کد خبر: ۳۳۴۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - 2023October 28
بسیاری از مهاجران ایرانی تحت‌تأثیر تبلیغات فضای مجازی برای زندگی واقعی خود طرح و برنامه می‌ریزند و داشته‌های خود در سرزمین مادری‌شان را برای رسیدن به آنچه در این دنیای مجازی ترسیم شده، فدا می‌کنند.
شفا آنلاین>جامعه>3سال پیش در چنین روزی آب‌های خروشان کانال مانش 15نفر از مهاجران ایرانی را که به‌دنبال سراب زندگی بهتر به مقصد اروپا  بار سفر بسته بودند، به کام خود کشید. خانواده 5نفره ایران‌نژاد ازجمله این قربانیان بودند که با غرق شدن قایق حامل آنها و فوت دسته‌جمعی 4عضو خانواده و مفقودشدن فرزند خردسال‌شان تصاویر این خانواده به‌عنوان نمایی تلخ از پایان یک سراب ماندگار شد. خانواده ایران‌نژاد تنها مهاجرانی نبودند که خواب و خیال زندگی رویایی در آن سوی مرزهای وطن، آنها را در گرداب حوادث گرفتار کرد؛ هر روز تعداد ی از مهاجران ایرانی  این موضوع را تجربه می‌کنند.

توهم زندگی
به گزارش شفا آنلاین:فیلم مستند «توهم زندگی» در شهر تورنتوی کانادا ساخته شده است؛ جایی که در سال‌های اخیر نقطه مقصد تعداد زیادی از مهاجرانی است که گمان می‌کنند آنجا می‌توانند به آرزوهایشان دست پیدا کنند. آذر فرامرزی، نویسنده و کارگردان ایرانی، در این اثر تازه خود به سراغ ایرانیان مقیم کانادا رفته که خواب و خیال‌های دور و درازشان برای خوشبخت شدن در این کشور به‌تنهایی و پشیمانی رسیده و درحالی‌که همه پل‌های پشت‌سرشان را برای بازگشت به وطن خراب کرده‌اند، در حسرت گذشته‌ها با بحران از هم پاشیدگی خانواده، تنهایی، تحقیرشدن و... دست به گریبان هستند.

از دنیای مجازی تا زندگی واقعی
بسیاری از مهاجران ایرانی تحت‌تأثیر تبلیغات فضای مجازی برای زندگی واقعی خود طرح و برنامه می‌ریزند و داشته‌های خود در سرزمین مادری‌شان را برای رسیدن به آنچه در این دنیای مجازی ترسیم شده، فدا می‌کنند. یکی از کاربران اینستاگرام که به آلمان مهاجرت کرده، نوشته است: «6سال پیش با هزار امید و آرزو مهاجرت کردم که در آلمان زندگی کنم. حالا آلمان هستم، اما ‌ای کاش هیچ‌وقت این تصمیم را نمی‌گرفتم. همان دوستان و آشنایانی که خودشان را اینجا خوشبخت نشان دادند باعث تصمیم اشتباه من شدند.»

آرمان‌سازی‌ کاذب
حسین میرزایی معتقد است سیاه‌نمایی و بزرگ‌نمایی مشکلات داخل کشور باعث شده افرادی به‌دنبال یافتن مدینه فاضله و دستیابی به زندگی رویایی، جلای وطن کنند. او می‌گوید: «در کشور ما جریانی حاکم است که از طریق برخی رسانه‌ها اتفاق می‌افتد و ثمره آن تخریب ایران است. این جریان با سیاه‌نمایی از وضعیت کشور و اغراق کردن در بیان مشکلات تحقق پیدا می‌کند.» این مردم‌شناس ادامه می‌دهد: «از سوی دیگر تعریف و تمجید از مقصد اتفاق می‌افتد. مقصد به‌معنای هر جایی خارج از ایران و به‌ویژه کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی است. در این تعریف و تمجیدها ادعا می‌شود این کشورها در فرهنگ، سیاست، اقتصاد، جامعه‌شناسی و... بهشت هستند و با مهاجرت به این مکان‌ها به نقطه مطلوب می‌رسید. ذهنیتی که در ذهن افراد ساخته می‌شود، آرمان‌سازی‌ از مقصد است؛ یعنی من اگر از ایران مهاجرت کنم به رفاه مادی و ذهنی مطلوبم خواهم رسید.»

به رویکرد پژوهش‌محور نیاز داریم
میرزایی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است کلید تغییر ذهنیت‌های حاصل از سیاه‌نمایی‌های رسانه‌ای در حوزه مهاجرت، باز هم در دست رسانه است. او می‌گوید: «این تغییر با رویکردهای خطابی رسانه صورت نمی‌گیرد و باید رویکرد رسانه‌ای پژوهش‌محوری را در پیش بگیریم؛ مثلا از زندگی ایرانیان خارج‌نشین مستندهایی تهیه کنیم تا جامعه به این واقعیت برسد که همه مهاجران الزاما وضعیت خوبی ندارند و چنین مواردی هم کم نیستند.»/همشهری



 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: