کد خبر: ۳۳۴۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۰ - ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 10
در سی‌ و پنجمین همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان عنوان شد
نشست خبری سی‌ و پنجمین همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان و بیست و یکمین همایش ملی پرستاری کودکان در مرکز طبی کودکان برگزار شد.

شفا آنلاین>سلامت>فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در خصوص مباحثی که پیرامون کمبود متخصصان اطفال و بی‌رغبتی برای ادامه تحصیل در این رشته وجود دارد گفت: در حال حاضر استقبال پزشکان برای ورود به همه تخصص‌ها کمتر است. سختی کار، بار زیاد درمان و نبود آینده شغلی و درآمدی در این باره مطرح است. امسال از جمع ۶۰ رزیدنت پذیرفته شده نیمی انصراف دادند، قطاری که باید با تیمی شامل انترن، دانشجو، رزیدنت و استاد حرکت کند، هر کدام از این اعضا را نداشته باشد، قطعا لنگ خواهد زد،

به گزارش شفا آنلاین:نشست خبری سی‌ و پنجمین همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان و بیست و یکمین همایش ملی پرستاری کودکان در مرکز طبی کودکان برگزار شد.

علی اکبر زینانلو رئیس سی‌ و پنجمین همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان در این نشست با بیان اینکه این ۲ همایش به طور همزمان "۲۵ تا ۲۸ آبان" برگزار خواهد شد گفت: این‌ دو مجموعه همیشه در کنار هم برای سلامت کودکان فعالیت می‌کنند. در این همایش تلاش است تحقیقات جدید در حوزه علوم پرشکی کودکان مطرح شود، استفاده از فناوری‌های نوین، هوش مصنوعی، بافت و سلول در بیماری‌های کودکان هم در این همایش مورد بحث قرار بگیرد.

وی افزود: بحث جوانی جمعیت و سلامت مادر و کودک هم یکی از موضوعات اساسی در این کنگره است. روش‌های مراقبت از جنین و کودکان و مادران و همینطور راهبردها و رویکردهایی که در ترند افزایش جمعیت داریم هم مطرح خواهد شد. همچنین مراقبت‌های لازم در سطوح مختلف کشور در خانه‌ها و مراکز بهداشت و فضاهای دانشگاهی در بحث با نگاه جدید و بر اساس حجم جمعیت بیشتری که به دلیل زاد و ولدها صورت می‌گیرد داشته باشیم، تجربیات و تحقیقات محققان هم به بحث ‌گذاشته می‌شود، چون در گذشته هم ثابت شده این تحقیقات در عمل به مار آمده است. امیدواریم خروجی این همایش بخشی از سوالات و مسائلی را که ما برای بهبودی کیفیت زندگی کودکان نیاز داریم، پاسخگو باشد.

رئیس سی‌ و پنجمین همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان در پاسخ به سوالی که آیا تزریق موادی در زمان رادیولوژی وسونوگرافی به مادران منجر به سقط جنین می‌شود گفت: با دانستن اینکه مادر باردار است، تمهیدات لازم صورت می‌گیرد که آسیب‌زایی برای مادر نداشته باشد، مگر کسی نداند که بارداری وجود دارد.

پیشرفت در درمان بیماری‌های مزمن

در ادامه محمودرضا اشرفی دبیر سی‌ و پنجمین همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان و فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان هم با بیان اینکه ۴۴ پنل از بیماری‌های مختلف و شایع را در این همایش خواهیم داشت از حضور ۱۹۰ سخنران هم خبر داد.

وی در پخصوص میزان موفقیت درمان بیماری‌های سخت در کودکان از جمله سرطان اظهار کرد: ۱۱ رشته فوق تخصصی در حوزه درمان سرطان کودکان داریم. پیشرفت خوبی در درمان این بیماری‌ها به ویژه با پیوند مغز و استخوان حاصل شده است و بیماری برطرف می‌شود نه اینکه درمان علامتی داشته باشد. با استفاده از ژن و سلول درمانی امید به درمان در اکثر بیماری‌های مزمن کودکان افزایش یافته است،

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در خصوص مباحثی که پیرامون کمبود متخصصان اطفال و بی‌رغبتی برای ادامه تحصیل در این رشته وجود دارد گفت: در حال حاضر استقبال پزشکان برای ورود به همه تخصص‌ها کمتر است. سختی کار، بار زیاد درمان و نبود آینده شغلی و درآمدی در این باره مطرح است. امسال از جمع ۶۰ رزیدنت پذیرفته شده نیمی انصراف دادند، قطاری که باید با تیمی شامل انترن، دانشجو، رزیدنت و استاد حرکت کند، هر کدام از این اعضا را نداشته باشد، قطعا لنگ خواهد زد، گاهی این مرکز تنها یک یا دو استاد داشته اما این مرکز خدماتی، درمانی و آموزشی و پژوهشی به برکت بانیان آن همیشه برقرار بوده است، امیدوارم بتوانم با مشوق‌هایی که برای پزشکان جوان در نظر گرفته می‌شود، آنها را در این حوزه ترغیب کنیم. به هر صورت طب کار سختی است و با تلاش شبانه‌روزی و کشیک‌های متعدد محقق می‌شود، امیدواریم بهترین‌ها به این حوزه ورود و بهترین خدمات را به کودکان معصوم کشور ارائه کنند.

اشرفی در خصوص بیماری‌های شایعی که این روزها کودکان ایرانی با آن مواجه هستند نیز گفت برخی بیماری‌های فصلی است و اکنون هم آنفلوآنزا در کودکان رواج بیشتری پیدا کرده است. اما همچنان بیماری‌های عفونی فصلی بیشتری مشکل ما در حوزه سلامت کودکان است. البته با توجه به پیشرفت علم و افزایش روش‌های تشخیصی، اکثر بیماری‌های موجود در کودکان به ویژه با روش‌های ژنتیک قابل درمان هستند. امیدواریم در این باره حمایت‌های لازم را دریافت کنیم تا با ارائه خدمات درمانی بیشتر، جمعیت کودکان سالم کشورمان افزایش پیدا کند. امیدوارم با پیشگیری‌های لازم مانع از افزوده شدن کودکان بیمار شویم چون هزینه نگهداری آنها چندین برابر هزینه‌های پیشگیری و تشخیص اولیه است.

تحول در پرستاری کودکان

اکرم سادات حسینی دبیر علمی بیست و یکمین همایش ملی پرستاری کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم هدف از کنگره امسال را رشد اخلاقی و قانونی پرستاران عنوان کرد و گفت: آشنایی با تحولات جدید و تکنولوژی در حوزه پرستاری کودکان در این همایش ارائه می‌شود. همچنین تحولات مراقبتی به ویژه در کودکان و نوزادان را مد نظر قرار دادیم، امسال تاکید بیشتری تامین سلامت کودمان و نوزادان با محوریت بازی و تامین نیازهای عاطفی وروحی آنها داشتیم.

وی در خصوص محورهای این همایش نیز افزود: ایمنی بیمار، هوش مصنوعی و تکنولوژی در پرستاری، مدیریت درد و ضعف و قوانین و اخلاق پرستاری و… از محورهای همایش امسال است. / همشهری آنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: