کد خبر: ۳۳۵۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 19
اگرچه آمارهای سال 1399از حدود7هزار دانشجوی پرستاری خبر می‌دادند و آمارهای دولت سیزدهم از 10هزار و 500دانشجوی رشته پرستاری خبر می‌دهند، اگرچه با درنظر گرفتن دانشجویان اتاق عمل و هوش‌بری این آمار به نزدیک 14هزار نفر می‌رسد.

شفا آنلاین>سلامت>210 هزار پرستار شاغل در کشور داریم که در یک‌هزار و  50بیمارستان فعالیت می‌کنند. جمعیتی که از سال 86منتظر تعیین تکلیف قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بودند تااینکه پیگیری‌های دولت سیزدهم آن را اجرایی کرد. این در حالی است که طی دو سال گذشته نزدیک به 20دانشکده یا مرکز آموزش عالی پرستاری جدید، تاسیس شده و این یعنی از 196مرکز به 212مرکز یا دانشکده پرستاری در کشور رسیده‌ایم. 

به گزارش شفا آنلاین:اگرچه آمارهای سال 1399از حدود7هزار دانشجوی پرستاری خبر می‌دادند و آمارهای دولت سیزدهم از 10هزار و 500دانشجوی رشته پرستاری خبر می‌دهند، اگرچه با درنظر گرفتن دانشجویان اتاق عمل و هوش‌بری این آمار به نزدیک 14هزار نفر می‌رسد.

اقدامات دولت سیزدهم در حوزه سلامت

از ابتدای دولت سیزدهم چهار هزار پروژه بهداشتی در کشور شروع شد. معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 29آبان 1402گفته بود از این تعداد سه هزار طرح تاکنون به ثمر نشسته است. اگرچه 12میلیون نفر در پنج‌دهک اول درآمدی رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند، به غیر از 20میلیون نفر جمعیت روستایی، عشایر و شهرهای کمتر از 20هزار نفر که از این خدمات بهره‌مند هستند. در طرح دارویار سهم بیمار، بیمه و یارانه سلامت نسخه الکترونیک به 98درصد افزایش یافت، البته سیستم اطلاعات بیمارستانی(HIS) نیز به‌روز‌رسانی شد. دولت سیزدهم در افتتاح مراکز دندانپزشکی هم افزایش چهاربرابری را به نام خود ثبت کرده است، البته در دولت سیزدهم با راه‌اندازی 67مرکز سطح 2و 123مرکز سطح 3، شبکه درمان ناباروری در کشور شکل گرفته، اگرچه توسعه این مراکز در دستور کار است تا خدمات موردنیاز چهار میلیون و 500هزار زوج نابارور، ارائه شود. اگرچه توزیع 75درصد از متخصصان در مناطق محروم و کمتربرخوردار از اقدامات این دولت بوده در مسیر محرومیت‌زدایی. در دولت سیزدهم، صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج با حمایت مجلس راه‌اندازی شد که در سال گذشته 5هزار میلیارد تومان و در سال‌جاری نیز 7هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن درنظر گرفته شده و از طریق آن حمایت کافی از بیماران صعب‌العلاج که تا قبل از آن دچار هزینه‌های کمرشکن می‌شدند، صورت می‌گیرد. اینها تنها گوشه‌ای از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه سلامت است.

پروژه‌ای که بعد از 34سال در دولت سیزدهم افتتاح شد

در بازه زمانی سه سال قبل از دولت سیزدهم، 52بیمارستان جدید افتتاح شده بود؛ عددی که در دولت سیزدهم به 106پروژه بیمارستانی افزایش یافت. کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی(عج) با هزار تخت و کلان بیمارستان غدیر با 821تخت از نمونه‌های آن بود، اگرچه بیمارستان امام‌خمینی شهریار هم پس از 34سال انتظار مقارن با سالروز ولادت حضرت زینب‌کبری سلام‌الله‌علیها افتتاح می‌شود؛ گامی دیگر در مسیر عدالت سلامت در دولت سیزدهم. اصلی‌ترین سیاست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم، اجرای برنامه عدالت و تعالی نظام سلامت به‌ویژه در نقاط کم‌برخوردار کشور است. اگرچه از اقدامات مهم این وزارتخانه در بیش از دو سال گذشته، تکمیل و اتمام پروژه‌های نا‌تمام بهداشتی و درمانی بوده تا هرچه سریع‌تر وارد مدار خدمت‌رسانی شوند. همین رویکرد در دولت سیزدهم موجبات این را فراهم آورده تا بیش از 15هزار تخت‌ بیمارستانی افتتاح شود، رویه‌ای که همچنان ادامه دارد. به‌عنوان نمونه بیمارستان امام‌خمینی شهریار با 300تخت بستری در 18بخش بیمارستانی و یک درمانگاه با مساحت 3‌هزار و 600مترمربع در چهار طبقه و از اول آبان 1402به‌صورت آزمایشی شروع به پذیرش بیمار و انجام اعمال جراحی کرده است. این پروژه در اواخر سال 97از مؤسسه خیریه کوثر تحویل و در سال 98با پیشرفت 86درصدی به دانشگاه علوم پزشکی ایران سپرده شد. در شهریور 1401در دولت سیزدهم و طی سفر استانی رئیس‌جمهوری و با دستور اکید ایشان، بودجه لازم به پروژه اختصاص یافت و وزارت بهداشت با برنامه‌ریزی فشرده و استفاده حداکثری از منابع فیزیکی و نیروی‌انسانی طی 14ماه ساخت بیمارستان را تکمیل کردند. کل بودجه ساخت بیمارستان و خرید تجهیزات پزشکی بر آن بالغ بر 870میلیارد تومان است.

با کمبود حداقل 30هزار نیروی پرستاری مواجهیم

«در پی افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی و بازنشستگی نیروهای پرستاری با کمبود حداقل 30هزار نیروی پرستاری مواجه شده‌ایم.» رئیس شورای‌عالی نظام پرستاری 27آبان گفته بود یکی از مهم‌ترین مشکلات در حوزه پرستاری، معضل کمبود شدید نیروی پرستاری است. بنابرنظر «شمس‌الدین شمس» افزایش سالمندی و برخی بیماری‌های مزمن منجر به این شده که بخشی از مردم نیازمند دریافت خدمات پرستاری در منزل باشند. به‌گفته «شمس» اغلب جامعه از نظر اقتصادی قدرت دریافت خدمات پرستاری در منزل را ندارند، زیرا پوشش بیمه‌ای برای این خدمات وجود ندارد؛ امیدواریم در قالب قانون برنامه هفتم توسعه موضوع پوشش بیمه‌ای خدمات پرستاری در منزل نیز مورد توجه قرار بگیرد. بنابرنظر رئیس شورای‌عالی نظام پرستاری اختصاص فوق‌العاده خاص و اجرای درست قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و پرداخت تعرفه پرستاران براساس عملکرد خود آنها، از مطالباتی است که باید برای پرستاران تحقق یابد.

کمبود 6میلیون پرستار در دنیا

کمبود پرستار؛ معضلی که تنها به ایران معطوف نمی‌شود، زیرا در دنیا به 34میلیون پرستار نیاز است. این در حالی است که تنها 28میلیون پرستار در دنیا فعالیت می‌کنند، معضلی که در کشورهایی که جمعیت مسن‌تری دارند بیش از سایرین نمود پیدا می‌کند. معاون پرستاری وزارت بهداشت 27آبان گفته بود؛ «برای تربیت نیروی‌انسانی سالی 20تا 25درصد افزایش ظرفیت داشتیم.» بنابرنظر «عباس عبادی» پرستاری که جذب می‌شود باید انگیزه ماندن در سیستم و خوب کار کردن را داشته باشد: «توانمندسازی، برگزاری دوره‌های آموزشی، تخصصی‌سازی پرستاری، موضوعات مرتبط با معیشت و... می‌توانند مسیرهای رسیدن به این مهم باشند.» به‌گفته معاون پرستاری وزارت بهداشت طی دوسال گذشته تلاش‌ها بر اصلاح وضعیت پرداخت‌ها به پرستاران بوده است.

اندیشیدن به مسکن کارکنان و پرسنل برای ماندگاری در مجاورت بیمارستان‌ها

درخواست ما 75هزار نفر برای کل نظام سلامت است که معمولا 40تا 45درصد مربوط به حوزه پرستاری می‌شود. معاون پرستاری وزارت بهداشت 27آبان گفته بود؛ بیشترین علت فرسودگی پرستاران به‌خاطر کمبود نیروی‌انسانی است که اگر جذب افزایش یابد، فشار کاری نیروها هم کمتر می‌شود. از طرفی باید به پرستاری به‌عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور، نگاه ویژه داشته باشند. بنابر نظر «عباس عبادی» سهم استخدام گروه پرستاران از آزمون استخدامی وزارت بهداشت 12هزار نفر بود که 10هزار نفر در بخش درمان و 2هزار نفر در بخش بهداشت و پیش‌بیمارستانی می‌توانند جذب شوند. به‌گفته «عبادی» میانگین گروه پرستاری به تخت 1.2است که استاندارد آن 1.8است، ولی در برخی شهرها شاید این عدد 0.7یا 0.6هم باشد. دستور شخص وزیر بهداشت این بوده که برای بیمارستان‌های جدیدالتاسیس به فکر مسکن کارکنان و پرسنل هم باشیم تا بتواند ماندگاری در مجاورت بیمارستان‌ها را افزایش دهد.

تمایل پرستاران به اشتغال در شهرهای کوچک‌تر

تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تقریبا دوسال است که اجرا می‌شود. به‌گفته معاون پرستاری وزارت بهداشت به‌دلیل موضوعات اقتصادی شاید نتوانسته باشیم رضایت کامل همکاران را جلب کنیم: «مقداری به لحاظ پرداخت هم عقب‌ماندگی مزمن داریم که به‌طور متوسط تعرفه بین 6تا 8ماه با تأخیر پرداخت می‌شود.» بنابرنظر «عبادی» در برخی شهرها این تأخیر در حد یک یا دو ماه است اما در برخی شهرها هم 8ماه است که عدد میانگین را اعلام کردیم. در این زمینه سازمان‌های‌ بیمه‌گر باید کمک کنند تا پایه K پرستاری یا ارزش نسبی و ضرایب ریالی و تعداد بسته‌های ما افزایش یابد. برخی از گلایه‌های همکاران به‌حق است که باید اصلاح شود: «در دستورالعمل جدید در نقاطی مانند اتاق عمل، اورژانس و دیالیز ترمیم تعرفه صورت گرفته و برای سال بعد هم شورای‌عالی بیمه جلسات کارشناسی خود را آغاز خواهد کرد تا اتفاقات بهتری در سال آینده در این حوزه بیفتد.» به‌گفته معاون پرستاری وزارت بهداشت، گران شدن مسکن سبب شده میل ماندن در شهرهای بزرگ برخلاف سابق کاهش یابد و پرستاران مایل به‌کار در شهرهای کوچک‌تر باشند که آنجا هم ظرفیت برای همه عزیزان وجود ندارد: «همکاران سازمان نظام پرستاری و خانه پرستار و سایر انجمن‌های علمی باید علاوه بر مطالبه‌گری، همکاری کنند تا مشکلات برطرف شود و مردم از کمبود خدمات سلامت متضرر نشوند.» / شهروند


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: