کد خبر: ۳۳۴۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 10
چنانچه میزان انرژی در دسترس کمتر از عدد ۳۰ کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم وزن توده بدون چربی بدن در روز برای زنان و ۲۵ کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم وزن توده بدون چربی بدن در روز برای مردان باشد، می‌تواند منجر به اختلالات بالینی جبران ناپذیر شود.
شفا آنلاین>سلامت>میزان انرژی در دسترس (EA) یک مفهوم تغذیه‌ای است که میزان تفاوت بین دریافت انرژی روزانه (EI) و انرژی مصرف شده در ورزش (EEE) را مشخص کرده و در رابطه با توده بدون چربی (FFM) بیان می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:واژه کمبود انرژی در دسترس (LEA) به دریافت انرژی ناکافی در روند ورزش گفته می‌شود و چنانچه این روند کمبود انرژی بسیار شدید یا به چند روز کمبود انرژی قابل توجه و یا مزمن تبدیل شود و هفته‌ها یا ماه‌ها ادامه یابد، می‌تواند به عنوان سندرم کمبود انرژی در دسترس (RED-S) نامیده شود؛ این سندرم در سال ۲۰۱۴ توسط کمیسیون پزشکی کمیته بین‌المللی المپیک تعریف شد و در واقع شرایط RED-S زمانی ایجاد می‌شود که دریافت انرژی روزانه با توجه به میزان انرژی مصرف شده در ورزش کافی نباشد.

به نظر می‌رسد که سلامتی، فعالیت زندگی روزمره و فعالیت‌های فیزیولوژیکی به میزان انرژی باقی مانده پس از انجام تمرینات ورزشی بستگی دارد و این میزان در صورتی که میزان انرژی در دسترس بزرگسالان سالم مقدار ۴۵ کیلوکالری به ازای هر کیلو گرم وزن توده بدون چربی بدن در روز باشد، برای ورزشکار تامین خواهد شد.

بر اساس این مطلب که از سوی هاله دادگستر، متخصص پزشکی ورزشی تهیه شده و در اختیار ایسنا قرار گرفته، ‌آمده است: هنوز عدد دقیقی برای حداقل میزان انرژی در دسترس مشخص نشده است اما با این وجود چنانچه میزان انرژی در دسترس کمتر از عدد ۳۰ کیلوکالری به ازای هر کیلو گرم وزن توده بدون چربی بدن در روز برای زنان و ۲۵ کیلوکالری به ازای هر کیلو گرم وزن توده بدون چربی بدن در روز برای مردان باشد، می‌تواند منجر به اختلالات بالینی جبران ناپذیر شود، همچنین هنوز مشخص نیست که چه مدت زمانی برای تاثیر و تبدیل کاهش میزان انرژی در دسترس به سندرم RED-S لازم است ولی به صورت کلی تا یک ماه، کوتاه مدت و بین یک تا سه ماه، میان مدت و بیش از سه ماه، طولانی مدت اطلاق می‌شود.

اختلالات و بیماری‌های حاد و مزمن جسمی و روانشناختی متعددی در ارتباط با RED-S گزارش و مشخص شده است که وجود RED-S شانس آسیب و بیماری ورزشکار را افزایش می‌دهد. از شایع‌ترین عوارض جدی ناشی از RED-S در زنان ورزشکار می‌توان به اختلالات قاعدگی اشاره کرد که در ۲۰ درصد از جمعیت کلی زنان ورزشکار گزارش شده است.

نزدیک به نیمی از جمعیت بالرین‌ها و ورزشکاران استقامتی در دوره ورزشی خود دچار اختلالات قاعدگی هستند و درصد چربی ناکافی، استرس‌های پی در پی و اختلالات هورمونی منجر به اختلالات قاعدگی می‌شوند که نتیجه کوتاه‌مدت و بلندمدت آن می‌تواند اختلال عملکرد سیستم تناسلی زنان و حتی نازایی باشد و آمنوره (اولیه و ثانویه)، شدیدترین فرم اختلالات قاعدگی در زنان ورزشکار است.

از اثرات روانشناختی RED-S می‌توان به افزایش شیوع اختلالات خوردن اشاره کرد. محدودیت خوردن غذا یا افزایش بیش از حد مصرف انرژی به دنبال فعالیت‌های ورزشی به ویژه در دوران نوجوانی و جوانی، می‌تواند منجر به اختلالات خوردن در ورزشکار شود و زمانی که به منظور بهبود ورزشکار از آن‌ها خواسته می‌شود که عادات خوردن یا نحوه ورزش کردن خود را تغییر دهند، احتمال بروز علائم اضطراب، افسردگی یا حتی افکار خودکشی در آن‌ها افزایش می‌یابد و بر اساس مطالعات به نظر می‌رسد که احتمال بروز علائم روانشناختی در ورزشکاران دچار RED-S در حدود ۲.۵ برابر بیش از سایر ورزشکاران است.

در حال حاضر، مشخص است که RED-S یک پیامد LEA در ورزشکاران است و وقوع LEA بسیار شایع‌تر از میزانی است که تا کنون تصور می‌شد. پیامدهای شیوع LEA و RED-S منجر به اختلال عملکرد در  بسیاری از جنبه‌های سلامت ورزشکاران به ویژه در میان زنان می‌شود و این امر می‌تواند زندگی حرفه‌ای و معیشت یک ورزشکار را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین این عواقب نشان می‌دهد که پیشگیری باید یک رویکرد اساسی برای همه افرادی باشد که با ورزشکاران کار می‌کنند./ایسنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: