کد خبر: ۳۳۴۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - 2023October 28
گلودرد می‌تواند غذا خوردن و حتی صحبت کردن را دردناک کند و کاملا آزاردهنده باشد.گلودرد در کودکان به ندرت به تنهایی یک مورد اورژانسی پزشکی محسوب می‌شود، اما همچنان می‌تواند برای والدین نگران‌کننده باشد .
شفا آنلاین>سلامت>همه‌ ما در طول زندگی، علائم گلو درد را تجربه کرده‌ایم. خارش و سوزش گلو به هیچ عنوان احساسات جالبی نیستند، به ویژه اگر با علائم سرماخوردگی یا بیماری‌های جدی‌تری نیز همراه باشند. گلودرد می‌تواند منجر به درد، احساس خراشیدگی، گرفتگی صدا و سوزش هنگام بلع شود. گلودرد می‌تواند غذا خوردن و حتی صحبت کردن را دردناک کند و کاملا آزاردهنده باشد.گلودرد در کودکان به ندرت به تنهایی یک مورد اورژانسی پزشکی محسوب می‌شود، اما همچنان می‌تواند برای والدین نگران‌کننده باشد .
به گزارش شفا آنلاین:دکتر مهدی افشاری، متخصص کودکان (اطفال)  در این باره می‌گوید: گلو درد یا فارنژیت احساس سوزش، تورم و خراش در پشت گلو است که در اکثر مواقع مانع از راحت صحبت کردن یا قورت دادن می‌شود.
وی مطرح کرد: شایع‌ترین علت گلو درد در کودکان، چرک گلو ناشی از عفونت ویروسی همچون آنفلوآنزا یا سرماخوردگی خواهد بود.
این متخصص کودکان عنوان کرد: اکثر افراد گلو درد را جدی نمی‌گیرند و سعی می‌کنند با درمان‌های خانگی آن را برطرف کنند. اگر درد گلوی شما ناشی از عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا باشد، مانع از قورت دادن راحت و صحبت کردن می‌شود و همچنین می‌تواند تنفس را دشوار کند.
وی توضیح داد: گلو درد نوعی احساس دردناک و خراش‌دار در پشت حلق است که می‌تواند بر اثر عوامل ویروسی یا باکتریایی ایجاد شود. در برخی افراد علائم سوزش گلو پس از چند روز از بین می‌رود اما ادامه‌دار بودن آن بعد از یک هفته یا بدتر شدن چرک گلو نیازمند معاینه دقیق پزشک متخصص است.
دکتر افشاری اظهارکرد: افراد زیادی مشکل گلو درد را با خشکی فراوان آن ناحیه و در اصطلاح آتش گرفتن برابر می‌دانند لذا از همین‌رو ممکن است شما نتوانید راحت صحبت کنید یا چیزی قورت دهید. در برخی مواقع که عفونت گلو بسیار شدید باشد درد در گوش یا پایین گردن هم احساس خواهد شد.
این متخصص کودکان تصریح کرد: براساس محل عفونت می‌توان درد گلو را به سه نوع تقسیم کرد که عبارتند از فارنژیت یعنی دقیقا در ناحیه پشت دهان به وجود می‌آید، تونسیلیت یعنی با ورم و قرمز شدن لوزه‌ها مشخص می‌شود و لارنژیت یعنی با ورم و قرمز شدن حنجره همراه.
وی بیان کرد: اصلی‌ترین نشانه بیماری گلو درد احساس درد در ناحیه گلو است اما می‌توان آن را با علائمی دیگری هم شناخت که عبارتند از تب، خارش گلو، سوزش گلو، سردرد، خشکی گلو، خلط پشت گلو، ناراحتی معده، تورم غدد لنفاوی، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، سرفه، خستگی، گرفتگی صدا، کم شدن اشتها و مشکل در قورت دادن.
دکتر افشاری افزود: گلو درد گاهی با لکه‌های سفید یا چرک روی لوزه‌ها همراه می‌شود. این لکه‌های سفید معمولا در گلودردهای میکروبی شایع است.
این متخصص کودکان اشاره کرد: هنگامی که سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل حساسیت‌زا مانند گرده گل، پوشش گیاهی و موی حیوانات خانگی واکنش نشان می‌دهد، با آزاد کردن مواد شیمیایی باعث ایجاد علائمی مانند احتقان بینی، آبریزش چشم، عطسه و سوزش گلو می‌شود.
وی ابراز داشت: مخاط بیش از حد در بینی می‌تواند به بخش پایین گلو وارد شود. به این پدیده اختلال آبریزش از پشت بینی می‌گویند که باعث تحریک و سوزش گلو خواهد شد.
دکتر افشاری اظهار کرد: فشار آوردن به گلو با فریاد و آواز خواندن بلند موجب سوزش و خارش آن می‌شود لذا از همین‌رو بسیاری معلمان و مربیان بدنسازی سوزش گلو را تجربه خواهند کرد.
این متخصص کودکان می‌گوید: بسیاری از مواد شیمیایی موجود در محیط، گلو را تحریک می‌کنند. برخی از این موارد تحریک‌کننده عبارتند ازسیگار و سایر دودهای دخانیات، آلودگی هوا، محصولات بهداشتی و سایر مواد شیمیایی، نوشیدن مایعات داغ و غذاهای تند.
وی عنوان کرد: ریفلاکس گاستروازوفاژیال به حالتی گفته می‌شود که در آن اسید معده به داخل مری (راه انتقال مواد غذایی از دهان به معده) برگشت می‌کند. این اسید، مری و گلو را می‌سوزاند که در این مواقع فرد علائمی مانند سوزش سر دل و ریفلاکس اسید (حالت تهوع) را تجربه خواهد کرد.
دکتر افشاری اذعان داشت: به توده کوچک و نرم پشت گلو، لوزه می‌گویند. این لوزه‌ها باعث به دام افتادن میکروب‌هایی می‌شوند که قصد بیمار کردن شما را از راه گلو دارند. در صورت عفونی شدن و التهاب لوزه این توده‌های کوچک دچار ورم خواهند شد. باکتری و ویروس عامل اصلی التهاب لوزه بوده که فرد آن را با عفونت گلو احساس می‌کند.
این متخصص کودکان اضافه کرد: نفس کشیدن از راه دهان به‌جای بینی هنگام خواب یکی‌دیگر از مواردی است که موجب گلو درد می‌شود. این مشکل اغلب با خشکی آن ناحیه همراه است که پس از نوشیدن مایعات گرم بهبود می‌یابد.
وی گفت: سایر مواردی که علت سوزش گلو هستند اما میزان شایع بودن آن‌ها کمتر است عبارتند از تومور گلو، حنجره یا زبان، عفونت HIV و اپی‌گلوتیت (عفونت نادر گلو که تنفس را دشوار می‌کند) است.
دکتر افشاری تشریح کرد: جهت تشخیص گلودرد پزشک با معاینه فیزیکی درناحیه گردن، گوش و گلو از شما در مورد علائم و سابقه بیماری سوال می‌پرسد. دراغلب موارد با چراغ قوه مخصوص درون گلو به جهت بررسی ورم، قرمزی یا سفیدی مشاهده خواهد شد.
این متخصص کودکان افزود: در مواردی که چرک گلو شدید باشد، پزشک عمومی فرد را به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع می‌دهد. پزشک متخصص برای تشخیص علت سوزش گلو و درد شدید آن از طریق روش‌های مختلفی اقدام خواهد کرد که شامل گرفتن سواب و تست EBV است.
وی توصیه کرد: اگر گلو درد شما پس از 5 تا 10 روز با روش‌های درمان خانگی بهبود پیدا نکرد، حتما برای استفاده از داروهای پزشکی به متخصص مراجعه کنید.
دکتر افشاری متذکر شد: برخی علائم جدی هستند و در صورت مشاهده باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرند، این علایم عبارتند از گلودرد شدید، بلع مشکل، تنفس دردناک، درد هنگام باز کردن دهان، درد مفاصل، تب بالاتر از (38 درجه سانتی‌گراد)، درد یا خشکی گردن، درد گوش، وجود خون در بزاق یا خلط گلو، درد ادامه‌دار بیش از یک هفته، راش، گرفتگی ادامه دار صدا بیش از 2 هفته، ورم در صورت یا گردن و بروز توده در گردن.
این متخصص کودکان اظهار کرد:عفونت گلو را می‌توان با روش‌های مختلفی درمان کرد. پزشک برای انتخاب بهترین راهکار ابتدا باید علت آن را تشخیص دهد.
> معمولا درمان عفونت گلو با راه‌کارهای خانگی امکان‌پذیر است
وی گفت: دراکثر مواقع درمان عفونت گلو با راهکارهای خانگی امکان‌پذیر است. در این مواقع درمان گلودرد ویروسی پس از یک یا دو هفته بهبود می‌باید. تنها باید برای مدتی استراحت کافی داشته باشید تا به سیستم ایمنی بدنتان فرصتی برای مقابله با عفونت بدهید.
دکتر افشاری عنوان کرد: روش‌های خانگی تسکین‌دهنده گلودرد عبارتند از غرغره آب نمک، نوشیدن مایعات گرم مانند چای داغ با عسل، نوشیدن چای‌های گیاهی تسکین‌دهنده درد گلو، استفاده از دستگاه بخور برای افزایش رطوبت هوا، کمتر صحبت کردن و استراحت دادن به گلو.
این متخصص کودکان افزود: راهکارهای دارویی برای درمان سوزش گلو نیز عبارتند از اسپری گلو درد، قرص سرفه، شربت سرفه و مصرف برخی گیاهان دارویی مانند نارون لغزنده، ریشه مارشمالو و ریشه شیرین بیان است.
وی اشاره کرد: توجه کنید که آنتی‌بیوتیک‌ها فقط عفونت‌های ناشی از باکتری را درمان می‌کنند و داروی مناسبی برای درمان گلودرد ویروسی نیستند. برای جلوگیری از عوارض جدی‌تر گلودردهای میکروبی مانند ذات‌الریه، برونشیت و تب روماتیسمی حتما باید از آنتی‌بیوتیک استفاده کنید. آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند درد گلو را تقریباً در یک روز و خطر تب روماتیسمی را در بیش از
دو سوم موارد کاهش دهند. دکتر افشاری گفت:پزشکان معمولاً آنتی‌بیوتیک‌ها را برای یک دوره حدودا 10 روزه تجویز می‌کنند. یادتان باشد حتی در صورت بهبودی نسبی باید تمام داروها را مصرف کنید. متوقف کردن مصرف آنتی‌بیوتیک می‌تواند منجر به فعال ماندن برخی باکتری‌ها و ابتلای مجدد شود.

> یکی از علل رایج گلو درد در کودکان، عفونت‌های ویروسی است
در ادامه نیز دکتر حمید شیخ الاسلامی، متخصص کودکان در اینباره خاطرنشان کرد: گلو درد، یکی از علایم شایع در کودکان است که می‌تواند به دلیل عفونت‌ها، عوامل آلرژیک یا تحریکات دیگری ایجاد شود.
وی اظهار کرد:یکی از علل رایج گلو درد در کودکان، عفونت‌های ویروسی است. آنفلوآنزا و سایر ویروس‌های تنفسی می‌توانند به سرماخوردگی کودکان و گلو درد در کودکان منجر شوند. علائم این نوع عفونت شامل تورم و التهاب گلو، سرفه کودکان، آبریزش بینی و تب در کودکان می‌باشد.
این متخصص کودکان ادامه داد: عفونت‌های باکتریایی نیز می‌توانند باعث گلو درد شدید در کودکان شوند. تونسیلیت و فارنجیت معمولاً به عنوان عفونت‌های باکتریایی گلو و حلق در کودکان شناخته می‌شوند و با علائمی همچون درد شدید گلو، تب و سرفه کودکان همراه هستند. در این مورد، تشخیص صحیح و درمان مناسب با آنتی‌بیوتیک‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی متذکر شد: عوامل آلرژیک نیز می‌توانند به گلو درد در کودکان منجر شوند. آلرژی به گرده‌ها، آلرژی به غذا و حساسیت‌های دیگر می‌توانند باعث التهاب و تحریک گلو در کودکان شوند. در این حالت، شناسایی و اجتناب از عوامل آلرژیک و مدیریت مناسب آن‌ها می‌تواند به کاهش علائم گلو درد در کودکان کمک کند.
دکتر شیخ الاسلامی توضیح داد: تشخیص صحیح گلو درد در کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا با شناسایی درست علت آن، می‌توان بهترین روش‌های درمانی را انتخاب کرد.
این متخصص کودکان مطرح کرد: یکی از قدم‌های اولیه در تشخیص گلو درد در کودکان، شناخت نشانه‌ها و علائم آن است. این نشانه‌ها ممکن است شامل تب، سرفه، درد گلو، تورم لوزه‌ها و احساس ناراحتی عمومی باشد. شناخت دقیق این نشانه‌ها می‌تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دقیق‌تری برای گلو درد در کودکان بگذارد.
وی اظهار کرد: علاوه بر نشانه‌ها، استفاده از روش‌های تشخیصی متنوع نیز در تشخیص گلو درد کودکان موثر است. بررسی بالینی توسط پزشک، به دقت بررسی شدن علائم جسمی کودک، می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره وضعیت گلو درد فراهم کند.
دکتر شیخ الاسلامی افزود: علاوه بر این، آزمایش‌های خون می‌توانند به پزشک کمک کنند تا عفونت‌های باکتریایی را تشخیص داده و درمان مناسب را تجویز کند. همچنین، بررسی سوابق بیماری مانند عفونت‌های تکراری گلو و استفاده از تاریخچه پزشکی کودک می‌تواند به تشخیص صحیح و دقیق‌تر کمک کند.
این متخصص کودکان اذعان داشت: هنگامی که کودک مبتلا به گلودرد تشخیص داده می‌شود، استراتژی‌های مدیریتی و درمانی مناسب برای کاهش علائم، ارتقاء التیام و اطمینان از سلامت کلی آنها ضروری می‌شود.
وی ادامه داد: توجه به رویکردهای مختلف برای مدیریت و درمان گلودرد در کودکان، از جمله درمان‌های خانگی، مداخلات دارویی و روش‌های طب سنتی از اهمیت بالایی برخوردار است. با درک این گزینه ها، والدین و مراقبان می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌ای در ارائه بهترین مراقبت برای فرزندان خود بگیرند.
دکتر شیخ الاسلامی گفت: یکی از جنبه‌های اصلی مدیریت گلودرد در کودکان مراقبت در منزل است. درمان‌های ساده می‌تواند به میزان قابل توجهی سطح درد و راحتی کودک را بهبود بخشد. این ممکن است شامل تشویق کودک به نوشیدن مایعات گرم، استفاده از غرغره‌های نمکی، استفاده از پاستیل گلو و ایجاد یک محیط آرام بخش باشد. این اقدامات مراقبتی در منزل با هدف کاهش علائم و ترویج درمان طبیعی انجام می‌شود.
وی می‌گوید: در برخی موارد، استفاده از آنتی بیوتیک‌ها ممکن است برای درمان گلو درد ضروری باشد، به ویژه زمانی که گلودرد ناشی از عفونت باکتریایی مانند التهاب لوزه یا گلودرد استرپتوکوکی باشد.
این متخصص کودکان افزود: تصمیم به استفاده از آنتی بیوتیک‌ها باید توسط یک متخصص بر اساس ارزیابی دقیق و در نظر گرفتن وضعیت کودک گرفته شود. رعایت دوز تجویز شده و تکمیل دوره کامل آنتی بیوتیک برای درمان موثر عفونت و جلوگیری از عوارض بسیار مهم است.
وی تصریح کرد: تداخلات دارویی نقش بسزایی در درمان گلودرد کودکان دارد. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، مانند ایبوپروفن، ممکن است برای کاهش التهاب، تسکین درد و کاهش تب توصیه شوند. آنتی بیوتیک ها، در صورت تجویز، باید طبق دستورالعمل‌های پزشک استفاده شوند.
دکتر شیخ الاسلامی متذکر شد: روش‌های طب سنتی نسل‌ها برای تسکین گلو درد و بهبود بهبودی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. داروهای سنتی و گیاهی، مانند دمنوش‌های گیاهی، عسل، و برخی داروهای گیاهی برای فواید بالقوه‌شان مورد بررسی قرار گرفته‌اند البته قبل از استفاده از هر گونه داروهای سنتی یا گیاهی برای اطمینان از ایمنی و اثربخشی آنها، مهم است که با یک متخصص واجد شرایط مشورت کنید.
این متخصص کودکان بیان کرد: با در نظر گرفتن ترکیبی از درمان‌های خانگی، مداخلات دارویی و روش‌های طب سنتی، والدین و مراقبان می‌توانند به طور موثر گلودرد کودکان را مدیریت و درمان کنند. با این حال، مشورت با متخصصان برای تشخیص دقیق و راهنمایی برای اطمینان از سلامت کودک و درمان مناسب بسیار مهم است.
وی اشاره کرد: پیشگیری نقش مهمی در کاهش بروز گلودرد در کودکان دارد. با اجرای برخی اقدامات، والدین و مراقبان می‌توانند به حداقل رساندن خطر ابتلای فرزندان خود به این بیماری رایج کمک کنند. با اجرای این اقدامات، والدین می‌توانند محیط سالم‌تری را برای فرزندان خود ایجاد کنند و احتمال حملات گلو درد را کاهش دهند.
دکتر شیخ الاسلامی اظهار کرد: اقدامات بهداشت فردی برای جلوگیری از انتقال عفونت‌هایی که می‌تواند منجر به گلودرد شود، اساسی است. آموزش بهداشت صحیح به کودکان، مانند شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون، به ویژه قبل از غذا و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، ضروری است.
این متخصص کودکان اضافه کرد که علاوه بر این، آموزش پوشاندن دهان و بینی به کودکان هنگام سرفه یا عطسه در کودکان، استفاده از دستمال کاغذی یا آرنج، می‌تواند به جلوگیری از انتشار ویروس‌ها و باکتری‌های تنفسی کمک کند. در صورت نیاز، کودکان باید به پوشیدن ماسک در محیط‌های شلوغ یا پرخطر تشویق شوند تا خطر عفونت را کاهش دهند.
وی بیان کرد: تغذیه مناسب نقش مهمی در حفظ سیستم ایمنی قوی دارد که می‌تواند به پیشگیری از گلودرد در کودکان کمک کند. اطمینان از اینکه کودکان دارای یک رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه ها، سبزیجات و غذاهای حاوی ویتامین C هستند، می‌تواند پاسخ ایمنی آنها را تقویت کند. ویتامین C با کاهش شدت و طول مدت عفونت‌های تنفسی مرتبط است.
دکتر شیخ الاسلامی ادامه داد: علاوه بر این، برخی از غذاهای خاص با خواص ضدعفونی‌کننده طبیعی، مانند عسل و سیر، ممکن است مزایای بیشتری در پیشگیری از عفونت گلو داشته باشند. با این حال، مهم است که با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا متخصص تغذیه برای راهنمایی در مورد اقدامات غذایی مناسب برای کودکان مشورت کنید.
این متخصص کودکان تشریح کرد: عوامل آلرژیک می‌توانند در تحریک گلو و گلودرد در کودکان مستعد نقش داشته باشند. شناسایی و اجتناب از آلرژن‌های بالقوه، مانند گرده، کنه‌های گرد و غبار، شوره حیوانات خانگی، یا برخی از آلرژن‌های غذایی، می‌تواند به حداقل رساندن خطر تحریک گلو و متعاقب آن گلودرد کمک کند.
وی افزود: ممکن است با تمیز نگه داشتن فضاهای زندگی، استفاده از
تصفیه کننده‌های هوا و اجرای اقدامات مناسب برای کاهش قرار گرفتن در معرض آلرژن‌های شناخته شده، یک محیط دوستدار آلرژی ایجاد شود.
دکتر شیخ الاسلامی توصیه کرد: والدین با تاکید بر رویه‌های بهداشت فردی، ترویج یک رژیم غذایی مغذی و شناسایی و اجتناب از عوامل آلرژیک می‌توانند خطر گلودرد در کودکان را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. حفظ ارتباط باز با متخصصان مراقبت‌های بهداشتی برای اطمینان از راهبردهای پیشگیرانه جامع متناسب با نیازهای خاص کودک،مهم است.
این متخصص کودکان اظهار کرد: رسیدگی به گلودرد در کودکان نیازمند یک رویکرد چند بعدی است که شامل درک علل، اجرای روش‌های تشخیصی مؤثر و اتخاذ اقدامات مدیریتی و پیشگیرانه مناسب است.
وی ادامه داد: با شناخت عوامل مختلفی که در ایجاد این بیماری نقش دارند، از جمله عفونت‌های ویروسی و باکتریایی، محرک‌های آلرژیک و انتخاب شیوه زندگی، ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و والدین می‌توانند برای اطمینان از درمان سریع و مناسب با یکدیگر همکاری کنند.
دکتر شیخ الاسلامی گفت: توانمندسازی والدین و مراقبان با دانش و ابزار برای شناخت علائم و نشانه‌های گلودرد در کودکان از اهمیت بسیاری برخوردار است.
>درمان گلودرد کودکان به علت آن بستگی دارد
در ادامه نیز دکتر فرشته کرباسیان، متخصص بیماریهای کودکان (اطفال) در اینباره ابراز داشت: گلودرد کودکان مشکلی شایع در دوران کودکی است و در بیشتر موارد جایی برای نگرانی وجود ندارد.شفا آنلاین>سلامت>
وی اظهار کرد: در بیشتر مواقع، گلودرد کودکان بخشی از سرماخوردگی در آن‌ها است، مشکلاتی را به دنبال نخواهد داشت و بدون نیاز به درمان برطرف می‌شود اما در مواردی ممکن است گلودرد کودکان نشانه‌ای از مشکلی جدی باشد که به درمان پزشکی نیاز دارد.
این متخصص کودکان عنوان کرد: به طور کلی درمان گلودرد کودکان به علت آن بستگی دارد؛ گلودرد کودکان که از عامل باکتریایی ناشی شده با
آنتی بیوتیک‌ها درمان می‌شود در حالی که گلودرد کودکان که عامل آن ویروس است با استراحت، مصرف داروهای مسکن و سایر داروها برای کاهش علائم درمان می‌گردد.
وی توضیح داد: درمان گلودرد استرپتوکوکی در کودکان اغلب با
آنتی بیوتیکی همچون پنی سیلین یا آنتی بیوتیک مشابه آن (آموکسی سیلین) صورت می‌گیرد. کودکانی که به پنی سیلین حساسیت دارند باید
آنتی بیوتیک دیگری را برای درمان گلودرد دریافت کنند. دکتر کرباسیان ادامه داد: آنتی بیوتیک برای درمان گلودرد کودکان در فرم قرص یا مایع برای دو یا سه بار در روز تجویز می‌شود. اگر کودک قادر به مصرف داروهای خوراکی نیست، تزریق تک دوز آنتی بیوتیک برای درمان گلودرد کودکان که عامل آن باکتری است توصیه می‌گردد.
این متخصص کودکان بیان کرد: کودکان مبتلا به گلودرد که آنتی بیوتیک دریافت کرده‌اند اغلب 24 ساعت بعد از آغاز درمان دیگر بیماری را منتقل نخواهند کرد بنابراین اگر کودک احساس بهتری دارد و دچار تب نمی‌شود یک روز بعد می‌تواند به مدرسه برود. در هر حال، کامل کردن دوره درمان گلودرد کودکان بسیار اهمیت دارد.
وی متذکر شد: اگر بعد از آغاز درمان گلو درد کودکان، کودک احساس بهتری نداشت یا علائم تشدید شدند، کودک باید مجددا معاینه شود. در صورتی که کودک به علت گلودرد نمی‌تواند مایعات و مواد غذایی کافی دریافت کند، والدین باید علائم کم آبی بدن را در نظر داشته باشند.
دکتر کرباسیان عنوان کرد: گلودرد کودکان که از ویروس ناشی شده عموما چهار تا پنج روز به طور می‌انجامد. در این زمان، درمان گلودرد کودکان برای کاهش درد کمک‌کننده خواهد بود اما تاثیری بر از بین بردن ویروس ندارد. آنتی بیوتیک نقشی در درمان گلودرد کودکان که از ویروس ناشی شده ندارند. کودک مبتلا به عفونت ویروسی که برای 24 ساعت دچار تب نشده و احساس بهتری دارد می‌تواند به مدرسه بازگردد.
این متخصص کودکان اظهار کرد: گلودرد کودکان می‌تواند با مسکن‌های ضعیف مانند استامینوفن یا داروی ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن درمان شود. استامینوفن هر چهار تا شش ساعت تجویز می‌شود و استفاده بیش از پنج بار در روز جایز نیست. این دارو برای درمان گلودرد کودکان زیر سه ماه بدون تجویز پزشک منع مصرف دارد.
وی ادامه داد: دوز صحیح استامینوفن بر اساس وزن کودک محاسبه می‌شود. ایبوپروفن برای درمان گلودرد هر شش ساعت به کودک داده می‌شود و در کودکان زیر شش ماه منع مصرف دارد. دوز مناسب ایبوپروفن برای درمان گلودرد کودکان براساس وزن آن‌ها محاسبه می‌شود
دکتر کرباسیان تصریح کرد: گلودرد کودکان ممکن است آن‌ها را از خوردن و آشامیدن بازدارد. نوشیدن مایعات کمتر منجر به کم آبی بدن می‌شود. به منظور کاهش خطر دهیدراتاسیون در گلودرد کودکان، والدین می‌توانند مایعات گرم به کودک بدهند.
این متخصص کودکان اضافه کرد: نشانه‌ها و علائم کم آبی خفیف به دنبال گلودرد کودکان شامل خشکی دهان، تشنگی زیاد و کاهش دفع ادرار (خیس کردن یک پوشک در شش ساعت) هستند. علائم کم آبی متوسط تا شدید در کودکان شامل کاهش دفع ادرار (خیس کردن کمتر از یک پوشک در شش ساعت)، عدم ریزش اشک هنگام گریه کردن، خشکی دهان و چشم‌های گود رفته می‌باشد.
وی بیان کرد: قرقره کردن محلول آب و نمک برای کنترل گلودرد کودکان به کار می‌رود. اثرگذاری این روش برای درمان گلودرد کودکان مشخص نیست اما ضرری نیز به دنبال ندارد. بیشتر متخصصین یک چهارم تا یک دوم قاشق چای خوری نمک در هر فنجان (240 میلی لیتر) آب گرم را توصیه می‌کنند. این محلول برای درمان گلودرد کودکان باید در دهان چرخانده شود و بلعیده نگردد. کودکان زیر شش سال معمولا نمی‌توانند به خوبی آب و نمک را داخل دهان خود قرقره کنند.
دکتر کرباسیان می‌گوید: اسپری‌های حاوی بی‌حس کننده‌های موضعی برای درمان گلودرد کودکان به کار می‌روند. در هر حال، این اسپری‌ها اثری چندانی ندارند. علاوه بر این، ماده موثره بی‌حس‌کننده بنزوکایین که عموما در ترکیب این اسپری‌ها به کار می‌رود موجب واکنش‌های آلرژیک می‌گردد. استفاده از اسپری‌های گلو برای درمان گلودرد کودکان توصیه نمی‌شود.
این متخصص کودکان مطرح کرد: آبنبات‌های گلودرد با خاصیت دارویی برای درمان خشکی یا درد در گلودرد کودکان وجود دارند. در هر حال، این آبنبات‌ها عملکرد مناسبی بدین منظور ندارند.
وی ادامه داد: استفاده از آبنبات گلودرد برای درمان گلودرد کودکان توصیه نمی‌شود؛ خصوصا کودکانی که زیر پنج سال بوده و احتمال خفگی وجود دارد. مکیدن آبنبات‌های سفت نیز می‌تواند علائم گلودرد کودکان بالای پنج سال را که در معرض خطر خفگی قرار ندارند، تسکین دهد.
دکتر کرباسیان در پایان گفت: سایر روش‌ها برای درمان گلودرد کودکان نوشیدن نوشیدنی‌های گرم (چای عسل و لیمو، سوپ مرغ) و خوردن دسرهای سرد یا یخ زده هستند. دادن عسل به کودکان زیر 12 ماه به علت خطر مسمومیت بوتولیسم ممنوع است./آفتاب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: