کد خبر: ۳۳۵۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 15
رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماری‌های متابولیک دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی این که افراد یکباره و ناگهانی به دیابت مبتلا می‌شوند را یک باور اشتباه خواند

شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماری‌های متابولیک دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی پیش دیابت را اولین مرحله از بیماری دیابت عنوان کرد که هیچ علامتی ندارد و گفت: در افراد سالم دارای فاکتورهای خطر، قندخون به تدریج افزایش یافته، ابتدا به مرحله پیش دیابت و در نهایت به دیابت فرد منجر می‌شود، مداخلات به موقع در دورانی که فرد در حال گذر از مرحله پیش دیابت به مرحله دیابت است بسیار با اهمیت است.

به گزارش شفا آنلاین:فرزاد حدائق گفت: پیش دیابت اولین مرحله از بیماری دیابت است که قندخون ناشتای فرد بالاتر از حد طبیعی "بین ۱۲۶- ۱۰۰ میلیگرم در دسی لیتر" است اما نه آنقدر که دیابت نوع ۲ در نظر گرفته شود و با تغییر سبک زندگی قابل درمان است، قند ناشتای طبیعی کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی لیتر است.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماری‌های متابولیک دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی این که افراد یکباره و ناگهانی به دیابت مبتلا می‌شوند را یک باور اشتباه خواند و ادامه داد: در افراد سالم دارای فاکتورهای خطر، قندخون به تدریج افزایش یافته، ابتدا به مرحله پیش دیابت و در نهایت به دیابت فرد منجر می‌شود، مداخلات به موقع در دورانی که فرد در حال گذر از مرحله پیش دیابت به مرحله دیابت است بسیار با اهمیت است، اغلب افراد مدتی را در مرحله پیش دیابت به سر می‌برند بدون این که از حضور این مرحله پرخطر با خبر باشند. در حالی که  این دوران طلایی، فرصتی مناسب برای انجام مداخلات صحیح و جلوگیری از بروز عوارض مرحله دیابت است.

وی سه معیار تشخیصی برای آگاهی از پیش دیابت را اندازه‌گیری قندخون ناشتا، قند دوساعته یا تست تحمل گلوکز و هموگلوبین A۱C "میانگین قند خون سه ماهه" عنوان کرد و افزود: در مرحله پیش دیابت، قندخون ناشتای فرد بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ میلی‌گرم در دسی لیتر است، اندازه‌گیری قند دو ساعته آزمایش تشخیصی دیگری است که برای انجام این آزمایش فرد باید 8 ساعت ناشتا باشد و بعد از نمونه گیری اولیه، ۷۵ گرم گلوکز به فرد داده می‌شود و مجدد بعد از ۲ ساعت نمونه‌گیری خون انجام می‌شود. در این آزمایش اگر قند خون فرد بین ۱۴۰ تا ۱۹۹ میلی گرم در دسی لیتر باشد فرد مبتلا به عدم تحمل گلوکز و پیش دیابت مبتلا است.

حدائق سومین آزمایش تشخیص پیش دیابت را اندازه‌گیری هموگلوبین A۱C یا میانگین قند سه ماهه عنوان کرد و گفت: در صورتی که A۱C  فرد مساوی و یا بیشتر از ۶.۵ باشد به عنوان یکی از معیارهای تشخیصی دیابت محسوب می‌شود و اگر بین ۵.۷ تا ۶.۴ باشد به عنوان پیش دیابت در نظر گرفته می‌شود.

چه کسانی در معرض خطر پیش دیابت هستند؟

به گفته رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماری‌های متابولیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افراد در معرض خطر پیش دیابت عبارتند از:

_  افرادی که مبتلا به اضافه وزن یا چاقی "شاخص توده بدنی یا BMI مساوی و بیشتر از ۲۵" به همراه یکی از عوامل خطر زیر هستند.

_  سابقه خانوادگی دیابت در بستگان درجه اول

_ تاریخچه حوادث قلبی و عروقی در فرد

_  فشارخون بالا

_  مقادیر تری‌گلیسیرید بالا و یا HDL پایین

_ خانم‌های مبتلا به بیماری کیست تخمدان

_ عدم فعالیت فیزیکی

_ خانم‌های دارای سابقه دیابت بارداری

_  افراد مبتلا به چاقی شکمی "دور کمر بیش از ۹۰ سانتیمتر در هر دو جنس"

علائم پیش دیابت

وی با تاکید بر این که مرحله پیش دیابت هیچ علامتی ندارد افزود: فرد در این مرحله می‌تواند فاقد علامت باشد، پیش دیابت ریسک فاکتور اساسی برای بروز دیابت است که خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، پرفشاری خون و نارسایی کلیه را افزایش می‌دهد، برای تشخیص پیش دیابت باید از غربالگری یا اسکرین بهره بگیریم و منتظر مشاهده علایم نباشیم زیرا متاسفانه این اختلال علامتی ندارد، این اختلال زمانی مشخص می‌شود که عوارض ناشی از آن ظاهر شود؛ بنابراین پس از تشخیص پیش دیابت باید اقدامات لازم برای جلوگیری از پیشرفت آن به سمت دیابت و یا برگشت فرد به حالت نرمال صورت گیرد.

حدائق با اشاره به اهمیت غربالگری گفت: غربالگری برای افرادی دارای BMI نرمال "زیر ۲۵" و بدون سابقه خانوادگی دیابت، از سن ۳۵ سال انجام می‌شود اما در ایران با توجه به افزایش شیوع چاقی در نوجوانان و جوانان بهتر است سن غربالگری کاهش یابد، با توجه به مطالعات صورت گرفته در جمعیت شهری تهران شیوع دیابت حدود ۱۵ درصد و پیش دیابت نیز ۱۵ درصد است و تقریبا می‌توان گفت که از هر سه نفر یک نفر به دیابت یا پیش دیابت مبتلا هستند که این فراوانی با افزایش سن بیشتر می شود، افرادی که دارای افزایش وزن همراه با سایر عوامل خطر هستند باید از نظر تشخیص پیش دیابت حتما بررسی‌های تکمیلی را انجام دهند.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماری‌های متابولیک دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی رعایت سبک زندگی سالم شامل رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی را در پیشگیری و کنترل پیش دیابت موثر برشمرد و ادامه داد: با رعایت سبک زندگی، رژیم غذایی و فعالیت بدنی می توان از پیشرفت پیش دیابت و تبدیل آن به دیابت جلوگیری کرد و حتی پیش دیابت را به مرحله سلامت بازگرداند، آلودگی هوا، استرس‌ها "روانی، شغلی، اقتصادی و..." مولفه‌های اجتماعی سلامت "از جمله آرامش روانی، عدم وجود اضطراب" را در جلوگیری از بروز این اختلال موثر دانست که باید مورد توجه قرار گیرند،حفظ وزن بدن در محدوده طبیعی، حفظ دور کمر زیر ۹۰ سانتیمتر و انجام فعالیت فیزیکی مناسب از عوامل بسیار مهم در جلوگیری از بروز پیش دیابت و دیابت است.

وی کاهش پنج تا هفت درصدی وزن، اصلاح رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی را از جمله مداخلات موثر در درمان و کنترل پیش دیابت برشمرد و افزود: فرد مبتلا به پیش دیابت با نظارت متخصص تغذیه و طب ورزشی و رعایت رژیم غذایی و ورزش می‌تواند قند خون، پرفشاری خون و ... را اصلاح کند، همچنین متفورمین را تنها دارویی است که در برخی مبتلایان به پیش دیابت استفاده می‌شود، مصرف متفورمین در پیش دیابتی‌ها در سنین پایین "زیر ۵۵ سال" خانم‌های دارای سابقه دیابت بارداری، قند ناشتای بالای ۱۱۰ و A۱C  بالاتر از ۶ به عنوان یکی از متدهای درمانی است، نباید فقط رویکرد ما کنترل قند در این بیماران باشد زیرا فردی که دارای قند خون بالاست متاسفانه فشارخون و چربی خون بالا نیز دارد.

حدائق در پایان با اشاره به نتایج مطالعه قند و لیپید تهران گفت: این مطالعه نشان داد که هر سال یک درصد افراد جامعه مبتلا به دیابت و چهار درصد مبتلا به پیش دیابت می‌شوند، در صورت عدم اصلاح وضعیت فعالیت بدنی، رژیم غذایی و مولفه‌های اجتماعی سلامت با یک سونامی بیماری‌های غیرواگیر مواجه خواهیم شد. بنابراین بهتر است سرمایه‌گذاری ما در حوزه پیشگیری از این اختلالات باشد تا بتوانیم جامعه سالمتری داشته باشیم، امیدواریم که مداخلات لازم برای اصلاح سبک زندگی، مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت و فاکتورهای خطر پیش دیابت و پیش فشارخون و چربی خون بالا، زندگی سالم‌تری برای مردم کشورمان به ارمغان آورد. / ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: