کد خبر: ۳۳۳۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 17
چشم مصنوعی با قابلیت دیدن یکی از پروژه هایی است که این روزها دانشمندان زیادی درگیر آن می باشند و در حال تلاش برای حل این مشکل هستند
شفا آنلاین>سلامت>چشم مصنوعی یکی از تجهیزات مهم پزشکی است که تاریخچه ای طولانی دارد و پیشینه آن به ۵۰۰۰ سال قبل در شهر سوخته ایران باز می گردد. از دیرباز مردم با مشکل چشمی روبرو بوده اند. بسیاری از افراد به صورت مادرزاد و برخی در اثر سانحه ممکن است چشم خود را از دست بدهند و برای جلوگیری از عفونت مجبور به تخلیه چشم شوند. در این صورت برای بازیافتن اعتماد به نفس فرد و زیبایی ظاهری اولیه می بایست از چشم مصنوعی استفاده کرد.

به گزارش شفا آنلاین:چشم مصنوعی با قابلیت دیدن یکی از پروژه هایی است که این روزها دانشمندان زیادی درگیر آن می باشند و در حال تلاش برای حل این مشکل هستند

چشم مصنوعی یا پروتز چشم چیست؟

افراد ممکن است به دلایل مختلفی اعم از تصادف یا بیماری، چشم خود را از دست بدهند. چشم مصنوعی  یا همان پروتز چشم در واقع یک وسیله پزشکی است که در فضای خالی موجود در ناحیه چشم قرار می‌گیرد. استفاده از این پروتزها علاوه بر جلوگیری از افتادگی پلک، باعث افزایش اعتماد به نفس این افراد نیز خواهد شد. البته پیش از قرار دادن چشم مصنوعی می بایست اقدام به تخلیه چشم با تشخیص پزشک نمایید.

ساخت پروتزهای چشمی دارای قدمتی طولانی است و در گذشته از استخوان یا خمیر قیر برای ساخت آنها استفاده می‌شد. اما جنس چشم‌های مصنوعی امروزی متفاوت است و از شیشه و اکریلیک پزشکی تولید می‌گردند. البته باید توجه داشت که در حال حاضر استفاده از چشم‌های شیشه‌ای نیز منسوخ شده است و اکثر این پروتزها از اکریلیک پزشکی تولید می‌شوند.

جدیدترین نوع پروتزهای چشمی، چشم مصنوعی آکروکامپوزیت می‌باشد که خدمات آن را می توانید از کلینک پروتز چشم بیناسا دریافت کنید.
انواع چشم مصنوعی

چشم مصنوعی انواع مختلفی دارد و با توجه به شرایط بیمار و اینکه آیا او جراحی تخلیه کامل چشم یا جراحی نیم تخلیه را انجام داده است، نمونه مناسب برای او انتخاب و استفاده می‌گردد. لذا نوع پروتز چشم مورد استفاده، در تعیین قیمت نهایی چشم مصنوعی بسیار موثر خواهد بود. از جمله نمونه‌های پر کاربرد پروتز چشم می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

    چشم مصنوعی آکریلیک ثابت
    چشم مصنوعی آکریلیک متحرک
    اسکلرال شل آکریلیک
    پروتز چشم آکروکامپوزیت
    پروتز چشم آکریلیک حفره دار
    چشم مصنوعی آنتی پتوز
    چشم مصنوعی اربیتال سیلیکونی

 
چشم مصنوعی با قابلیت دیدن

چشم یکی از مهم ترین و پیشرفته ترین اعضای بدن است که حساسیت بسیار زیادی از نظر بافت و عملکرد خود دارد. برای همین ساخت چشم مصنوعی با قابلیت دیدن نیاز به دانش و تخصص بسیار زیادی دارد. علاوه بر این، نیاز است از فناوری های پیشرفته ای برای ساخت چشم مصنوعی استفاده شود. یک چشم مصنوعی باید بتواند سیگنال هایی را که توسط مغز قابل تشخیص هستند تولید کند.

برای همین اگر چه گزارش هایی از پیشرفت در این حوزه به گوش می رسد، اما هنوز تا ساخت چشم مصنوعی پیشرفته و مشابه چشم انسان فاصله زیادی وجود دارد و چشم های مصنوعی در حال حاضر بیشتر جنبه زیبایی دارند.

لازم به ذکر است بیناسا به عنوان یکی از کلینیک های تخصص ارائه دهنده خدمات ساخت پروتز چشم امیدوار است که اخبار خوبی در این مورد به گوش برسد تا امکان بازگشت بینایی افراد ایجاد شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: