کد خبر: ۳۳۴۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - 2023October 24
ترس از رابطه جنسی در حقیقت بر اثر یک انقباض غیرارادی در عضلات کف لگن اتفاق می افتد که باعث می شود خانم در مقاربت، استفاده از تامپون و یا حین معاینه درد زیادی را تحمل کند.

شفا آنلاین>سلامت جنسی>واژینیسموس یا ترس از رابطه جنسی و دخول، یکی از مشکلاتی است که بسیار رایج  است. در ادامه با 7 راه درمان ترس از رابطه جنسی همراه ما باشید.

به گزارش شفا آنلاین:ترس از رابطه جنسی در حقیقت بر اثر یک انقباض غیرارادی در عضلات کف لگن اتفاق می افتد که باعث می شود خانم در مقاربت، استفاده از تامپون و یا حین معاینه درد زیادی را تحمل کند.این بیماری انواع مختلفی دارد و در واقع با توجه به شدت بیماری، طبقه بندی شده است.

واژینیسموس یا ترس از دخول

واژینیسموس یا ترس از دخول یک اختلال عملکرد جنسی است که شایع ‌تر از آن چیزی است که تصور می ‌شود، زیرا اغلب به طور آشکار درباره آن صحبت نمی‌ شود.

تعداد بیمارانی که به دلیل اختلالات جنسی به پزشک مراجعه می کنند بین 5 تا 20 درصد است، اما به احتمال زیاد به دلیل ماهیت حساس و شرم ناشی از آن، این تعداد کمتر از تعداد واقعی می باشد.

این بیش فعالی عضلانی ناشی از نقاط ماشه ای است که روی ماهیچه ها قرار دارد و علیرغم وجود میل یا هیجان، انقباض ایجاد می شود. حتی اگر زن ظاهراً احساس آرامش کند، دخول باعث ایجاد احساس سوزش یا حتی درد می شود.

انواع واژینیسموس یا ترس از رابطه جنسی

دو نوع مختلف واژینیسموس یا ترس از رابطه جنسی در خانم ها وجود دارد که هر کدام ممکن است با توجه به میزان درد و عکس العمل بیمار به سه گرید تقسیم بندی شود.

اما واژینیسموس به طور کلی به دو نوع تقسیم بندی می شود:

  • واژینیسموس اولیه: در این موارد زن هرگز قادر به دریافت دخول واژن نبود.
  • واژینیسموس ثانویه: در این موارد زن می توانست به طور طبیعی دخول را دریافت کند و علائم دیرتر ظاهر می شد.

علائم بیماری واژینیسموس یا ترس از نزدیکی

محرک های مختلفی برای واژینیسموس وجود دارد که به دو دسته عاطفی یا فیزیکی طبقه بندی می شوند. معمولاً تنها یک دلیل برای ظهور واژینیسموس وجود ندارد: در بیشتر مواقع ترکیبی از چندین عامل مختلف می شود.

علائم واژینیسموس می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. یکی از علائم بارز واژینیسموس انقباض غیرارادی (یا سفت شدن) عضلات کف لگن است که واژن را احاطه کرده اند.

انقباضات عضلانی باعث باریک شدن واژن می شود که دخول را دردناک یا غیرممکن می کند. علائم دیگر نیز عبارتند از:

  • درد یا ناراحتی لگن با نفوذ واژن
  • ناتوانی در داشتن رابطه جنسی واژینال یا معاینه لگن
  • مشکل در قرار دادن تامپون در طول سیکل قاعدگی

افراد مبتلا به واژینیسموس علائم روحی و روانی مانند شرم، خجالت، ترس و اضطراب را نیز تجربه می کنند. این احساسات می تواند مربوط به پیش بینی درد واژن یا ناتوانی در تجربه دخول واژن باشد.

دلایل واژینیسموس

واژینیسموس زمانی اتفاق می افتد که عضلات کف لگن اطراف واژن منقبض یا سفت می شوند. عضلات کف لگن، گروهی از ماهیچه ‌ها هستند که شکلی شبیه بانوج را در کف لگن تشکیل می ‌دهند که به عنوان استخوان لگن نیز شناخته می ‌شود.

عضلات کف لگن، اندام های لگن را در جای خود نگه می دارند که به اندام هایی مانند واژن، مثانه و رکتوم اجازه می دهد تا به درستی کار کنند.

برخی مطالعات نشان می ‌دهند که عوامل مختلفی ممکن است در چرایی ابتلای فرد به این بیماری نقش داشته باشند. این عوامل عبارتند از:

  • شرم و سایر نگرش های منفی نسبت به رابطه جنسی یا جنسی
  • سابقه ضربه یا سوء استفاده جنسی
  • فقدان دانش یا آموزش جنسی
  • ترس از درد فیزیکی، دخول یا بارداری
  • اختلال عملکرد کف لگن
  • آسیب واژن از طریق زایمان

7 راهکار درمانی ترس از رابطه جنسی

برای درمان ترس از رابطه جنسی با دخول و یا به عبارت دیگر واژینیسموس، 8 راه درمانی وجود دارد که بسته به نوع و شدت این بیماری و به تشخیص پزشک معالج، یکی از راه ها برای بیمار تجویز می شود.

این هشت راه به اختصار عبارتند از:

  1. مشاوره و سکس تراپی
  2. پروتز درمانی
  3. استفاده از لوبریکانت و ژل های مرطوب کننده
  4. تزریق بوتاکس به واژن
  5. درمان آندومتریوز
  6. جراحی بزرگ کردن واژن
  7. آر اف واژن vaginal RF

در ادامه به شرح هر یک از این راهکارها پرداخته ایم.

  1. مشاوره و سکس تراپی برای درمان ترس از رابطه جنسی

ممکن است پزشک معالج بیمار، با توجه درجه و شدت بیماری، ملاقات با یک مشاوره و سکس تراپی را برای بیمار خود تجویز کند. در این روش درمانی، هر دو طرف رابطه برای رفع مشکل، مشاوره شده و آموزش های لازم را دریافت می کنند.

آموزش هایی از قبیل نحوه صحیح برقراری رابطه جنسی و معاشقه قبل از دخول برای آماده سازی زن که به رفع مشکل کمک می کند. با استفاده از این راه، در بسیاری از موارد درمان حاصل شده است.

شناخت آناتومی بدن انسان و تغییرات آن در حین رابطه جنسی، به بهتر شدن رابطه و غلبه بر آسیب های احتمالی و در نهایت واژینیسموس کمک می کند.

  1. درمان ترس از دخول با پروتز درمانی

یکی از راه های درمان ترس از دخول، پروتز درمانی است. این روش باید توسط پزشک متخصص انجام شود. در این روش پزشک با روش پروتز درمانی، اقدام به گشاد کردن واژن بیمار برای تحمل درد کمتر می نماید.

  1. استفاده از لوبریکانت و ژل های مرطوب کننده

در برخی موارد، پزشک معالج ممکن است ژل‌ ها یا تزریق‌ های تجویزی را برای کمک به کاهش حساسیت و شل شدن عضلات در ناحیه واژن توصیه کنند.

ژل لیدوکائین یک بی حس کننده موضعی است که می تواند درد را کاهش داده و دخول را در واژن را راحت تر کند.

درواقع ژل های لوبریکانت یا روان کننده کمک می کنند تا افرادی که با مشکل خشکی واژن مواجه هستند، با روان تر شدن واژن ترس از دخول در آن ها کاهش یافته و برای رابطه جنسی راحت تر باشند.

  1. درمان ترس از دخول با تزریق بوتاکس به واژن

بوتاکس در واقع نام تجاری سم بوتولینوم است که با تزریق به ناحیه مورد نظر، باعث فلج شدن موقت عضلات آن ناحیه می شود. بنابراین با تزریق بوتاکس در واژن، عضلات واژن به طور موقت فلج شده و درد در هنگام دخول احساس نمی شود.

توجه داشته باشید که تزریق بوتاکس تأثیر موقت داشته و باید هر 6 ماه یا هر 12 ماه یک بار باید تکرار شود تا واژینیسموس برای همیشه درمان شود.

  1. درمان آندومتریوز برای درمان واژینیسموس

گاهی ممکن است واژینیسموس و درد در هنگام رابطه جنسی بر اثر آندومتریوز باشد. اندومتریوز در واقع اختلالی است که باعث شده بافت داخل رحم در قسمت بیرون از رحم رشد کند و همین امر باعث شده که رابطه جنسی بسیار دردناک شود.

این مشکل پس از جراحی و برداشتن این بافت اضافی برطرف شده و در نهایت واژینیسموس درمان خواهد شد.

  1. روش درمان ترس از دخول با جراحی بزرگ کردن واژن

اگر پزشک تشخیص دهد که راه های درمانی غیرتهاجمی و ساده تر، روش مناسبی برای حل مشکل بیمار نیست؛ تصمیم به جراحی بزرگ کردن واژن بگیرد.

  1. راه درمان ترس از رابطه جنسی با آر اف (RF) واژن

درمان واژینیسموس به روش RF واژن، یکی دیگر از راه های درمان ترس از رابطه جنسی می باشد. آر اف واژن به کمک دستگاهی با همین نام انجام می شود.

این دستگاه به کمک تابش امواج الکترومغناطیسی به عضلات واژن، باعث شل شدن عضلات واژن می شود و درد و ترس هنگام برقراری رابطه جنسی را کاهش می دهد. به این ترتیب به عنوان یک راه درمانی برای واژینیسموس به کار می رود.

تشخیص واژینیسموس چگونه است؟

اگر مشکوک به واژینیسموس هستید یا علائمی دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در طول قرار ملاقات، پزشک متخصص سابقه پزشکی شما را می گیرد و یک معاینه فیزیکی کامل انجام می دهد. 

ممکن است از شما سوالات شخصی و خصوصی بپرسد؛ مانند سابقه جنسی، تعداد شرکای جنسی یا تجربه سکس خشن. در حالی که پاسخ دادن به این سوالات ممکن است ناراحت کننده باشد، دادن پاسخ های صادقانه به پزشک در روند تشخیص و درمان کمک می کند. / سلامت نیوز


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: