کد خبر: ۳۳۴۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 22
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ایران در رشته‌های فیزیولوژی و فارماکولوژی رتبه ۱۴ دنیا را در اختیار دارد گفت: ایران در تولید علم در رشته‌های پزشکی وضع خوبی در جهان دارد و همکاری‌های بین‌المللی خوبی میان دانشمندان ایرانی و سایر کشورها برقرار شده است.

شفا آنلاین>سلامت>یونس پناهی، رئیس مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران (نیماد)  در سمنان اظهار کرد: زیرساخت‌های لازم برای تحقیقات و پژوهش‌ها باید در کشور فراهم شود و اگر امروز مدعی دستیابی به مرجعیت علمی هستیم، راهی وجود ندارد که زیرساخت‌های لازم برای تولید علم در آزمایشگاه‌های موردنیاز به‌ویژه در علوم پایه فراهم باشد.

به گزارش شفا آنلاین:وی گفت: زیرساخت‌ها باید در راستای هدف ایجاد شود و زیرساخت‌ها، تجهیزات و امکانات بدون هدف نمی‌تواند پاسخگوی دستیابی به اهداف متعالی پیش‌بینی‌شده باشد.

رئیس مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران گفت: وزارت بهداشت و دولت به لحاظ وظیفه‌ای که بر عهده دارند، این امکانات را در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بنا به اهداف پیش‌بینی‌شده فراهم خواهند کرد.

پناهی گفت: باید خیلی از تجهیزات را به آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و درمانی در راستای هدف و برنامه اختصاص داد و متأسفانه تا امروز این تجهیزات طبق برنامه و در راستای دستیابی به اهداف پیش‌بینی‌شده تأمین نشده است.

وی گفت: زیرساخت‌ها و ابزارهای لازم برای رسیدن به اهداف باید در دانشگاه‌های علوم پزشکی مدنظر قرار داده شود و هزینه‌هایی که خارج از این برنامه‌ها می‌شود، بهره‌وری لازم را نخواهد داشت و شاهد ناکارآمدی در بهره‌برداری از آنها خواهیم بود.

آزمایشگاه‌های جامع پیش‌بینی شد

رئیس مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران بیان کرد: در راستای تأمین زیرساخت‌ها در کشور آزمایشگاه‌های جامعی پیش‌بینی شده است و مطالعات لازم را در دست انجام داریم و باید از آنها برای رسیدن به اهداف استفاده کنیم.

پناهی گفت: هدف‌های پیش‌بینی‌شده با نگاه امروزی حاصل نمی‌شود و علوم جدید اساساً زیرساخت‌های فوق‌العاده گرانی نیاز دارند و اگر قرار باشد، هر دانشگاهی این دستگاه‌های گران‌قیمت و زیرساخت‌های هزینه‌بر را به‌تنهایی در اختیار داشته باشد و بهره‌وری خوبی نیز از آنها حاصل نشود، اصولاً امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی تصریح کرد: برخی مواقع این تجهیزات و زیرساخت‌ها بدون هدف می‌مانند و خاصیتی در راستای رشد علمی ندارند.

رئیس مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران تصریح کرد: امروز اگر می‌خواهیم از علوم جدید برای رسیدن به مرجعیت و کارآمدی علمی در منطقه و جهان استفاده کنیم، باید به بهره‌وری و هزینه‌ها توجه کنیم و در عین حال، کارآمدی فعالیت‌ها مدنظر ما باشد.

پناهی ادامه داد: در حوزه سلامت، تحقیقات باید مسأله‌محور باشد و این مسأله را دولت بر اساس نیازها و بررسی‌های خود تعیین می‌کند؛ برنامه مهمی در راستای مسأله‌محوری در تحقیقات تعیین و اعلام شده است.

وی گفت: کنگره‌های علمی باید در همین ارتباط، مسائل را رصد کنند و بر اساس اولویت‌های تعیین‌شده، فعالیت‌های خود را تطبیق دهند و پیش ببرند.

رتبه ۱۵ دنیا در اختیار ایران

رئیس مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران افزود: باید بتوانیم بیماری‌های پیش‌رونده را کنترل کنیم و در درمان، مدل‌سازی‌های لازم را ارائه دهیم تا اجرایی شود.

پناهی بیان کرد: ایران اسلامی به نسبت وضع تولید علم در همه علوم که رتبه ۱۵ در دنیا را در اختیار دارد، در رشته‌های فیزیولوژی و فارماکولوژی رتبه ۱۴ را در اختیار دارد و این رتبه خوبی است.

وی تصریح کرد: شتاب و رشد تولید در فیزیولوژی و فارماکولوژی باید افزایش یابد؛ البته در همکاری‌های بین‌المللی، وضع این 2 رشته خوب است.

رئیس مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران گفت: میانگین تولید علم از محل همکاری‌های بین‌المللی به‌طور میانگین در همه علوم، ۳۰ درصد است و در فیزیولوژی و فارماکولوژی، این عدد به ۳۸ درصد رسیده و این نشان‌دهنده ارتباطات بین‌المللی خوب بین دانشمندان این رشته و سایر دانشمندان جهان است.

افزایش تلاش‌ها در پزشکی فرادقیق

پناهی بیان کرد: از نظر تولید علم در خاورمیانه نیز نقش فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران بسیار خوب بوده و سهم ۲۷ درصدی در این زمینه حاصل شده؛ در حالی که در سایر علوم این سهم به ۲۴ درصد رسیده است.

وی گفت: امروز به دانش دانشمندان فیزیولوژی و فارماکولوژی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیازمندیم تا به‌خصوص در حوزه علوم جدید رشد لازم صورت گیرد.

رئیس مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران تصریح کرد: افزایش تلاش‌ها در پزشکی فرادقیق جزو موارد موردنیاز کشور است که باید به این حوزه کمک شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: