کد خبر: ۳۳۵۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 20
طبق آمار جدیدی که از خرید خارجی‌ها در بازار مسکن ترکیه منتشر شده، ایرانیان در ماه گذشته میلادی ۲۳۵ خانه در ترکیه خریداری کرده‌اند. این کمترین تعداد خانه‌های خریداری‌شده توسط ایرانیان از ۲۹ ماه پیش تاکنون است.

شفا آنلاین>جامعه>این روزها بحث مهاجرت و دغدغه رفتن و نیامدن در بین ایرانی‌ها پررنگ است.

آنان که می‌روند

به گزارش شفا آنلاین:به نظر می‌رسد با سخت‌شدن قواعد مهاجرت در دوره جدید ریاست‌جمهوری اردوغان، ترکیه دیگر آن جذابیت قبلی را ندارد. طبق آمار جدیدی که از خرید خارجی‌ها در بازار مسکن ترکیه منتشر شده، ایرانیان در ماه گذشته میلادی ۲۳۵ خانه در ترکیه خریداری کرده‌اند. این کمترین تعداد خانه‌های خریداری‌شده توسط ایرانیان از ۲۹ ماه پیش تاکنون است. همچنین طی ۱۰ ماهه نخست امسال در قیاس با مدت مشابه سال گذشته میلادی خرید مسکن در ترکیه توسط ایرانیان ۴۵ درصد افت داشته است. به گزارش فردای اقتصاد به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل این افت تقاضای خرید مسکن در ترکیه به خاطر کاهش انتظارات تورمی ایرانیان در سال جاری میلادی بوده است. البته دلایل دیگری مانند تداوم تورم بالا در ترکیه و حبابی‌شدن قیمت ملک در استانبول را نمی‌توان نادیده گرفت. البته وضعیت معامله مسکن در تهران نیز همین‌طور است، به‌طوری‌که در شهریورماه تنها دوهزارو 610 خانه در تهران معامله شد که از فروردین ۱۴۰۰ بی‌سابقه بود.

آنان که می‌آیند

از سوی دیگر می‌توان به روی نگشاده مسئولان ایرانی برای افغانستانی‌های مهاجر اشاره کرد. در آخرین اظهار نظری که انجام شده، محمدرضا باهنر هم‌زمان که ایرانی‌ها را در انجام کارهای غیراداری تنبل دانسته است، از حضور هفت میلیون مهاجر افغانستانی خبر داده است. محمدرضا باهنر به باشگاه خبرنگاران گفت: «مشکلی که وجود دارد این است که ما جمعیت را از نظر فرهنگی به گونه‌ای خاص تربیت کردیم؛ برای مثال الان بسیاری می‌گویند که افاغنه در حال ایجاد مشکل برای کشور ما هستند و ما هم این را قبول داریم مخصوصا اخیرا تعدادشان خیلی زیاد شده که من شخصا این را به مقامات امنیتی کشور هشدار می‌دهم که کنترل کنند، اما قبل از این جریانات باید گفت که ما حدود هفت میلیون کارگر افغانستانی در کشورمان داریم. اگر نظام تصمیم بگیرد که این افراد را از کشور خارج کند می‌دانید چه رخ می‌دهد؟

 تمام مرغداری‌ها، کوره‌ها و حتی بنادر ما می‌خوابد، زیرا همه اینها را این افراد اداره می‌کنند. این روزها وقتی در خیابان داد می‌زنید مهندس، نصف آدم‌ها برمی‌گردند، بقیه هم که برنمی‌گردند دکتر هستند یعنی خدا را شکر همه در مملکت ما یا دکتر یا مهندس هستند و می‌خواهند حتما در ادارات کارمند و رئیس شوند، مگر کشور ما چقدر رئیس و کارمند می‌خواهد؟ یک کارمند امروز 20 دقیقه کار می‌کند. من گاهی وقت‌ها می‌گویم که کاش همان زمان هم کار نمی‌کرد تا کارهای مردم بهتر جلو برود. ما عوض اینکه کشور را با 600 هزار کارمند قوی اداره کنیم، داریم با شش میلیون کارمند ضعیف اداره می‌کنیم، البته اداره هم نمی‌کنیم»./شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: