاین: ۷۸ مورد ابهام، ۲۳ مورد مغایرت با قانون اساسی، ۱۰ مورد مغایرت با شرع و ۵ مورد مغایرت با سیاست‌های کلی ‎و در مجموع 116 ایراد به یک لایحه 70 ماده‌ای حجاب و عفاف نشان از ضعف نهاد قانونگذار و کسانی است که در قامت حقوق‌خوانده در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس برای زندگی مردم تصمیم‌گیری می‌کنند. کمااینکه اصل 85 شدن این لایحه و بردن آن به پستوهای نهان مجلس خود نشان از این است که جریانی که به دنبال تصویب این لایحه هستند، چندان وقعی به قانون و افکار عمومی نمی‌گذارند.

ایرادهای متعدد شواری نگهبان به لایحه حجاب و عفاف نشان از ضعف نهاد قانونگذار است

محمود صادقی، حقوقدان و نماینده سابق مجلس در پاسخ به اینکه آیا گرفتن این حجم از ایراد به یک لایحه پیش از این سابقه داشته است یا خیر، به دیده‌بان ایران گفت: بعید می‌دانم چنین امری را در طول ادوار مجلس تجربه کرده باشیم. این امر نشان از ضعف مجلس در مهم‌ترین وظیفه خود یعنی قانون‌گذاری است. البته که این ایرادات به مصوبه مجلس قابل پیش‌بینی هم بود چراکه این مصوبه از جهات مختلف دارای ایراد است.

این نماینده دوره دهم مجلس سپس ایرادهای این لایحه را اینگونه برشمرد و گفت: ایرادهای اساسی از جهت نقض حقوق شهروندی، نقض حریم خصوصی شهروندان و همچنین ایرادهای دیگری از جهت اصول و شیوه قانون‌نویسی وارد است. یک ایراد اساسی دیگر هم تغییر بسیار زیاد و گسترده نسبت به لایحه اولیه دولت است؛  این متن در ابتدا لایحه بوده که از سوی دولت و با 15 ماده به مجلس تقدیم شده اما در مجلس به 70 ماده رسیده  که دیگر نمی‌توان گفت لایحه دولت است بلکه در حقیقت طرح نمایندگان مجلس است.

این حقوقدان در ادامه به به تشریح ایرادهای حقوقی و قانونی مصوبه مجلس یازدهم پرداخت و به دیده بان ایران گفت: ایرادهای دیگری از جهت مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی دارد، به لحاظ بار مالی که ایجاد می‌کند. مجموعا همانطور که نظر شورای نگهبان از جهات مختلف دارای ایراد است و نشون میده که کسانی که مصوبه را  نوشتند فاقد دانش حقوقی لازم هستند موضوعات را نمیشه حدود صلاحیت قوه قانون گذاری و حکومت در حریم شخصی افراد را اصلا نمیشناسند و با یک نگاه اقتدار گرایانه در حوزهحریم  خصوصی افراد بنای مداخله دارند.

صادقی در پایان تاکید کرد: در مجموع  ایرادهای گرفته شده توسط شورای نگهبان نشان می‌دهد که از جهات مختلف دارای ایراد است و کسانی که مصوبه را نوشته‌اند فاقد دانش حقوقی لازم هستند و موضوعات، حدود صلاحیت قوه قانون‌گذار و حکومت را در حریم شخصی افراد را نمی‌شناسند و با یک نگاه اقتدارگرایانه بنای مداخله در حریم خصوصی افراد را دارند. حتی این  امر نشان می دهد نمایندگان مجلس، قانون نویسی نمی دانند. / دیده بان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: